Photo Specials

ΠΟΙΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΟΠΤΙΚΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ;

Οι Canon Ambassadors μοιράζονται τις σχετικές προβλέψεις τους μαζί μας: από τη διαδραστικότητα έως την ψηφιακή κόπωση!

Mε αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αφήγησης (20 Μαρτίου), διάσημοι δημιουργοί έχουν εκφράσει τις απόψεις τους για το πώς θα εξελιχθεί η οπτική αφήγηση κατά την επόμενη δεκαετία, σε ένα νέο βίντεο που κυκλοφόρησε από την Canon Europe.

Μέσα από το φακό κορυφαίων διεθνών φωτογράφων και κινηματογραφιστών, συμπεριλαμβανομένου του βραβευμένου φωτορεπόρτερ και συνεργάτη των New York Times Ivor Prickett, καθώς και του δύο φορές βραβευμένου με Πούλιτζερ φωτορεπόρτερ Muhammed Muheisen, η Canon αποκαλύπτει μια σειρά από ειδικές προβλέψεις που θα διαμορφώσουν το μέλλον της οπτικής αφήγησης.

Κάθε δευτερόλεπτο, μπορούμε να έχουμε πρόσβαση σε ψηφιακές ιστορίες στην άκρη των δακτύλων μας και η πρόοδος της τεχνολογίας μας επιτρέπει να λέμε ιστορίες με πιο συναρπαστικό και καθηλωτικό τρόπο, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες τόσο για τους δημιουργούς όσο και για τους καταναλωτές. Όπως δηλώνει η καταξιωμένη φωτογράφος πορτρέτων Guia Besana, η αφήγηση «θα αλλάξει πολύ μέσω των νέων γενεών» – οπότε τι ισχύει για το μέλλον της οπτικής αφήγησης σε έναν πιο τεχνολογικό και πολιτικά φορτισμένο κόσμο;

Αφήγηση επηρεασμένη από τους θεατές σε έναν διαδραστικό κόσμο

Οι ειδικοί της εταιρίας προβλέπουν ότι οι τεχνολογίες AI και AR θα είναι στο επίκεντρο του φαινομένου της «αφήγησης υπό την καθοδήγηση των θεατών», με το κοινό να απαιτεί μεγαλύτερο έλεγχο των απόψεων του περιεχομένου.

Μέσα στην επόμενη δεκαετία, θα μπορούσαμε να είμαστε σε ένα σημείο όπου οι θεατές θα μπορούν να αναλάβουν τον έλεγχο του τρόπου με τον οποίο βλέπουν μια εικόνα, από τη ρύθμιση του φωτισμού ή την αλλαγή των γωνιών της κάμερας, για μια εντελώς διαδραστική και εξατομικευμένη εμπειρία.

Σχολιάζοντας αυτή την τάση, ο Simeon Quarrie, ένας διάσημος σκηνοθέτης που χρησιμοποιεί τη δύναμη της κινούμενης και της ακίνητης εικόνας για να δημιουργήσει καθηλωτικές εμπειρίες αφήγησης, λέει τα εξής: «Οι αλγόριθμοι των κοινωνικών μέσων αποφασίζουν ποιες ιστορίες βλέπετε με βάση το ιστορικό προβολής σας, αλλά ο αλγόριθμος του μέλλοντος θα υπαγορεύσει τη δομή της ιστορίας που παρακολουθείτε».

Ο Muhammed Muheisen συμφωνεί, προσθέτοντας: «Τα εργαλεία αλλάζουν, η τεχνολογία αναλαμβάνει τα ηνία. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι παντού. Είναι σαν ένα τρένο που κινείται τόσο γρήγορα, και καλύτερα να είσαι δίπλα σε αυτό, αλλιώς θα περάσεις δέκα χρόνια προσπαθώντας να το φτάσεις».

Η τεχνολογία δεν είναι πλέον ένα παθητικό εργαλείο που χρησιμοποιείται για να ακολουθήσει ουσιαστικά τις ζωές των άλλων. Όλο και περισσότερο, οι αφηγητές προσπαθούν να δημιουργήσουν μια διαδραστική εμπειρία. «Φανταστείτε να παρακολουθείτε μια ταινία ή μια τηλεοπτική σειρά. Το πλάνο και η σύνθεση παραμένουν δομημένες, ωστόσο οι εικόνες μέσα στην ιστορία αλλάζουν», προσθέτει ο Simeon.

