Market

«BLACK FRIDAY» 2017: OI ΦΕΤΙΝΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ

Παρατηρήθηκε μεγαλύτερη συμμετοχή επιχειρήσεων καθώς και εντονότερο ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Διευρυμένη σε διάρκεια και σε εύρος καταστημάτων που συμμετείχαν, αλλά και επιτυχημένη αναφορικά με το ύψος των πωλήσεων που επιτεύχθηκαν η φετινή «Μαύρη Παρασκευή».

Ο Πρόεδρος της  Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) Βασίλης Κορκίδης σχολίασε τα αποτελέσματα της κίνησης στη «Black Friday» με την παρακάτω δήλωση: «… τη 2η χρονιά εφαρμογής στην Ελλάδα, η «Black Friday» της μίας ημέρας, επεκτάθηκε σε τριήμερο, αλλά ακόμα και σε εβδομάδα. Το ξεχείλωμα αυτό μας προειδοποιεί ότι του χρόνου θα μιλάμε για, «Greek Black Week». Είναι γεγονός ότι φέτος παρατηρήθηκε μεγαλύτερη συμμετοχή επιχειρήσεων καθώς και εντονότερο ενδιαφέρον των καταναλωτών στη συγκεκριμένη προωθητική ενέργεια. Οι καταναλωτές σίγουρα φάνηκε να ευχαριστήθηκαν τις στοχευμένες αγορές τους κυρίως στα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, στη κινητή τηλεφωνία, στα είδη δώρων και τα καλλυντικά, με αποτέλεσμα η μαύρη Παρασκευή να εξελιχθεί σε «άσπρη μέρα» για τα ταμεία, κυρίως των μεγάλων και ισχυρών της αγοράς, αλλά και όσων μικρομεσαίων είχαν γεμάτα ράφια και έκαναν γενναίες προσφορές.»

Όπως διαβάζουμε στο σχετικό ρεπορτάζ του businessnews.gr, η ΕΣΕΕ θέλοντας να διερευνήσει τη δεύτερη συμμετοχή στη «Black Friday», στις κατά τόπους εμπορικές αγορές αλλά και να εξετάσει το αν τελικά υιοθετήθηκε από την αγορά, συγκέντρωσε τη γνώμη των εκπροσώπων των εμπορικών συλλόγων, πραγματοποιώντας ποιοτική έρευνα σε κεντρικές πόλεις της χώρας στο εκτενές δίκτυο Συλλόγων-Μελών της. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε δειγματοληπτική έρευνα σε τυχαίο δείγμα επιχειρήσεων των κλάδων που συμμετέχουν σε εκπτωτικές περιόδους, δηλαδή επιχειρήσεις ένδυσης, υπόδησης, οικιακού εξοπλισμού, αθλητικών ειδών και παιχνιδιών.

Τα βασικά συμπεράσματα που συνάγονται είναι τα ακόλουθα:

  • Τα εμπορικά καταστήματα έλαβαν καλύτερη ενημέρωση σε σχέση με πέρυσι, με αποτελέσματα να υπάρξει μια καλύτερη οργάνωση για τη συμμετοχή τους.
  • Για το μεγαλύτερο μέρος των καταστημάτων η πρακτική της «Black Friday» κατέχει θετικό αντίκτυπο όσον αφορά τον όγκο των πωλήσεων που πραγματοποιήθηκαν τη συγκεκριμένη μέρα.
  • Με βάση τους εκπροσώπους των εμπορικών συλλόγων οι πωλήσεις των καταστημάτων κινήθηκαν στις περισσότερες περιοχές σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι τη συγκεκριμένη ημέρα.
  • Παρόλο τη θετική επιρροή στις πωλήσεις, η πλειονότητα του εμπορικού κόσμου σε γενικές γραμμές κρίνει αρνητικά την εν λόγω πρακτική για τις μικρές επιχειρήσεις.

Οι εμπορικοί σύλλογοι για τη «Black Friday» σε κεντρικές πόλεις

Σύμφωνα με τους εκπροσώπους των εμπορικών συλλόγων σε κεντρικές πόλεις, σημειώνεται ότι η συμμετοχή των καταστημάτων φέτος ήταν εμφανώς μεγαλύτερη σε σχέση με πέρυσι, δεδομένου τόσο της πληροφόρησης που υπήρχε αλλά και της οργάνωσης που προηγήθηκε για τη συγκεκριμένη ημέρα.

φωτό: SOOC – από την huffingtonpost.gr

Παρακάτω, παρατίθενται ποιοτικά, οι εκτιμήσεις των εκπροσώπων των εμπορικών συλλόγων σε κεντρικές πόλεις σχετικά με τη συμμετοχή των καταστημάτων της περιοχής τους στην «Black Friday», και με το πως κινήθηκαν οι πωλήσεις των καταστημάτων σε σύγκριση με την περυσινή αντίστοιχη ημέρα.

