Photonet Special Day

TA TIΜΩΜΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ 11ου PHOTONET SPECIAL DAY: ΤΑΚΗΣ ΖΕΡΔΕΒΑΣ

Μια σύντομη καταγραφή της μέχρι τώρα διαδρομής του μέσα από λόγια και εικόνες: γνωρίστε τον από κοντά στο 11ο Photonet Special Day!

Ο Τάκης Ζερδεβάς γεννήθηκε στην Πάτρα. Σπούδασε Οικονομικά στην πρώην Α.Β.Σ.Π., Γραφικές Τέχνες στις πρώην Σχολές Δοξιάδη και Φωτογραφία στο Παρίσι (1965-1970).

Το 1974 επιστρέφει στην Αθήνα και ασχολείται με την Διαφημιστική Φωτογραφία. Το 1985 ιδρύει τη Σχολή Φωτογραφίας και Βίντεο FOCUS. Από το 1993 στρέφεται στην καλλιτεχνική δημιουργία, και ασχολείται με Φωτογραφία, Video-art, Κατασκευές και Εγκαταστάσεις.

Έχει παρουσιάσει το έργο του σε 14 ατομικές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό και σε πλήθος ομαδικών εκθέσεων, στις οποίες περιλαμβάνονται: “Focalization du Regard” «Focalization du Regard» στην έδρα της Δυτικοευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες (1995), «Όψεις της Ελληνικής Φωτογραφίας» στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νίκαιας (2001), «Περίπλους της Μεσογείου» στην Γλωσσολογική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Γένοβας (2004), «Διάλογοι» στο Μουσείο Μπενάκη Αθηνών (2004 – σε συνεργασία με τον Μάκη Φάρο), «Φωτοσυγκυρία» στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (2004) και σε συνεργασία με την Οργανωτική Επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων Αθήνα – 2004, την εγκατάσταση «Ταβέρνα» που υλοποιήθηκε κατά την διάρκεια τους (σε συνεργασία με τον Μάκη Φάρο) και πολλές άλλες.

Έργα του υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές και μουσεία.

Αυτοπορτρέτο

Στιγμές μιας συνέντευξης

Πριν λίγες ημέρες ο δημιουργός παραχώρησε μια μεγάλη συνέντευξη στη συνεργάτιδά μας Χριστίνα Καλλιγιάννη, την οποία θα διαβάσετε ολόκληρη στο αμέσως επόμενο Photonet (τ. 249) που θα κυκλοφορήσει το Δεκέμβριο. Από τις απαντήσεις του σταχυολόγουμε τα παρακάτω λόγια του:

Πιστεύω ότι το τι επιλέγουμε να κάνουμε προέρχεται συνήθως από το τι θέλουμε να πούμε, πώς μας βολεύει να το διαχειριστούμε και πώς μπορούμε να το κάνουμε πιο ενδιαφέρον.

Επιδιώκω σε οτιδήποτε πράγμα κάνω <…> να είναι άμεσα σαφές το τι θέλω να πω.

Όταν ξεκίνησε η σχολή το ερωτηματικό του «τι πράγμα είναι ωραίο» και «γιατί είναι ωραίο» άρχισε να βαθαίνει πιο ουσιαστικά μέσα μου. Κατά συνέπεια, προσπαθώντας να απαντήσω σε αυτά τα ερωτήματα, άρχισε σιγά σιγά να με ενδιαφέρει και η καλλιτεχνική προσέγγιση.

Τι ονομάζουμε «ωραίο»; Αυτό που ονομάζουμε «ωραίο» είναι μια προσωπική μας προσέγγιση. Κατά συνέπεια, αυτό που γίνεται δυνατό συναισθηματικά, δεν γίνεται από τη φύση του αντικειμένου, αλλά το κάνει η προσέγγιση του ανθρώπου. Με αυτή την έννοια, η παρατήρηση είναι ένα πράγμα προσωπικό: Εγώ γεννάω το θέαμα.

Μου αρέσει η λιτότητα που έχει μια ασπρόμαυρη φωτογραφία.

Ο Θεατής / The Spectator

Μια φωτογραφία είναι ένα χαρτί, ένα υλικό αντικείμενο. Μπορείς να το τσαλακώσεις, μιλώντας με απλοϊκό τρόπο, να το κάνεις πολλά πράγματα. Στην ουσία είναι ένα κατασκεύασμα.

