Photo History

KΟΡΥΦΑΙΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ: JULIA MARGARET CAMERON (1815–1879)

Μια νέα σειρά άρθρων ξεκινά με τις γυναίκες – φωτογράφους στο επίκεντρο!

Η Julia Margaret Cameron ήταν μια από τις γυναίκες  φωτογράφους που είχαν καθοριστική συμβολή στην εξέλιξη του μέσου! Διακρίθηκε ιδιαίτερα στην καριέρα της τόσο για την τεχνική της όσο και για την καλλιτεχνική της εφευρετικότητα.

Julia Margaret Cameron MET DP114480.jpg

Πορτρέτο της Julia Margaret Cameron από το 1870: φωτογράφος ο γιος της Henry Herschel Hay Cameron (πηγή: Wikipedia).

Η Julia Margaret Cameron γεννήθηκε το 1815 στην Καλκούτα της Ινδίας. Ήταν η δεύτερη από επτά αδελφές, που γεννήθηκε σε μια πλούσια, άκρως καλλιεργημένη και καλά μορφωμένη οικογένεια.

Η ενασχόλησή της με τη φωτογραφία προέκυψε σχεδόν τυχαία, όταν έλαβε την πρώτη της κάμερα ως χριστουγεννιάτικο δώρο, από την κόρη της, Julia το 1863. Μετέτρεψε το κοτέτσι της σε φωτογραφικό στούντιο και μια παλιά καλύβα σε σκοτεινό θάλαμο και …βυθίστηκε στον κόσμο της φωτογραφίας, δημιουργώντας πορτρέτα και σκηνές εμπνευσμένες από τη λογοτεχνία, τη μυθολογία και τη θρησκεία.

Sir John Herschel, 1867 (πηγή: Wikipedia)

Με τις εικόνες της απέρριπτε το σχολαστικό φωτο-ρεαλισμό που αναζητούσαν οι σύγχρονοί της δημιουργοί. Αντ’ αυτού, λάτρευε να απαθανατίζει ονειρικές σκηνές λέγοντας: «… όταν συναντώ κάτι, που στο μάτι μου είναι πολύ όμορφο, σταματώ εκεί, αντί να προσπαθώ να στρίβω το φακό ώστε να επιτύχω την εστίαση όπως κάνουν όλοι οι άλλοι φωτογράφοι».

Κάρολος Δαρβίνος, 1868 (πηγή: Wikipedia).

Μετά από την κατά δήλωσή της «πρώτη επιτυχία» της (ένα πορτρέτο της “νεαρής Annie”, το 1864) εργάστηκε εντατικότερα με νέο εξοπλισμό, που της έδωσε την ευκαιρία να πραγματοποιήσει εκθέσεις. Η δουλειά της συμπεριλήφθηκε καταρχάς στην Παγκόσμια Έκθεση στο Παρίσι του 1867. Στη συνέχεια είχε μια ατομική έκθεση στη Γερμανική Πινακοθήκη του Λονδίνου το 1868, κατόπιν στην Ολλανδία το 1869, και ξανά στην Παγκόσμια Έκθεση το 1873 όπου έλαβε μάλιστα το βραβείο “Good Taste”.

Τη δεκαετία του 1870 το ύφος της ωρίμασε, ενώ από το 1873 άρχισε να πουλάει τις φωτογραφίες της. Ήταν συνειδητοποιημένη για το ότι έκανε τέχνη και έτσι ενεργούσε ως έξυπνη επιχειρηματίας, καταγράφοντας όλες τις φωτογραφίες της με μια υπηρεσία πνευματικών δικαιωμάτων.

Alice Liddell, 1872 (πηγή: Wikipedia).

Η Cameron ήταν παραγωγική φωτογράφος. Σε κάτι περισσότερο από 16 χρόνια, δημιούργησε πάνω από 1.200 εικόνες – εκπληκτική ποσότητα αν λάβει υπόψη την επίπονη διαδικασία που απαιτούσε τότε η δημιουργία κάθε τελικού έργου.

Μετακόμισε στην Κεϋλάνη το 1875 για να είναι πιο κοντά στους γιους της και δυστυχώς πέθανε εκεί το επόμενο έτος από αρρώστια λόγω τους ψύχους. Εικόνες της εκτέθηκαν την ίδια χρονιά στη Photographic Society του Λονδίνου, επιδεικνύοντας την επίδραση και τη συμβολή της στον κόσμο της φωτογραφίας.

Annie – Στην σημείωση γράφει: “Η πρώτη μου επιτυχία στην Φωτογραφία”, Ιανουάριος 1864 (πηγή: Wikipedia).

 

  • Φωτό στην κορυφή της σελίδας: The Angel at the Tomb, 1869-1870 (πηγή: Wikipedia).
 






Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.