Οι κεντρικές αγορές

1. Αθήνα

Στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας συμμετείχε η πλειονότητα των καταστημάτων (80-90%), σε αντίθεση με πέρυσι όπου συμμετείχε μικρό ποσοστό και κυρίως τα επώνυμα και οι αλυσίδες. Οι πωλήσεις των καταστημάτων κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την περυσινή Black Friday.

2. Πειραιάς

Η πλειονότητα των καταστημάτων της πόλης (70%) συμμετείχε φέτος στην πρακτική ( έναντι του 40-50% που συμμετείχε πέρυσι). Οι πωλήσεις των καταστημάτων κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με την περυσινή εφαρμογή του Black Friday, καθώς φέτος συμμετείχαν και επιχειρήσεις που δεν είχαν λάβει μέρος πέρυσι. Το καταναλωτικό κοινό φάνηκε πιο ενημερωμένο σε σχέση με πέρυσι με αποτέλεσμα να ενισχυθεί κατά πολύ η επισκεψιμότητα της αγοράς της πόλης.

3. Περιστέρι

Συμμετείχε περίπου 35-40% των εμπορικών καταστημάτων της εμπορικής αγοράς (έναντι του περυσινού 15%). Οι πωλήσεις τη συγκεκριμένη ημέρα σε σχέση με πέρυσι, παρουσίασαν διαφοροποίηση με βάση το είδος εμπορίας. Συγκεκριμένα στα ηλεκτρικά είδη, οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα, ενώ στους υπόλοιπους κλάδους παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.

4. Ν. Ιωνία

Στην εμπορική αγορά της περιοχής συμμετείχε πάνω από το 60% των εμπορικών καταστημάτων, ενώ πέρυσι η πρακτική είχε υιοθετηθεί από πολύ λίγα καταστήματα (10-15%). Σημειώθηκαν υψηλότερες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι.

5. Κηφισιά

Στην εμπορική αγορά της Κηφισιάς συμμετείχαν 8 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις, ποσοστό φανερά πιο ενισχυμένο από πέρυσι όπου συμμετείχαν πολύ λίγα καταστήματα και κυρίως οι αλυσίδες. Οι πωλήσεις κινηθήκαν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την περυσινή εφαρμογή.

6. Μαρούσι

Συμμετείχε το 30% των επιχειρήσεων της εμπορικής αγοράς. Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα από τις ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου αλλά χαμηλότερα σε σχέση με την περυσινή εφαρμογή του black Friday.

7. Χαλάνδρι

Συμμετείχε το 80-90% των εμπορικών καταστημάτων της περιοχής, έναντι του περυσινού το 30-40%. Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι. Τη συγκεκριμένη ημέρα σημειώθηκε υψηλή επισκεψιμότητα στην αγορά του Χαλανδρίου.

8. Γλυφάδα

Καθολική συμμετοχή των καταστημάτων στην εμπορική αγορά της Γλυφάδας.Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα

9. Κερατσίνι

Συμμετείχε το 80-90% των εμπορικών καταστημάτων της περιοχής. Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα

10. Θεσσαλονίκη

Συμμετοχή κατά 90% των επιχειρήσεων της αγοράς στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και κατά 60-70% στην περιφέρεια. Οι πωλήσεις κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα. Σημειώθηκε ότι οι εκπτώσεις που έκαναν τα καταστήματα κινήθηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα το καταναλωτικό κοινό να μην ικανοποιηθεί πλήρως.

11. Πάτρα

Συμμετοχή 85-90% φέτος σε αντίθεση με πέρυσι που συμμετείχαν κυρίως οι μεγάλες αλυσίδες και μόλις το 10% των εμπορικών καταστημάτων (10%). Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλοτέρα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.

φωτό: SOOC – από την huffingtonpost.gr

Οι εμπορικές επιχειρήσεις για τη φετινή Black Friday

Η πρακτική της «Black Friday» κατέχει θετικό αντίκτυπο όσον αφορά τον όγκο των πωλήσεων που πραγματοποιήθηκαν τη συγκεκριμένη μέρα στην πλειονότητα των εμπορικών καταστημάτων. Πρακτικά η εισροή μεγαλύτερου αριθμού πελατών αντιστάθμισε το ποσοστό των εκπτώσεων που πραγματοποίησαν τα καταστήματα.

