Photo History

KΟΡΥΦΑΙΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ: JULIA MARGARET CAMERON (1815–1879)

Μια νέα σειρά άρθρων ξεκινά με τις γυναίκες – φωτογράφους στο επίκεντρο!

Με το σημερινό άρθρο ξεκινά ένα νέο αφιέρωμά μας, που έχει στόχο να καταδείξει την καθοριστική συμβολή των γυναικών στην εξέλιξη της φωτογραφίας! Πρωταγωνίστρια σήμερα η Julia Margaret Cameron, η οποία διακρίθηκε ιδιαίτερα στην καριέρα της τόσο για την τεχνική της όσο και για την καλλιτεχνική της εφευρετικότητα.

Πορτρέτο της Julia Margaret Cameron.

Η Julia Margaret Cameron γεννήθηκε το 1815 στην Καλκούτα της Ινδίας. Ήταν η δεύτερη από επτά αδελφές, που γεννήθηκε σε μια πλούσια, άκρως καλλιεργημένη και καλά μορφωμένη οικογένεια.

Η ενασχόλησή της με τη φωτογραφία προέκυψε σχεδόν τυχαία, όταν έλαβε την πρώτη της κάμερα ως χριστουγεννιάτικο δώρο, από την κόρη της, Julia το 1863. Μετέτρεψε το κοτέτσι της σε φωτογραφικό στούντιο και μια παλιά καλύβα σε σκοτεινό θάλαμο και …βυθίστηκε στον κόσμο της φωτογραφίας, δημιουργώντας πορτρέτα και σκηνές εμπνευσμένες από τη λογοτεχνία, τη μυθολογία και τη θρησκεία.

Στον κήπο (1867).
Λήψη της περιόδου 1864 – 67.

Με τις εικόνες της απέρριπτε το σχολαστικό φωτο-ρεαλισμό που αναζητούσαν οι σύγχρονοί της δημιουργοί. Αντ’ αυτού, λάτρευε να απαθανατίζει ονειρικές σκηνές λέγοντας: «… όταν συναντώ κάτι, που στο μάτι μου είναι πολύ όμορφο, σταματώ εκεί, αντί να προσπαθώ να στρίβω το φακό ώστε να επιτύχω την εστίαση όπως κάνουν όλοι οι άλλοι φωτογράφοι».

Κάρολος Δαρβίνος (1868).

Μετά από την κατά δήλωσή της «πρώτη επιτυχία» της (ένα πορτρέτο της «νεαρής Annie», το 1864) εργάστηκε εντατικότερα με νέο εξοπλισμό, που της έδωσε την ευκαιρία να πραγματοποιήσει εκθέσεις. Η δουλειά της συμπεριλήφθηκε καταρχάς στην Παγκόσμια Έκθεση στο Παρίσι του 1867. Στη συνέχεια είχε μια ατομική έκθεση στη Γερμανική Πινακοθήκη του Λονδίνου το 1868, κατόπιν στην Ολλανδία το 1869, και ξανά στην Παγκόσμια Έκθεση το 1873 όπου έλαβε μάλιστα το βραβείο «Good Taste».

Τη δεκαετία του 1870 το ύφος της ωρίμασε, ενώ από το 1873 άρχισε να πουλάει τις φωτογραφίες της. Ήταν συνειδητοποιημένη για το ότι έκανε τέχνη και έτσι ενεργούσε ως έξυπνη επιχειρηματίας, καταγράφοντας όλες τις φωτογραφίες της με μια υπηρεσία πνευματικών δικαιωμάτων.

Annie – Στην σημείωση γράφει: «Η πρώτη μου επιτυχία στην Φωτογραφία», Ιανουάριος 1864.

Η Cameron ήταν παραγωγική φωτογράφος. Σε κάτι περισσότερο από 16 χρόνια, δημιούργησε πάνω από 1.200 εικόνες – εκπληκτική ποσότητα αν λάβει υπόψη την επίπονη διαδικασία που απαιτούσε τότε η δημιουργία κάθε τελικού έργου.

Μετακόμισε στην Κεϋλάνη το 1875 για να είναι πιο κοντά στους γιους της και δυστυχώς πέθανε εκεί το επόμενο έτος από αρρώστια λόγω τους ψύχους. Εικόνες της εκτέθηκαν την ίδια χρονιά στη Photographic Society του Λονδίνου, επιδεικνύοντας την επίδραση και τη συμβολή της στον κόσμο της φωτογραφίας.

Σχετικά με το συντάκτη

Νίκος Κατσουλώτος

Νίκος Κατσουλώτος

Yπ. Δρ. Ψηφιακών Τεχνών, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Οπτική Επικοινωνία, με θέμα την πολιτική αφίσα. Συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Είναι συγγραφέας των βιβλίων "Photoshop απλά" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην ΗuffPost Greece.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;
   

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο