Market

BLACK FRIDAY 2022: OI ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ, ΠΡΟΣΟΧΗ & ΣΥΝΕΣΗ ΣΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΣΑΣ!

Πρώτιστος οδηγός πρέπει να είναι οι ανάγκες σας και όχι οι χαμηλές τιμές!

Παρότι επισήμως η φετινή Μαύρη Παρασκευή έρχεται στις 25/11/22, πληθώρα προσφορών βομβαρδίζει ήδη το καταναλωτικό κοινό. Η φετινή κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων του Νοεμβρίου, επέκτεινε ακόμα περισσότερα τις “Black Friday Offers”, οι οποίες αναμένεται να συνεχιστούν μέχρι και την Cyber Monday στις 28 Νοεμβρίου. Παράλληλα, ανοικτά θα παραμείνουν τα εμπορικά καταστήματα και την Κυριακή  27 Νοεμβρίου 2022, σε ολόκληρη τη χώρα, από τις 11πμ έως  τις 8μμ.

Συνεπώς: χρόνος υπάρχει – άρα πρώτα και πάνω απ’ όλα: όχι βιασύνη! Οι ημέρες αυτές κρύβουν και παγίδες που είναι σε θέση να εκτρέψουν τον καταναλωτή από την ορθή αξιοποίηση των προσφορών και να τον οδηγήσουν είτε σε αγορές που δεν επιθυμεί πραγματικά είτε να τον βγάλουν εκτός προϋπολογισμού.

Διαβάστε με προσοχή τις παρακάτω γραμμές – ίσως παρατηρήσετε ότι κάποιες από τις συμβουλές επαναλαβάνονται σε ορισμένα σημεία: δεν είναι τυχαίο! Better safe than sorry!


Οι δικές μας συμβουλές

  • Φτιάξτε τη λίστα με τα ψώνια σας, ψάξτε τα καταστήματα και φτιάξτε ένα συγκριτικό πίνακα. Βάλτε σε bookmarks τα  προϊόντα που ανακαλύπτετε online και θέλετε να αγοράσετε. Έτσι, θα ξέρετε πού να βρείτε τι και σε ποια τιμή. Στη συνέχεια -και εφόσον είστε σίγουροι (-ες) για την επιλογή σας- κάντε το κλικ της αγοράς ή πηγαίνετε στο φυσικό κατάστημα που επιλέξατε!
  • Παρότι πολλά καταστήματα προσφέρουν πλέον τη δυνατότητα αγορών με δόσεις χωρίς να χρειάζεται να έχετε πιστωτική κάρτα, θα πρέπει να θυμάστε πως αυτό γίνεται έντοκα, (συνήθως μέσω καταναλωτικών δανείων που εκδίδονται από συνεργαζόμενες με αυτά τα καταστήματα τράπεζες). Συνεπώς, εφόσον έχετε τη δυνατότητα, προτιμήστε τη χρήση μιας πιστωτικής κάρτας, ακόμα και έναντι μιας χρεωστικής. Αφενός θα μπορέσετε να βάλετε πραγματικά άτοκες δόσεις (όπου αυτές προσφέρονται) αφετέρου έχετε μεγαλύτερο όριο αγορών, εάν φυσικά κρίνετε πως αυτές είναι απαραίτητες. Ελέγξτε προκαταβολικά τι υπόλοιπο έχετε στην κάρτα σας για να μη βρεθείτε προ εκπλήξεως την ώρα της αγοράς!
  • Μην παρασυρθείτε από τον ενθουσιασμό και καταλήξετε με προϊόντα που δεν χρειάζεστε.  Πρώτιστος οδηγός πρέπει να είναι οι ανάγκες σας και όχι οι χαμηλές τιμές! Μπορεί κατά τη διάρκεια των προσφορών Black Friday οι τιμές να είναι συμφέρουσες για μεγάλη ποικιλία προϊόντων, αυτό όμως δε σημαίνει πως πρέπει να αγοράσετε τα πάντα εδώ και τώρα: εκπτώσεις και προσφορές υπάρχουν πλέον σε πολλές και διαφορετικές περιόδους του χρόνου, σε όλες τις εποχές.
  • Από σήμερα και μέχρι την κορύφωση τoυ τελευταίου τριημέρου της προσεχούς εβδομάδας, οι προσφορές καθημερινά θα πέφτουν βροχή, από όλο και περισσότερες πηγές αγοράς. Μην παρασυρθείτε από τις τιμές “χώμα” που θα βρείτε σε άγνωστα online ή/και φυσικά καταστήματα, χωρίς εγγυήσεις και χωρίς να είστε σίγουροι ότι το προϊόν που θα πάρετε είναι αυθεντικό. Προτιμήστε κάποιο επώνυμο και καταξιωμένο όνομα. Έτσι, θα έχετε και εξασφαλισμένη εγγύηση, και κάποιον να μιλήσετε εάν αντιμετωπίσετε οποιοδήποτε πρόβλημα.
Big Brand Sale neon signage

