Δοκιμές Φακοί

TEST: FUJINON XF18-135mm F3.5-5.6 R LM OIS WR

Αρκετά δυνατός zoom φακός, σχεδιασμένος -κατά την ανακοίνωσή του- για την Χ-Τ1, αλλά στην πραγματικότητα συμβατός με όλα τα μοντέλα της σειράς X της Fujifilm.

Διαθέτει μεγάλη κλίμακα εστιακών αποστάσεων, που καλύπτει μια ευρεία θεματολογία: από λήψεις τοπίου ή μεγάλων ομάδων, μέχρι μακρινά κάδρα ή έμφαση στις λεπτομέρειες. Η ονομαστική κλίμακα είναι 18-135mm, που με τους αισθητήρες APS-C της σειράς Χ μεταφράζεται σε 27-206mm.
Στη δοκιμή μας, ο φακός λειτούργησε άριστα με την Χ-Ε2, ένα μεσαίο μάλλον μοντέλο της σειράς Χ, πλήρες λειτουργιών για τον έμπειρο χρήστη, και με αρκετές διευκολύνσεις για τον πιο αρχάριο.
Χρησιμοποιήσαμε το φακό σε αρκετές διαφορετικές μεταξύ τους περιστάσεις, που απαιτούσαν διαφορετική ανταπόκριση. Μια βάφτιση λ.χ. στην οποία έπρεπε να προσαρμοστούμε σε γρήγορες αλλαγές σκηνικού και χρήση των πιο μεγάλων εστιακών αποστάσεων, για έμφαση στις λεπτομέρειες και στο βρέφος. Επίσης για ένα απλό πορτρέτο στο studio, όπου είχαμε άφθονο χρόνο στη διάθεσή μας αλλά κάναμε πειράματα με τα φώτα και τα διαφράγματα. Τέλος, σε εξωτερικές λήψεις τοπίου και αυθόρμητων σκηνικών, όπου δοκιμάστηκε η ταχύτητα του φακού σε συνδυασμό με την ριπή της μηχανής.Αρχικά και ως γενική διαπίστωση, πρόκειται για έναν υπέρ-εξυπηρετικό φακό, καθώς πέραν του να καλύπτει μεγάλη φωτογραφική θεματολογία, είναι γρήγορος, με άριστα αποτελέσματα ως προς την οπτική του απόδοση και κατασκευασμένος για να αντέχει και σε αυξημένη υγρασία ή και ελαφριά βροχή (water resistant) – στοιχείο ιδιαίτερα θετικό για το είδος της φωτογραφίας για την οποία προσφέρονται τα μοντέλα της σειράς Χ. FUJINON XF18-135mm F3.5-5.6 R LM OIS WR

Το βασικό αρχικά αρνητικό στοιχείο είναι ότι η αλλαγή των εστιακών αποστάσεων δεν γίνεται εσωτερικά κι έτσι ο φακός προεκτείνεται αρκετά, ώστε να γίνεται πολύ ορατός στις μεγάλες εστιακές αποστάσεις και να μην επιτρέπει σε ένα φωτογράφο να περάσει σχετικά απαρατήρητος σε περιστάσεις street photography όπως ίσως θα επιθυμούσε.

FUJINON XF18-135mm (στην πλήρη έκτασή του)

Ο XF18-135mm στην πλήρη έκτασή του.

Κατασκευή
Ο XF18-135mmF3.5-5.6 R LM OIS WR είναι φτιαγμένος από 16 στοιχεία, χωρισμένα σε 12 ομάδες. Από τα κρύσταλλά του, τα τέσσερα είναι ασφαιρικά, ενώ άλλα δύο είναι επενδυμένα με επίστρωση “ανώμαλης διάθλασης”. Στην ουσία πρόκειται για μια παραλλαγή των επιστρώσεων ED (extra-low dispersion) για την ελαχιστοποίηση των διαθλάσεων, κυρίως στις μεγάλες εστιακές αποστάσεις. Στον φακό αυτό, η εταιρία εφήρμοσε την τεχνολογία HT-EBC (High Transmittance ElectronBeam Coating) η οποία κυρίως εφαρμόζεται σε φακούς με πολλά κρύσταλλα και υπόσχεται μεγάλη οπτική διαπερατότητα και πολύ μικρό ποσοστό αντανακλάσεων. Με τον τρόπο αυτό, επιτυγχάνεται η κατά το δυνατό ελαχιστοποίηση των διπλών ειδώλων και των διαθλάσεων σε όλο το εύρος της εστιακής κλίμακας του φακού, ακόμη και σε πειραματισμούς με το φως σε «επικίνδυνη» γωνία προς το φακό.
Το πιο ανοιχτό διάφραγμα του φακού είναι F3.5, γεγονός που επιτρέπει πολλά πειράματα με το βάθος πεδίου, ενώ σε συνδυασμό με τις επτά λεπίδες του διαφράγματός του, μπορεί κανείς να επιτύχει και καλά αποτελέσματα bokeh σε λήψεις με κοντινό πρώτο πλάνο και φώτα ή αντανακλάσεις στο φόντο.
Το μικρότερο διάφραγμά του F22 επιτρέπει καλές λήψεις σε έντονο φως και μακρινές λήψεις με αρκετά περιθώρια για σωστό βάθος πεδίου. Δεδομένης της μεγάλης κλίμακας εστιακών αποστάσεων και του προορισμού του φακού για αρκετά μακρινά και πολυποίκιλα πλάνα, η ελάχιστη απόσταση εστίασης στα 60 εκατοστά είναι αποδεκτή.

Fujinon XF18-135mm F3.5-5.6 R LM OIS WR: sample photo

Τολμηρή και κροπαρισμένη λήψη, με την εστιακή απόσταση του φακού στα 24.3mm και διάφραγμα 7.1. Παρά το έντονο κοντράστ, οι λεπτομέρειες στο πρόσωπο, τα μαλλιά, τα μάτια αλλά και η υφή του υφάσματος έχουν καταγραφεί σωστά, χωρίς απώλειες ευκρίνειας ή εκτροπές.

Σχετικά με τον συντάκτη

Χριστίνα Καλλιγιάννη

Χριστίνα Καλλιγιάννη

Συνεργάτης του Photonet επί μακρά σειρά ετών. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και αμέσως μετά φωτογραφία στην E.S.P. Το 2002 ξεκίνησε να εργάζεται ως επαγγελματίας φωτογράφος, με μακροχρόνιες συνεργασίες με τα περιοδικά “ΓΕΩτρόπιο” της “Ελευθεροτυπίας”, «Κ» και «Ταξίδια» της “Καθημερινής”, στα πλαίσια του ταξιδιωτικού και του ελεύθερου ρεπορτάζ. Τα τελευταία χρόνια λειτουργεί το STUDIO 18.12, με βασικά αντικείμενα τη φωτογράφιση πορτρέτου, προσωπικού, επαγγελματικού, οικογενειακού και μόδας. Από το 2016 συμμετέχει στην διοργάνωση του Μεσογειακού Φεστιβάλ Φωτογραφίας / Medphoto Festival, έχοντας αναλάβει το Γενικό Συντονισμό της οργάνωσης του Φεστιβάλ.