Photonet Περιοδικά

ΔΟΚΙΜΕΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ: ΜΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΥΝ Ή ΜΑΣ ΚΟΡΟΪΔΕΥΟΥΝ;

Ας ειπωθούν κάποιες αλήθειες σχετικά με το θέμα!

Αφορμή για τις γραμμές που ακολουθούν, μου έδωσε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Στέφανου Νικήτα, που είδα στην ελληνική σελίδα της HuffingtonPost. O τίτλος του είναι “Πόσο ακριβής τελικά είναι η εικόνα που έχουν τα ξένα ΜΜΕ για την ελληνική κρίση και γιατί σπεύδουμε να την υιοθετήσουμε;” και σας προτρέπω να το διαβάσετε εδώ. Τα όσα διάβασα, μου θύμισαν όλα αυτά που ζούμε και αντιμετωπίζουμε, αυτά τα 18 χρόνια έκδοσης των περιοδικών μας, αναφορικά με τις δοκιμές των προϊόντων που αναλαμβάνουμε, τόσο από αναγνώστες όσο και από στελέχη εταιριών.

Αρκετές φορές στο παρελθόν έχω θίξει το θέμα της αξιοπιστίας των πάσης φύσεως δοκιμών – τεστ – μετρήσεων που φιλοξενούνται στα ΜΜΕ, στο χώρο του imaging αλλά όχι μόνο. Πολλές φορές συνάντησα ανθρώπους που αγαπούν τη φωτογραφία και ενδιαφέρονται γι’ αυτή (αναγνώστες και μη του Photonet) που είχαν απομνημονεύσει και αποδεχτεί άκριτα συμπεράσματα διάφορων εγχώριων και διεθνών ενημερωτικών μέσων (έντυπων και ηλεκτρονικών) χωρίς να έχουν την παραμικρή επίγνωση για το ποια ήταν τα εχέγγυα που κατέθεταν τα συγκεκριμένα ΜΜΕ, προκειμένου να προσδώσουν αξιοπιστία στα γραφόμενά τους. Πώς σχημάτισαν την κρίση τους; Γιατί οι φίλοι ήταν έτοιμη να την …καταπιούν αμάσητη; Ερωτήσεις ταυτόσημες με αυτές του άρθρου της HP, που δυστυχώς ακόμα αναζητούν απάντηση!

Χαρακτηριστικα ήταν, προ ετών,  τα παραδείγματα από διάφορα “ειδικά” υποτίθεται ελληνικά περιοδικά (του χώρου κυρίως των ηλεκτρονικών υπολογιστών)  που, ούτε λίγο ούτε πολύ, παρουσίαζαν συστηματικά “δοκιμές” σε 20-30-50(!) μηχανές ανά τεύχος, κομπάζοντας μάλιστα για την “αξιοπιστία” τη “μοναδικότητα” και την “εγκυρότητα” των αποτελεσμάτων τους! Δε σταματούσαν μάλιστα εκεί. Με την ίδια άνεση “δοκίμαζαν” σωρηδόν (σε δεκάδες, εικοσάδες και πάει λέγοντας) όποια άλλα consumer electronics μπορεί να βάλει ο νους σας: από κινητά μέχρι εκτυπωτές, κι από GPS μέχρι τηλεοράσεις!

Φυσικά, όσοι γνώριζαν καλά τι πραγματικά χρειάζεται για να γίνει μια σωστή δοκιμή, τόσο από άποψη έμψυχου δυναμικού όσο και υλικοτεχνικής υποδομής, καταλάβαιναν πως …κάποιο (βαθύ) λάκκο έχει η φάβα! Αντιλαμβάνονταν την ποσότητα χρόνου, γνώσης, εξοπλισμού και διαδικασιών που απαιτούνταν για να γίνουν σωστές μετρήσεις και να εξαχθούν αξιόπιστα αποτελέσματα, κι έτσι απορούσαν (διάβαζε: γελούσαν) με το θράσος όσων εκδοτών δημοσίευαν (αλλά και όσων συντακτών υπέγραφαν) τα εν λόγω «τεστ», να ακολουθούν τέτοιες αναίσχυντες τακτικές. (Φυσικά αυτή η επιλογή δεν έμεινε χωρίς συνέπειες, σε βάθος χρόνου: τα περισσότερα από αυτά τα περιοδικά έχουν πάψει σήμερα να κυκλοφορούν!)