Τα καταστήματα που δραστηριοποιούνται σε είδη οικιακού εξοπλισμού και ειδών τεχνολογίας, είναι εκείνα που ωφελήθηκαν περισσότερο και εν συνεχεία οι επιχειρήσεις του κλάδου της ένδυσης και υπόδησης.Παρόλο που οι πωλήσεις κινήθηκαν σε ικανοποιητικά επίπεδα στην «Black Friday», σε σύγκριση με τις προηγούμενες ημέρες, ο εμπορικός κόσμος στην πλειονότητά του κρίνει τη συγκεκριμένη πρακτική αρνητικά. Τούτο γιατί, τα οφέλη που αποκομίζουν οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις, πολυεθνικές και αλυσίδες είναι σαφώς μεγαλύτερα από εκείνα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και ίσως αυτός να είναι και ο κυριότερος λόγος που εμπορικός κόσμος έρχεται αντίθετος με τέτοιου είδους πρακτικές.

Από τα καταστήματα που συμμετείχαν στην έρευνα αναφέρθηκαν ποιοτικά τα παρακάτω σχόλια σχετικά με την πρακτική της «Black Friday»:

  • Από μεγάλο μερίδιο των ερωτώμενων σημειώθηκε ότι φέτος τα καταστήματα ήταν εμφανώς πιο ενημερωμένα σε σχέση με πέρυσι. Δεδομένου της καλύτερης πληροφόρησης και οργάνωσης, οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα τη συγκεκριμένη ημέρα.
  • Ενδιαφέρον εύρημα της έρευνας αποτελεί το γεγονός ότι όσοι διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα  -κυρίως καταστήματα ηλεκτρικών ειδών- σημείωσαν αύξηση του τζίρου τους τη συγκεκριμένη ημέρα.
  • Η εμπορική κίνηση συγκεντρώθηκε τη συγκεκριμένη ημέρα, ενώ τις επόμενες ημέρες ήταν μειωμένη.
  • Τα μικρά καταστήματα και κυρίως εκείνα που δεν βρίσκονται σε κεντρικές περιοχές δεν επωφελούνται από τη συγκεκριμένη πρακτική, είτε συμμετέχουν είτε όχι.
  • Σημαντικές αναφορές πραγματοποιήθηκαν για τη συνεχή πραγματοποίηση εκπτώσεων/προσφορών καθόλη τη διάρκεια του χρόνου, εύρημα που σημειώνεται και σε έρευνες των τακτικών περιόδων εκπτώσεων.
  • Τέλος, υπήρξαν και ορισμένες αναφορές σχετικά με το ότι η συγκεκριμένη προωθητική ενέργεια δρα ανασταλτικά για το τζίρο της χριστουγεννιάτικης περιόδου και απευθύνεται περισσότερο σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις με μεγαλύτερα περιθώρια κέδρους.
  • Τέλος, παρόλο που η αγορά λειτούργησε θετικά απέναντι στην εν λόγω πρακτική, με τις πωλήσεις να ενισχύονται τη συγκεκριμένη ημέρα, δεν παύει να αποτελεί μια πρακτική που κρίνεται αρνητικά από τους καταστηματάρχες. Το παρόν εύρημα συνδέεται άμεσα με τις επιφυλάξεις που δημιουργεί η ίδια η πρακτική σχετικά τόσο με την αναδιανομή του τζίρου υπέρ των μεγαλύτερων επιχειρήσεων (αλυσίδων), αλλά και την απορρόφηση του τζίρου των επόμενων ή προηγούμενων ημερών της συγκεκριμένης ημέρας, αλλά και του επερχόμενου χριστουγεννιάτικου τζίρου.

φωτό: SOOC – από την huffingtonpost.gr

Σχετικά με τον συντάκτη

Μενέλαος Μελετζής

Μενέλαος Μελετζής

Διδάκτορας Επιστημών του Πανεπιστημίου του Νovisad (Σερβία) και επιστημονικός συνεργάτης του University of Applied Arts Belgrade, στον τομέα New Media. Είναι τ. Τακτικός Επίκουρος καθηγητής Φωτογραφίας στο τμήμα Γραφιστικής του Α-ΤΕΙ Αθήνας. Ασχολείται με τη συγγραφή βιβλίων και άρθρων για τη φωτογραφία επί 35 και πλέον χρόνια. Έχει συμμετάσχει με εικόνες του σε πολλές εκθέσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει παραστεί ως κριτής σε διεθνείς και ελληνικούς φωτογραφικούς διαγωνισμούς. Μέλος της Ένωσης Δημοσιογράφων- Ιδιοκτητών Περιοδικού Τύπου (ΕΔΙΠΤ) και της Ομοσπονδίας Ενώσεων Εκδοτών Περιοδικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης (FAEP).