Αυτή η τάση ήδη μεταβάλλει τον τρόπο με τον οποίο οι θεατές αλληλεπιδρούν με το περιεχόμενο, με την πρόσφατη ανακοίνωση από μια μεγάλη πλατφόρμα streaming να κυκλοφορήσει τουλάχιστον έναν διαδραστικό τίτλο κάθε τρεις μήνες. Ο αναλυτής μέσων ενημέρωσης Kevin Tran στο Variety το βλέπει  ως μια στοχευμένη προσέγγιση για να προσελκύσει το κοινό με συναρπαστικούς τρόπους σε ένα όλο και πιο ανταγωνιστικό τοπίο μέσων ενημέρωσης.

Ο εκδημοκρατισμός της αφήγησης

Η φωτογράφος πορτρέτου Guia Besana, της οποίας το έργο επικεντρώνεται σε θέματα γύρω από την ταυτότητα και τις γυναίκες, πιστεύει ότι τα επόμενα δέκα χρόνια «η αφήγηση θα αγκαλιάσει μια ευρύτερη γνώση. Θα φέρει νέες ιστορίες με νέες απόψεις»

Η διάδοση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σημαίνει ότι οι περιφερειακές ιστορίες έχουν αυξημένη συνάφεια και σημασία σε παγκόσμια κλίμακα, όπως επισημαίνει η σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ Laura Bisgaard Krogh. «[Θα πρέπει] να λέμε ιστορίες που είναι πραγματικά σημαντικές. Για να το κάνουμε αυτό, όλοι πρέπει να συμμετέχουν». Καθώς η τεχνολογία απεικόνισης και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γίνονται πιο προσβάσιμα, περισσότερες τοπικές ιστορίες μπορούν να γίνουν παγκόσμιες. «Η τεχνολογία μου επιτρέπει προσωπικά να προσεγγίσω εκατομμύρια ανθρώπους μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», λέει ο Muhammed.

Καθώς κοιτάζουμε προς το μέλλον, αναμένουμε μια αύξηση της ζήτησης για οπτικές ιστορίες που ξεπερνούν τα γεωγραφικά σύνορα. Αυτό επισημαίνεται από το γεγονός ότι το 50% του περιεχομένου streaming για τις ευρωπαϊκές αγορές αναμένεται να είναι μη βασίζεται σε αγγλόφωνο πρόγραμμα έως το 20302, τονίζοντας τη ζήτηση για ιστορίες εκτός της κουλτούρας και των εθίμων των θεατών.

Ψηφιακή κόπωση σε έναν κόσμο που τροφοδοτείται από νοσταλγία

Ενώ ζούμε σε έναν ολοένα και πιο ψηφιοποιημένο κόσμο, οι ειδικοί μας προβλέπουν ότι η δύναμη του εντύπου θα διαδραματίσει κάποιο ρόλο για την υποστήριξη της εμπειρίας οπτικής αφήγησης λόγω της συναισθηματικής σύνδεσης που φέρνει.

Η μελέτη του αθρώπινου παράγοντα επιτρέπει στους αφηγητές να κόβουν τον ψηφιακό θόρυβο, ή όπως το θέτει η φωτορεπόρτερ, καλλιτέχνης και φωτογράφος Tasneem Alsultan, να κάνουμε χώρο για πράγματα που «προκαλούν συναισθήματα». Δεν «βλέπει το έντυπο να πεθαίνει σύντομα» λόγω της εγγενούς ομορφιάς και νοσταλγίας που εμπνέει. Αντ ‘αυτού, το ψηφιακό και το έντυπο θα συνεχίσουν να συνυπάρχουν αρμονικά για να δημιουργήσουν μια συγκινητική εμπειρία σε φυσικούς και εικονικούς χώρους, που μπορεί να μας κάνει όλους αφηγητές.

Το Πρόγραμμα Canon EMEΑ Ambassadors συγκεντρώνει μερικούς από τους καλύτερους φωτογράφους και κινηματογραφιστές στον κόσμο από όλη την περιοχή ΕΜΕΑ με στόχο να μοιραστούν ιστορίες που έχουν απήχηση. Για να μάθετε τι σημαίνει για αυτούς το μέλλον της οπτικής αφήγησης, δείτε το video που ακολουθεί!

  • Φωτό στην κορυφή της σελίδας: Pixabay
 






Aρθρογράφος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της EISA (Expert Imaging and Sound Association) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.