Photo Specials

WORLD PRESS PHOTO 2022: Ο …AΝΩΝΥΜΟΣ ΝΙΚΗΤΗΣ!

Η ιστορία πίσω από τη λήψη με το μεγαλύτερο, ίσως, ενδιαφέρον στα φετινά βραβεία!

Και ενώ πολύς ο λόγος που έχει γίνει και εκατομμύρια οι λέξεις που έχουν γραφεί για την πνευματική ιδιοκτησία και την αναγνώριση των φωτογράφων και του πνευματικού τους έργου στα διεθνή και εγχώρια μέσα μαζικής ενημέρωσης, ξαφνικά εν έτει 2022 βραβεύεται σε έναν από τους δύο μεγαλύτερους διεθνείς διαγωνισμούς φωτοειδησεογραφίας, τον World Press Photo 2022, μια φωτογραφία με copyright ©Anonymous!

Ειδικότερα η φωτογραφία με τίτλο «Σφεντόνες» απέσπασε το περιφερειακό βραβείο μεμονωμένων εικόνων για την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας και της Ωκεανίας.

Υπάρχει και μια ταινία με τον ίδιο τίτλο, του σωτηρίου έτους 2011 και πρωταγωνιστή τον Rhys Ifans που πραγματευόταν την ύπαρξη ή όχι ενός τόσο ιδιοφυούς ποιητή και συγγραφέα όπως ο William Shakespear.

Η επίμαχη φωτογραφία τραβήχτηκε δέκα χρόνια μετά, το 2021, κατά τις διαδηλώσεις που ακολούθησαν το στρατιωτικό πραξικόπημα που έλαβε χώρα στην Μυανμάρ την 1η Φεβρουαρίου του περασμένου έτους (λίγες ώρες πριν την ορκωμοσία της η νέο-εκλεγείσας Βουλής) εκτοπίζοντας το νεοεκλεγέν κόμμα Εθνική Συμμαχία για τη Δημοκρατία (Nation League for Democracy / NLD) της Aung San Suu Kyi και συλλαμβάνοντας την ίδια. Τεράστιες διαδηλώσεις ξέσπασαν σε όλη τη χώρα και αντιμετωπίστηκαν με σκληρή στρατιωτική καταστολή: όχι μόνο έγιναν συλλήψεις πολιτών αλλά υπήρξε και χρήση κανονικών πυρών των στρατιωτικών αρχών κατά των διαδηλωτών, σύμφωνα με διεθνείς οργανώσεις μέσων ενημέρωσης και δηλώσεις αξιωματούχου των Η.Ε.

Η βραβευμένη φωτογραφία υποβλήθηκε στον διαγωνισμό από τον Mikko Takunnen, photo editor εκείνη την εποχή των ξένων ανταποκριτών των New York Times στο Χονγκ Κονγκ. Η συμμετοχή ήταν ανώνυμη, καθώς οι πληροφορίες που έφταναν στην εφημερίδα ήταν ότι οι πραξικοπηματίες παρενοχλούσαν και απειλούσαν δημοσιογράφους και φωτογράφους ενώ η οργάνωση «Ανταποκριτές Χωρίς Σύνορα» (Reporters Without Borders / RSF) ανέφερε ότι το 2021 στη χώρα είχαν συλληφθεί 115 δημοσιογράφοι.

Ακόμη σήμερα και παρά τη διεθνή του βράβευση ο φωτογράφος παραμένει ανώνυμος για την ασφάλειά του!

Το θέμα εκτός από περιέργεια και ενδιαφέρον εγείρει την πάντα επίκαιρη και ποτέ αποτελεσματική συζήτηση για την ελευθερία κίνησης και εργασίας των φωτογράφων και των φωτορεπόρτερ, που τελικά αποτελεί την πεμπτουσία της ελευθεροτυπίας αλλά και του δικαιώματος του κοινού στην πληροφόρηση. Η απειλή κατά της ζωής οποιουδήποτε πολίτη και ενός δημοσιογράφου ή φωτογράφου που με διαπίστευση και δεοντολογία εκτελεί το επαγγελματικό του καθήκον δεν είναι μια προσβολή μόνο προς τον κλάδο και τη δουλειά αλλά προς την ίδια τη δημοκρατία και τελικά την ελευθερία.

Περισσότερες πληροφορίες για τη φωτογραφία και τα γεγονότα που προηγήθηκαν θα βρείτε με ένα κλικ εδώ!

Έκθεση World Press Photo 2022

Η World Press Photo Exhibition 2022 θα κάνει πρεμιέρα στο Άμστερνταμ της Ολλανδίας, στις 15 Απριλίου, πριν ξεκινήσει την παγκόσμια περιοδεία της σε 66 διαφορετικά σημεία, σε 29 χώρες σε ολόκληρο τον πλανήτη. Στο ελληνικό κοινό θα παρουσιαστεί, στο πλαίσιο του Athens Photo World 2202, με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος/ΙΣΝ στο Ισόγειο της Εθνικής Βιβλιοθήκης/ΕΒΕ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος/ΚΠΙΣΝ από τις 20 Μαΐου μέχρι τις 11 Ιουνίου.

  • Φωτογραφία στην κορυφή της σελίδας: © Anonymous για τους New York Times, “Οι Σφεντόνες” – Διαδηλωτές χρησιμοποιούν σφεντόνες και άλλα αντικείμενα οικιακής κατασκευής κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης με δυνάμεις ασφαλείας στην Γιανγκόν της Μυανμάρ.

Μη χάσετε το επόμενο Photonet (τ. 233):
μεγάλο αφιέρωμα στο φετινό διαγωνισμό World Press Photo!
 






Aρθρογράφος

Χριστίνα Καλλιγιάννη

Συνεργάτης του Photonet επί μακρά σειρά ετών. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και αμέσως μετά φωτογραφία στην E.S.P. Το 2002 ξεκίνησε να εργάζεται ως επαγγελματίας φωτογράφος, με μακροχρόνιες συνεργασίες με τα περιοδικά “ΓΕΩτρόπιο” της “Ελευθεροτυπίας”, "Κ" και "Ταξίδια" της “Καθημερινής”, στα πλαίσια του ταξιδιωτικού και του ελεύθερου ρεπορτάζ. Για αρκετά χρόνια λειτουργούσε το δικό της φωτογραφικό στούντιο, το STUDIO 18.12, με βασικά αντικείμενα τη φωτογράφιση πορτρέτου, προσωπικού, επαγγελματικού, οικογενειακού και μόδας. Από το 2016 μέχρι το 2018 συμμετείχε στην διοργάνωση του Μεσογειακού Φεστιβάλ Φωτογραφίας / Medphoto Festival, έχοντας αναλάβει το Γενικό Συντονισμό της οργάνωσης του Φεστιβάλ. Σήμερα εξακολουθεί να φωτογραφίζει, με ιδιαίτερη αγάπη στα πορτρέτα και τους εσωτερικούς χώρους. Παράλληλα, είναι υπεύθυνη για το Γενικό Συντονισμό του Αthens Photo World, ενώ κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα, με τίτλο "Στιγμές Παράλληλες" (εκδόσεις Χάρτινη Πόλη).