Jon Cellier, Unsplash


Ο Δεκάλογος της Black Friday

Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με σκοπό την προστασία του καταναλωτικού κοινού έχει δημιουργήσει τον παρακάτω Δεκάλογο:

1. Δείξτε προσοχή στους επίδοξους απατεώνες και στις απατηλές πρακτικές!

Η Black Friday  αποτελεί ευκαιρία και για τους scammers που εκμεταλλεύονται την επιθυμία των καταναλωτών για πολλές και καλές προσφορές. Ακόμη λοιπόν και αν συναντήσετε όρους όπως «φθηνά», «προσφορά» κ.λπ, μην θεωρήσετε  ότι όντως πρόκειται για μια καλή ευκαιρία. Η εμπειρία έχει δείξει ότι όπου οι τιμές είναι ιδιαίτερα χαμηλές ή έστω, σημαντικά χαμηλότερες από ό,τι συνήθως, τα αγαθά ενδέχεται να είναι απομιμητικά ή ελαττωματικά! Κάντε την έρευνά σας λίγο καιρό πριν προβείτε στις αγορές σας ώστε να είστε σε θέση να εντοπίσετε τις ψεύτικες προσφορές.

2. Διαβάστε τους όρους χρήσης στα ηλεκτρονικά καταστήματα και ρωτήστε για τις εγγυήσεις στα φυσικά καταστήματα.

Ενώ οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων ανανεώνουν συχνά την πολιτική επιστροφών προς όφελος του καταναλωτικού κοινού, οι μικρότερες επιχειρήσεις ενδέχεται να δείξουν μικρότερη ευελιξία. Διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης του ηλεκτρονικού καταστήματος προτού προβείτε σε αγορά ή ρωτήστε για την πολιτική του καταστήματος, όταν αυτό είναι φυσικό κατάστημα, σε περίπτωση επιστροφής του αγαθού.

3. Προσέξτε την παρορμητική αγοραστική συμπεριφορά προτού προβείτε σε συναλλαγή.

Χρειάζεστε πραγματικά το προϊόν που είδατε στην βιτρίνα ή στο e-shop;  Μήπως το τελικό ποσό των αγορών σας, εκτρέπει τον προϋπολογισμό σας; Η Black Friday προκαλεί τέτοιο ενθουσιασμό στους καταναλωτές που πολλές φορές προβαίνουν σε αγορές που δεν τους είναι πραγματικά αναγκαίες από το φόβο ότι μπορεί να μην προλάβουν να αξιοποιήσουν τις προσφορές! Θυμηθείτε ότι παρά τις ελκυστικές προτάσεις που τα καταστήματα μπορεί να υπόσχονται ενόψει της Black Friday, όσο προχωρούμε στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, η αγορά θα ανανεώσει και πάλι τις προμήθειές της, προτείνοντας νέες εκπτώσεις και καινούρια αγαθά!

4. Προσοχή στις άγνωστες ή πρωτοεμφανιζόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις.

