Know How

ΑΞΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΟ ΦΛΑΣ!

Λήψη με αργό συγχρονισμό

5. Λήψη με αργό συγχρονισμό

Αργός συγχρονισμός και συγχρονισμός πίσω κουρτίνας

Πρόκειται για μια πολύ χρήσιμη δυνατότητα των εξωτερικών αλλά και των ενσωματωμένων φλας. Οι σχετικές τεχνικές χρησιμοποιούνται σε νυχτερινές λήψεις ή για λήψεις με χαμηλό φωτισμό. Όταν κάνουμε μια λήψη με φλας, αυτό φωτίζει σωστά το κυρίως θέμα αλλά το φόντο είναι υποφωτισμένο, Η χαμηλή ταχύτητα κανονικού συγχρονισμού του φλας είναι συνήθως 1/40s μέχρι 1/60s. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και χαμηλότερες ταχύτητες, αλλά αυτές είναι οι μικρότερες με τις οποίες μπορούμε να κάνουμε «καθαρές» λήψεις στο χέρι. Έτσι αν κάνουμε μια λήψη με πολύ χαμηλό φωτισμό, το φλας θα φωτίσει σωστά το κυρίως θέμα, αλλά η ταχύτητα του 1/60s δεν επαρκεί για την αποτύπωση του φόντου. Αν φωτίσουμε το φόντο σωστά, αν φτάνει η εμβέλεια του φλας, τότε το κυρίως θέμα θα είναι υπερφωτισμένο ή «καμμένο». Η λύση αν θέλουμε να έχουμε και τα δύο σωστά φωτισμένα είναι ο αργός συγχρονισμός. Σε αυτόν, το φλας λειτουργεί στην αρχή της έκθεσης και φωτίζει το κυρίως θέμα, και στη συνέχεια ο φωτοφράκτης παραμένει ανοικτός όσο χρειάζεται για να αποτυπωθεί και το φόντο. Φυσικά η μηχανή επιλέγει αρκετά αργή ταχύτητα φωτοφράκτη, που σημαίνει ότι με αυτή την τεχνική είναι απαραίτητο το τρίποδο ή η σταθερή τοποθέτηση της μηχανής κάπου. Η εικ. 5 είναι ένα παράδειγμα αργού συγχρονισμού φλας με το φλας να σκοπεύει κατευθείαν το μοντέλο. Ο συγχρονισμός πίσω κουρτίνας κάνει την ίδια δουλειά, μόνο που εδώ το φλας ανάβει στο τέλος της έκθεσης και όχι στην αρχή. Προσοχή χρειάζεται, με τις ψηφιακές μηχανές, η χρωματική ισορροπία της εικόνας, μια και το κυρίως θέμα που φωτίζεται με φλας και το φόντο έχουν διαφορετικές θερμοκρασίες χρώματος.

Panning & αργός συγχρονισμός φλας

6. Λήψη με panning και αργό συγχρονισμό φλας.

Οι τεχνικές αυτές είναι πολύ χρήσιμες και σε κινούμενα θέματα, όπου και εκεί φαίνεται κυρίως η διαφορά ανάμεσα σε αργό συγχρονισμό και συγχρονισμό πίσω κουρτίνας. Η εικ. 6 δίνει ένα τέτοιο παράδειγμα. Εδώ η φλασιά έχει παγώσει το ποδήλατο, ενώ το panning, η παρακολούθηση του θέματος δηλαδή, σε συνδυασμό με την αργή ταχύτητα έχει κάνει φλου το φόντο.

Φως ημέρας και συννεφιά

Λήψεις σε φως ημέρας χωρίς φλας & με φλας

7-8. Λήψεις σε φως ημέρας χωρίς φλας (αριστερά, 7) και και με φλας (δεξιά, 8).

Στην εικ.7 βλέπετε μια λήψη με φως ημέρας αλλά χωρίς φλας. Στην εικ.8, δίπλα της, έχει χρησιμοποιηθεί φλας, και η μεγάλη διαφορά έγκειται στη χρωματική απόδοση των εικόνων, αλλά και στο ότι δεν υπάρχουν πλέον σκιές. Σε μια συννεφιασμένη μέρα, το φλας μπορεί να αλλάξει τελείως τις λήψεις σας, αλλά το ίδιο μπορεί να συμβεί και με ήλιο αν εξαλείψετε τελείως τις σκιές.

Λήψη με φλας και τον ενσωματωμένο διαχύτη

9. Λήψη με φλας και τον ενσωματωμένο διαχύτη.

Στην εικ.9 έχει χρησιμοποιηθεί ο ενσωματωμένος διαχύτης του φλας και το αποτέλεσμα είναι ελαφρώς καλύτερο από το προηγούμενο.

Mειώσεις εκφώτισης

10-11. Στην εικ. 10 (αριστερά) έχει γίνει μείωση της εκφώτισης κατά 2/3 του stop. Στην 11 η μείωση είναι 1 και 1/3 του stop.

Στις εικ.10 και 11 βλέπουμε την επόμενη τεχνική, που αφορά την μείωση της εκφώτισης του φλας. Στην εικ. 8 είναι εμφανές ότι έχουμε χρησιμοποιήσει φλας. Αν θέλουμε το αποτέλεσμα να φαίνεται πιο φυσικό δεν έχουμε παρά να μειώσουμε την εκφώτιση του φλας. Στην εικ.10 η εκφώτιση έχει μειωθεί κατά 2/3 στοπ και στην εικ.11 κατά 1+1/3 στοπ. Οι δύο τελευταίες λήψεις είναι σαφώς πιο φυσικές από την εικ.9 αλλά το πόσο θα μειώσετε την εκφώτιση υπάγεται στις προσωπικές προτιμήσεις του καθενός. Η δυνατότητα αυτή υπάρχει και στα εξωτερικά και στα ενσωματωμένα φλας των μηχανών – δεν έχετε λοιπόν παρά να πειραματιστείτε.

Κάντε διάφορες δοκιμές με τη μηχανή σας σε διάφορα θέματα, για να βρείτε πού θα έχετε καλύτερα αποτελέσματα με μείωση της εκφώτισης. Φυσικά κάπου μπορεί να χρειαστεί και αύξηση της εκφώτισης, αφού δεν υπάρχουν κανόνες.

  • Φωτό στην κορυφή της σελίδας: Skylar Kang
 






Aρθρογράφος

Γιώργος Ατσαμετάκης

Freelance φωτογράφος, που ασχολείται με το μέσο πάνω από σαράντα χρόνια. Τα πιο αγαπημένα του θέματα είναι οι άνθρωποι, τα σπορ και η φύση. Εικόνες του έχουν διακριθεί σε διάφορους διαγωνισμούς φωτογραφίας και έχουν δημοσιευτεί τόσο σε διεθνή μέσα, μέσω πρακτορείων, όσο και σε πληθώρα ελληνικών περιοδικών. Έχει διατελέσει επί μακρά σειρά ετών Υπεύθυνος Τεχνικών Θεμάτων για το περιοδικό Photonet.