Readers Write

Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΩΣ ΤΕΧΝΗ

Αν καταφέρουμε να κάνουμε αυτό που μας εκφράζει με ένα τρόπο που μας αρέσει, αυτό θεωρείται τέχνη;

Είναι τέχνη η φωτογραφία; Ερώτημα που κάποιους τους απασχολεί αρκετά, κάποιους λιγότερο και κάποιους καθόλου. Με το άρθρο αυτό δεν επιχειρώ να δώσω απάντηση – όχι γιατί δεν θέλω ή αποφεύγω, αλλά γιατί ο όρος “τέχνη” έχει να κάνει με τον κάθε ένα μας ξεχωριστά.

Για κάποιον τέχνη μπορεί να είναι ένας ωραίος πίνακας ζωγραφικής του Van Gogh, και για κάποιον άλλο ένα ηλιοτρόπιο που το χτυπάει ο καλοκαιρινός ήλιος και λαμπυρίζει. Για κάποιους και τα δύο. Για εμένα, μάλλον και τα δύο. Υπάρχει τρόπος σύνδεσής τους; Φυσικά και υπάρχει!

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο πίνακας με τα ηλιοτρόπια του Van Gogh που ακολουθεί, είναι το ιδανικό παράδειγμα.

Vincent Willem van Gogh 127.jpg

Πηγή: Wikipedia

Θα μου πείτε: “είναι σε ένα βάζο και όχι έξω στο φυσικό τους περιβάλλον.” Ναι, αλλά ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης έχει καταφέρει να τα αποδώσει έτσι ώστε να έχουν τέλεια κίνηση και χρωματισμούς – όπως ακριβώς στο φυσικό τους περιβάλλον. Ένα κοινό, λοιπόν, ανάμεσα στα λουλούδια που απεικονίζονται στο θέμα του πίνακα και στα πραγματικά λουλούδια, που βρίσκουμε έξω από αυτόν, είναι η φύση.

Πώς θα καταφέρουμε, συνεπώς, να αποδώσουμε, με την ίδια ρεαλιστικότητα, αυτό που εμείς οι ίδιοι βλέπουμε έξω στη φύση και αυτό που θέλουμε να φωτογραφίσουμε; Μα, πολύ απλά, ακολουθώντας το και παρατηρώντας το!

Αν σταθούμε απέναντι από ένα λουλούδι το πρωί και το παρατηρήσουμε, θα δούμε κάποιους συγκεκριμένους χρωματικούς τόνους. Οι τόνοι αυτοί αλλάζουν αν το παρατηρήσουμε κατά τη διάρκεια που δύει ο ήλιος. Ποιος τόνος είναι πιο “ωραίος” και πιο “σωστός”; Απάντηση: αυτός που μας εκφράζει καλύτερα και μέσω αυτού μπορούμε να βάλουμε τη δική μας πινελιά και το δικό μας χαρακτήρα.

Θα μου πείτε: αν καταφέρουμε να κάνουμε αυτό που μας εκφράζει με ένα τρόπο που μας αρέσει, αυτό θεωρείται τέχνη; Δεν ξέρω! Και στην τελική δεν έχει σημασία. Σημασία έχει να παρατηρείς το κόσμο γύρω σου και να τον αποδίδεις, μέσω του ό,τι κάνεις, με έναν τρόπο που έχει κάτι να πει στον τελικό του αποδέκτη. Αν ο εκάστοτε αποδέκτης της προσέγγισής σου το κατανοήσει ή έστω προβληματιστεί, τότε εκείνος και μόνο είναι σε θέση να κρίνει αν αυτό είναι τέχνη ή όχι!

  • Σημείωση: σε επόμενο άρθρο, θα δούμε τέχνες που μπορεί να συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τη φωτογραφία, καθώς και το πώς μπορούμε να επηρεαστούμε από αυτές, για να βελτιώσουμε ή να εμπλουτίσουμε τον τρόπο λήψης μας.

 






Aρθρογράφος

Δημήτρης Ψυλλάκης

Ο Δημήτρης Ψυλλάκης είναι επαγγελματίας φωτογράφος. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κρήτη. Τα τελευταία χρόνια ζει και εργάζεται στη Σαντορίνη. Του αρέσει να φωτογραφίζει ανθρώπους και να καταγράφει τα συναισθήματά τους, χρησιμοποιώντας φυσικό φωτισμό και απλές πόζες. Ο κύριος όγκος δουλειάς του επικεντρώνεται στη φωτογράφιση γάμων αλλά και σε πιο καλλιτεχνική φωτογραφία ζευγαριών. Του αρέσουν τα ταξίδια και φωτογραφίζει τα μέρη που επισκέπτεται με μια αναλογική μηχανή, γιατί θεωρεί πως δίνει μια αίσθηση “εποχής” στις φωτογραφίες του.Το μότο του για τη φωτογραφία είναι μια έκφραση του Kandinsky: “το απλό είναι πάντα και το πιο δύσκολο!”