Οι καλύτερες προσφορές δεν παρέχονται πάντα από τις μεγάλες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις. Kαι οι μικρές ηλεκτρονικές επιχειρήσεις μπορούν να προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες για αγορές, ωστόσο στις περιπτώσεις πρωτοεμφανιζόμενης ή άγνωστης επιχείρησης, θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί για να μην χάσετε χρήματα. Αν διαπιστώσετε  ότι παραλείπονται κρίσιμα στοιχεία για την αναγνώριση της ταυτότητας της ηλεκτρονικής επιχείρησης όπως είναι η εταιρική επωνυμία, η ταχυδρομική διεύθυνση, τα τηλέφωνα επικοινωνίας, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και το ΑΦΜ της, είναι προτιμότερο να αποφύγετε να προβείτε σε αγορά μέχρι να διασταυρώσετε την αξιοπιστία της επιχείρησης διερευνώντας προηγουμένως την φήμη της στο διαδίκτυο.

5. Προσοχή στις παραπλανητικές προσφορές.

Ακόμη και αν ψωνίζετε από μία ιστοσελίδα που εμπιστεύεστε, είναι σημαντικό να ελέγξετε όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν στην συναλλαγή σας: η τιμή, η εγγύηση, το κόστος μεταφοράς, η διαθεσιμότητα ή ο χρόνος παράδοσης, μπορεί να είναι μερικές από τις σημαντικές πληροφορίες που θα καθορίσουν την τελική σας επιλογή. Πολλές φορές όμως ενδέχεται να εμφανιστούν αναδυόμενα banners, με προσφορές άσχετες από αυτές που παρέχει η προμηθεύτρια επιχείρηση, από ιστοσελίδες που σας ζητούν να εισάγετε τα στοιχεία των τραπεζικών σας λογαριασμών ή και των κωδικών σας για την ολοκλήρωση της συναλλαγής.  Στις περιπτώσεις αυτές, επικοινωνήστε τόσο με την επιχείρηση όσο και με την τράπεζά σας και επιβεβαιώστε τη γνησιότητα του περιεχομένου των μηνυμάτων αυτών. Θα πρέπει να αποφεύγουμε προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.

man in green jacket walking on sidewalk during daytime

Markus Spiske, Unsplash

6. Δείξτε μεγάλη προσοχή στην παροχή ευαίσθητων προσωπικών πληροφοριών.

Στις περιπτώσεις που σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε την πιστωτική ή την χρεωστική σας κάρτα ελέγξτε με προσοχή το περιεχόμενο των όρων και των  email που σχετίζονται με την συναλλαγή σας.  Επίσης, θα πρέπει να μην προχωρήσετε σε συναλλαγή αν σας ζητείται να εγκαταστήσετε λογισμικό για την απόκτηση μιας προσφοράς.

7. Μην παρασύρεστε από ασυνήθιστα χαμηλές τιμές ή προσφορές.

Ελέγξτε στα διαφημιστικά φυλλάδια, στις προωθήσεις στα social media και στα newsletters των καταστημάτων για τις τιμές των προϊόντων που σας ενδιαφέρουν. Συγκεντρώστε τις αρκετές μέρες πριν την Black Friday ώστε να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης για την τελικά προσφερόμενη τιμή και για να είστε σε θέση να εξακριβώσετε ότι πετύχατε μια πραγματικά καλή ευκαιρία αγοράς.

8. Κουπόνια προσφορών και giftcards.

Όταν διαθέτετε κουπόνια προσφορών ή giftcards  επιβεβαιώστε αν τα προϊόντα που επιθυμείτε διατίθενται την Black Friday ή αν οι εταιρείες που σας ενδιαφέρουν αποδέχονται τα κουπόνια αυτά και δεν εξαιρούνται των προσφορών.

9. Ελέγξτε την πολιτική ασφάλειας στις ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Εφόσον σκοπεύετε να προχωρήσετε σε ηλεκτρονικές αγορές, προτιμήστε να χρησιμοποιήσετε τις προσωπικές σας συσκευές στις οποίες έχει εγκατασταθεί πρόγραμμα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό (antivirus) και δίχτυ προστασίας (firewall). Κατά την καταχώριση των στοιχείων της συναλλαγής σας, βεβαιωθείτε ότι έχει τεθεί σε εφαρμογή κρυπτογράφηση. Αυτό μπορείτε να το αναγνωρίσετε αν παρατηρήσετε το εικονίδιο με το κλειστό λουκετάκι πάνω αριστερά στην διεύθυνση της ιστοσελίδας  και εάν η διεύθυνση ξεκινά με https://.

10. Συμφωνήστε την ημερομηνία παράδοσης του προϊόντος.

Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει εμπρόθεσμα το προϊόν, θυμηθείτε ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν ουσιαστικές δικλείδες ασφαλείας για τους καταναλωτές, σε περίπτωση ακύρωση της συναλλαγής. Αντίθετα η πληρωμή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή, θα πρέπει να αποφεύγεται.

black and white love me wall art

Tim Mossholder, Unsplash


Εάν αγοράζετε μέσω διαδικτύου

Ειδικά για τις online αγορές, ας δούμε τι συμβουλεύει σχετικά η Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η οποία υπενθυμίζει καταρχάς στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά τη διενέργεια των ηλεκτρονικών τους συναλλαγών και να ελέγχουν αν παρέχονται οι  ακόλουθες πληροφορίες από τα ηλεκτρονικά καταστήματα:

  • Η ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ).
  • Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος.
  • Η συνολική τιμή του προϊόντος (συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν έξοδα σε περίπτωση επιστροφής κλπ). Επιβεβαιώστε ότι η τιμή που καλείστε να πληρώσετε ταυτίζεται με αυτήν που δηλώνεται στην ιστοσελίδα.
  • Η διαθεσιμότητα, ο τρόπος πληρωμής και αποστολής του προϊόντος.
  • Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών από την παραλαβή του, καθώς και η πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.
  • Ο σύνδεσμος ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πανενωσιακή πλατφόρμα ΗΕΔ).
  • Πληροφορίες ασφάλειας του ιστότοπου: εμφάνιση εικονιδίου ασφάλειας, δηλ. μια κλειδαριά πάνω αριστερά στον browser, ηλεκτρονική διεύθυνση που ξεκινά με https://.
person using laptop computer holding card

rupixen.com, Unsplash

Συστήνεται επίσης στους καταναλωτές :

  • Να μην παρέχουν ευαίσθητα δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας.
  • Να αγνοήσουν τις προσφορές που εμφανίζονται στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία τους.
  • Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα.
  • Σε περιπτώσεις άγνωστων ηλεκτρονικών καταστημάτων και πριν προχωρήσουν στη συναλλαγή, να διερευνούν τη φήμη τους στο διαδίκτυο.
  • Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.

Να θυμάστε ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν περισσότερες δικλείδες ασφαλείας για τον καταναλωτή σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει το προϊόν, έναντι της κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό.

Τέλος, να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στην περίπτωση που ένα προϊόν πωλείται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και να αποφεύγετε τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.

Sale signage

Justin Lim, Unsplash


Εάν ζητήσατε παραλαβή παραγγελίας μέσω εταιρίας ταχυμεταφορών

Σύμφωνα με τις οδηγίες της ΕΕΤΤ (Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων) για τη βέλτιστη εξυπηρέτησή τους και την αποφυγή προβλημάτων, κατά τη διαδικασία παραλαβής των παραγγελιών τους από εταιρίες ταχυμεταφορών (courier) σε εκπτωτικές περιόδους όπως είναι οι Black Friday και Cyber Monday, αλλά και κατά την εορταστική περίοδο που ακολουθεί, οι καταναλωτές συνίσταται να επιδεικνύουν ιδιαίτερη προσοχή στα ακόλουθα:

1. Χρόνος & σημείο παράδοσης/παραλαβής

Πριν από την επιβεβαίωση της παραγγελίας σας από ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop), ενημερωθείτε για τη διαθεσιμότητα του προϊόντος, τη συνεργαζόμενη επιχείρηση ταχυμεταφορών, τον εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης, τη δυνατότητα ειδοποίησής σας αναφορικά με την ακριβή μέρα που θα παραληφθεί, καθώς και τον αριθμό αποστολής της (tracking number).