Υπάρχει ένα τεχνικό στοιχείο που έχει αλλάξει τη δομή της φωτογραφίας: ενώ η αναλογική φωτογραφία έχει μια γκάμα πεπερασμένων δυνατοτήτων, από άποψη φωτεινότητας και διαχείρισης της εικόνας, στην ψηφιακή έχουμε πολύ περισσότερες δυνατότητες <…> Υπάρχει η προϋπόθεση, βέβαια, να ξέρεις ποιο είναι το τελικό αποτέλεσμα, στο οποίο στοχεύεις!

Η φωτογραφία έχει το καλό και κακό ότι χρησιμοποιείται για πάρα πολλούς λόγους όπως σε εφαρμοσμένη μορφή, για διαφήμιση, και οι μορφές της καλλιτεχνικής προσέγγισης εμπλέκονται με την εφαρμοσμένη μορφή. Είναι δύσκολο πια (σ.σ.: να επιλέξουμε) τι θα ονομάσουμε «καλή φωτογραφία» γιατί μπορεί στο ένα είδος να είναι εξαιρετική και στο άλλο να είναι άχρηστη.

Υπάρχει μια δυσκολία στις εγκαταστάσεις. Πολλές φορές, όταν αυτές συνοδεύονται και από μέσα που κινούνται στον χρόνο, δηλαδή κάποιο video ή κάποια προβολή, τα οποία απαιτούν να παραμείνει ο θεατής μεγάλο χρονικό διάστημα για να καταλάβει περί τίνος πρόκειται, τα πράγματα δυσκολεύουν πάρα πολύ.

Όπως είναι η φωτογραφία σήμερα, ένας νοήμων άνθρωπος καταλαβαίνει μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα ποιες είναι οι δυνατότητες, τι πρέπει να κάνει και πώς λειτουργεί το σύστημα. Το αισθητικό μέρος είναι μια εκπαίδευση ζωής. Εκεί <…> θέλει χρόνο και προσπάθεια και αν υποτεθεί ότι περάσεις τα στάδια της εκπαίδευσης, θέλει μια μέθοδο να το κάνεις. Η μέθοδος θα βοηθήσει να επιταχύνεις. Αλλά δεν είναι η εκπαίδευση που σε κάνει καλό φωτογράφο.

Τα έργα της τελευταίας μου έκθεσης «Στη Μεθόριο των Οριζόντων» μου αρέσουν γιατί πίσω τους κρύβεται μια ησυχία, μια «σιωπηλότητα». Αυτό ήταν από τα σημαντικά στοιχεία που θεωρώ επιτυχημένα σε αυτή την έκθεση. Η ηρεμία.

Το χιούμορ το χρησιμοποιώ αρκετά συχνά. Με βοηθάει να ξεφύγω από παγίδες, όπως όταν θες να πεις κάτι σοβαρό, αλλά μπορεί να φανεί σοβαροφανές ή πομπώδες – το χιούμορ βοηθάει να ξεφύγω από αυτό.

Σαφέστατα θέλω να πωλούνται τα έργα μου, μου αρέσει να μπαίνουν σε συλλογές <…> αλλά το αν θα πουλήσω δεν μπορώ να πω ότι είναι το κίνητρό μου.

Έχω παρατηρήσει πολλές φορές σε ορισμένα έργα που έχω κάνει –και αυτό το θεωρώ αρκετά σημαντικό– ότι άνθρωποι που δεν έχουν σχέση με το αντικείμενο <…> αντιμετωπίζουν ένα έργο και κάτι ανάβει μέσα τους, τους αρέσει πάρα πολύ, καθηλώνονται. Αυτό το θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό. Είναι η επιδίωξη του κάθε καλλιτέχνη να είναι έτσι.

Radix


Για όλη την παραπάνω πορεία του ο Τάκης Ζερδεβάς συμπεριλήφθηκε στα φετινά τιμώμενα πρόσωπα του 11ου Photonet Special Day! Παρακολουθήστε από κοντά την τελετή της απονομής του, τα σεμινάρια και όλα τα υπόλοιπα δρώμενα του event και μπείτε στις κληρώσεις των 15 μεγάλων δώρων αξίας άνω των 3300€ που ετοιμάσαμε για εσάς σε συνεργασία με τις εταιρίες που συμμετέχουν, αποκτώντας δωρεάν ένα εισιτήριο εισόδου – απλώς συμπληρώστε τη φόρμα που ακολουθεί!

Powered by AllEvents.in