Έχοντας σπουδάσει και εργαστεί δεκαετίες στο χώρο της εικόνας, έκανα, το Δεκέμβριο του 2004, μια στρατηγική κίνηση για το Photonet, αφού συζήτησα επί μακρόν και με πολλούς συναδέλφους της EISA: εξασφάλισα μετρήσεις από το Ινστιτούτο Anders Uschold Digitaltechnik της Γερμανίας, που είναι κορυφαίο στο είδος του, με συνεργασίες τόσο με σημαντικά ευρωπαϊκά φωτογραφικά περιοδικά όσο και με τις ίδιες τις εταιρίες (Sony, Kodak, Canon κ.ά.) Με τον τρόπο αυτό προσπάθησα να καταδείξω στην ελληνική εκδοτική “πιάτσα”,  τι σημαίνει πραγματικά δοκιμή και μέτρηση προϊόντος.

Η συνεργασία και ο κύκλος του συγκεκριμένου εγχειρήματος διήρκεσε σχεδόν πέντε χρόνια. Έκλεισε μόνο αφού ολοκληρώθηκε το δικό μας, in house, στούντιο δοκιμών και εξοπλίστηκε με τα απαραίτητα εργαλεία (στόχους και software μετρήσεων) τα οποία χειρίζονταν, μετά την απαραίτητη εξοικείωση/εκπαίδευσή τους, αποκλειστικά συνεργάτες – επαγγελματίες του imaging.

Το βασικότερο συμπέρασμα που καταγράφηκε, κρίνεται μάλλον αρνητικό: ευάριθμοι ήταν οι αναγνώστες που αφιέρωναν τον απαραίτητο χρόνο μελέτης, προκειμένου να κατανοήσουν τα αποτελέσματα που δημοσιεύαμε, και ακόμα λιγότερες ήταν οι εταιρίες που αντιλαμβάνονταν την αξία και την βαρύτητά τους, ώστε να τα αξιολογήσουν/αξιοποιήσουν για το δικό τους όφελος!

Παρόλα αυτά, δεν μετανοώ ούτε κατ’ ελάχιστο για την επιλογή μας. Διδαχτήκαμε πάρα πολλά από τη συνεργασία με τον ίδιο τον Anders Uschold και τους συνεργάτες του, τα οποία και χρησιμοποιήσαμε στη συνέχεια επ’ ωφελεία της δικής σας ενημέρωσης. Η βασικότερη αλλαγή στρατηγικής που εφαρμόσαμε, μετά τη συνεργασία, αφορούσε στην απόφασή μας να αλλάξουμε τον τρόπο γραφής των κειμένων των δοκιμών, έτσι ώστε οι μετρήσεις και τα γενικότερα συμπεράσματά μας να είναι πιο εύκολα κατανοητά από τους αναγνώστες.

Τι απέμεινε ως επίγευση της εμπειρίας: μια απόφαση! Μακριά από εμάς ο κιτρινισμός, η παραπληροφόρηση, οι εύκολες κρίσεις και η αναξιοπιστία. Μπορεί να μην γίναμε μεγάλοι και οικονομικά δυνατοί, αλλά τουλάχιστον μάς αναγνωρίζεται, από εχθρούς και φίλους, η αντικειμενικότητα, η εντιμότητα, η γνώση, η αξιοπιστία και η προσφορά στο χώρο του imaging.

ΥΓ: Στη φωτογραφία βλέπετε το ISO Test Chart 12233. Ένα μόνο από τα απαραίτητα εργαλεία για ένα τυπικό εργαστήριο δοκιμών. Για να αντιληφθείτε περίπου την τάξη των σχετικών μεγεθών, σας πληροφορώ πως η αγορά του είχε κοστίσει, στα μέσα της δεκαετίας του 2000, τετραψήφιο αριθμό σε ευρώ!


Photonet Newsletter
Kάθε Τρίτη & Πέμπτη όλα τα φωτογραφικά νέα δωρεάν!

   



Aρθρογράφος

Μενέλαος Μελετζής

Διδάκτορας Επιστημών του Πανεπιστημίου του Νovisad (Σερβία) και επιστημονικός συνεργάτης του University of Applied Arts Belgrade, στον τομέα New Media. Είναι τ. Τακτικός Επίκουρος καθηγητής Φωτογραφίας στο τμήμα Γραφιστικής του Α-ΤΕΙ Αθήνας. Ασχολείται με τη συγγραφή βιβλίων και άρθρων για τη φωτογραφία επί 40 και πλέον χρόνια. Έχει συμμετάσχει με εικόνες του σε πολλές εκθέσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει παραστεί ως κριτής σε διεθνείς και ελληνικούς φωτογραφικούς διαγωνισμούς. Μέλος της Ένωσης Δημοσιογράφων- Ιδιοκτητών Περιοδικού Τύπου (ΕΔΙΠΤ) και της Ομοσπονδίας Ενώσεων Εκδοτών Περιοδικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης (FAEP).

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;