Επιπλέον, αξιοποιήστε το χώρο «σχολίων» στη φόρμα παραγγελίας του προϊόντος, αναγράφοντας επιπρόσθετες πληροφορίες προς την εταιρία ταχυμεταφορών που θα διευκολύνουν τη διαχείριση της αποστολής σας, ιδίως σε περίπτωση πολύωρης απουσίας από την οικία σας σε καθημερινή βάση.

2. Παρακολούθηση αποστολής

Αναζητήστε την πορεία παράδοσης της παραγγελίας σας από το σύστημα εντοπισμού (tracking system) στην ιστοσελίδα της εταιρίας ταχυμεταφορών. Σημειώνεται ότι αποτελεί συνήθη πρακτική των εταιριών να ενημερώνουν για την πορεία της αποστολής μέσω sms, email, τηλεφωνικώς κ.λπ.

3. Επανάληψη της προσπάθειας επίδοσης

Οι εταιρίες ταχυμεταφορών υποχρεούνται σε δεύτερη προσπάθεια επίδοσης του αντικειμένου, σε περίπτωση απουσίας σας κατά την αρχική προσπάθεια, με σχετική έγγραφη/ηλεκτρονική ειδοποίησή σας.

4. Αλλαγή διεύθυνσης ή ονόματος παραλήπτη

Έχετε δικαίωμα να αλλάζετε το όνομα παραλήπτη ή τη διεύθυνση επίδοσης του αντικειμένου τηλεφωνικώς ή εγγράφως σύμφωνα με τις διαδικασίες της ταχυδρομικής επιχείρησης. Επισημαίνεται ότι, σε περίπτωση που η νέα διεύθυνση είναι σε διαφορετική περιοχή, ενδέχεται να προκύψει επιπλέον χρέωση.

5. Χορήγηση απόδειξης ή τιμολογίου

Οι εταιρίες ταχυμεταφορών υποχρεούνται σε χορήγηση απόδειξης ή τιμολογίου παροχής υπηρεσιών σε φυσική ή ηλεκτρονική μορφή και βάσει των προϋποθέσεων που θέτει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

6. Παραλαβή με επιφύλαξη

Έχετε τη δυνατότητα να παραλάβετε με επιφύλαξη ή να δηλώσετε επιφύλαξη εντός μίας ημέρας από την παραλαβή της αποστολής εάν διαπιστώσετε πως το αντικείμενο που σας παραδόθηκε, έχει υποστεί φθορά ή είναι κατεστραμμένο.

7. Υποβολή καταγγελίας

Σε περίπτωση που αντιμετωπίζετε πρόβλημα με εταιρία ταχυδρομικών υπηρεσιών, θα πρέπει πρωτίστως να απευθυνθείτε στην εταιρία, υποβάλλοντας το παράπονο/καταγγελία, ανάλογα με τα μέσα που σας διαθέτει η εταιρία (τηλεφωνικά, ηλεκτρονικά, εγγράφως). Σε περίπτωση που δεν εξευρεθεί λύση, μπορείτε να απευθυνθείτε στην ΕΕΤΤ και να υποβάλετε το αίτημα ή την καταγγελία σας, συμπληρώνοντας την ηλεκτρονική φόρμα καταγγελίας στον διαδικτυακό τόπο της ΕΕΤΤ.

Βεβαιωθείτε ότι έχετε συμπληρώσει όλα τα απαιτούμενα πεδία της φόρμας και έχετε επισυνάψει όσα στοιχεία είναι απαραίτητα για τη διερεύνηση της καταγγελίας σας: π.χ. επιχείρηση που αφορά, ΣΥΔΕΤΑ (Συνοδευτικό Δελτίο Ταχυμεταφοράς) ή αριθμό αποστολής.


Καταγγελίες για παράνομες και παραπλανητικές συμπεριφορές

Για καταγγελίες σχετικά με φαινόμενα παράνομων και παραπλανητικών συμπεριφορών οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στην τηλεφωνική γραμμή Καταναλωτή 1520 της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή ή να υποβάλλουν τις καταγγελίες τους  μέσω της φόρμας καταγγελιών που βρίσκεται αναρτημένη στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων ή μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος στη διεύθυνση 1520@efpolis.gr.

  • Φωτό στην κορυφή της σελίδας: cdd20