Market

GfK TEMAX: H ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΘΥΜΑ ΤΟΥ ΚΟΡΩΝΟΪΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ!

Διαβάστε αναλυτικά στοιχεία από 19 χώρες για το πρώτο τρίμηνο του 2020!

Πέρα από την απώλεια στις ανθρώπινες ζωές, η πανδημία του COVID-19 έπληξε και τις οικονομίες στην (Δυτική ειδικά) Ευρώπη με πρωτοφανή τρόπο. Η σημαντική επιβράδυνση της ανάπτυξης και η αύξηση της ανεργίας που καταγράφηκε, οδήγησαν σε μείωση των αγορών των καταναλωτών κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020, παρόλο που στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο μόνο ο μήνας Μάρτιος ήταν αυτός που κατέγραψε ανάσχεση των πωλήσεων, λόγω των περιοριστικών μέτρων που ξεκίνησαν να λαμβάνονται στις χώρες της Γηραίας Ηπείρου.

Θυμίζουμε ενδεικτικά πως στην Ελλάδα (μια από τις πρώτες χώρες που έλαβαν μέτρα έναντι του κορωνοϊού) τα σχολεία έκλεισαν στις 10 Μαρτίου, ενώ το πλήρες lockdown επιβλήθηκε στις 23 Μαρτίου, όταν και ξεκίνησαν να ισχύουν οι περιορισμοί στην κυκλοφορία και μετακίνηση των πολιτών.

Στη χώρα μας η αγορά των Τεχνικών Καταναλωτικών Αγαθών (TCG) παρουσίασε πτώση 6% συγκριτικά με το ίδιο τρίμηνο του 2019, με τη συνολική αξία των αγορών να ανέρχεται στα 500.000.000€

Η κατηγορία που παρουσίασε τη μεγαλύτερη μείωση ήταν αυτή των φωτογραφικών ειδών, με πτώση 33.9% έναντι του αντίστοιχου τριμήνου πέρσι. Το ύψος των πωλήσεων άγγιξε τα 4.000.000€ έναντι 6.000.000€ το πρώτο τρίμηνο του 2019. Πρέπει να τονιστεί ακόμα, πως οι πωλήσεις των φωτογραφικών κατέγραψαν αρνητικό πρόσημο για τέταρτο συνεχόμενο τρίμηνο.

Πανομοιότυπη ήταν η εικόνα και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης. Με την εξαίρεση της Αυστρίας, του Βελγίου, της Ουκρανίας και της Φινλανδίας, όπου οι πωλήσεις των φωτογραφικών ήταν στη δεύτερη θέση όσον αφορά το ύψος του αρνητικού προσήμου στις πωλήσεις, σε όλες τις υπόλοιπες χώρες αυτές βρέθηκαν στην πρώτη θέση των ποσοστιαίων απωλειών! Θετικό πρόσημο στις πωλήσεις καταγράφηκε μόνο στο Καζακστάν και στη Ρωσία.

Δείτε αναλυτικά τα σχετικά νούμερα, για το 1ο τρίμηνο του 2020, από 19 διαφορετικές χώρες:

  • Αυστρία: -11.8% (31 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων)

Oι εναλλάξιμοι φακοί εξακολουθούν να παρουσιάζουν θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Πέφτουν οι πωλήσεις και τα έσοδα για τις ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές.

  • Βέλγιο: -10% (23 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων)

Σταθερές οι πωλήσεις για τους εναλλάξιμους φακούς. Οι ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές σε πτώση.

  • Γαλλία: -23.9% (97 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων)

Οι ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές κατέγραψαν νέο αρνητικό τρίμηνο πωλήσεων. Η κατάσταση επιδεινώθηκε από την εκδήλωση της πανδημίας στα τέλη του Μαρτίου. Ως συνέπεια, καταγράφηκαν αρνητικές τάσεις τόσο στις πωλήσεις mirrorless μηχανών όσο και σε αυτές των φακών.

  • Γερμανία: -18.7% (244 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων)

Τα drones ολοκληρώνουν το 1ο τρίμηνο του 2020 με αύξηση τόσο σε αριθμό τεμαχίων που πουλήθηκαν όσο και στην αξία αυτών. Στα αξεσουάρ, η κατηγορία “Sport Optics” κατέγραψε αύξηση στον κύκλο εργασιών της.

  • Δανία: -43.5% (∼4.8 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων – 36 εκ. κορώνες)

Οι ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές σε σημαντική πτώση.

  • Ην. Βασίλειο: -12.2% (∼120 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων – 109 εκ. λίρες)

Η πτώση των εσόδων σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων του φωτογραφικού τομέα, τον ανέδειξε ως τον χειρότερο σε επιδόσεις συνολικά στην αγορά κατά τη συγκεκριμένη περίοδο.

  • Ισπανία: -30.8% (42 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων)

Τα αρνητικά αποτελέσματα του Μαρτίου, επιδείνωσαν τις συνολικές επιδόσεις των πωλήσεων. Ο περιορισμός της κίνησης των καταναλωτών μείωσε δραματικά τις πωλήσεις των φωτογραφικών μηχανών.

  • Ιταλία: -33.5% (45 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων)

Το πρώτο τρίμηνο καταγράφηκε μειωμένη ζήτηση για τα φωτογραφικά προϊόντα. Ο συγκεκριμένος τομέας της αγοράς αντιμετωπίζει αυξημένη πίεση σε συνδυασμό με την τρέχουσα κρίση.

  • Καζακστάν: +4.7 (∼1.31 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων – 597 εκ. τένγκε)

Η ζήτηση για ψηφιακές full-frame αυξήθηκε περισσότερο από 1.5 φορά!

  • Ολλανδία: -24.2% (45 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων)

Και εδώ, η αγορά κατέγραψε συνολική αύξηση πωλήσεων (άγγιξε το 7.4%) σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019. Μόνη εξαίρεση; Η αγορά της φωτογραφίας, με ποσοστό πτώσης που προσέγγισε το δυσοίωνο 25%! Οι mirrorless είναι οι μόνες μηχανές που παρουσιάζουν σχετικά καλή εικόνα σε μια προδήλως πτωτική στις επιδόσεις της αγορά φωτογραφικών, που υφίσταται αυξημένη πίεση.

  • Ουγγαρία: -9.8% (∼4.61 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων – 1.63 δις φιορίνια)

Σε μια αγορά που συνολικά σημείωσε άνοδο 6.9% σε σχέση με το 1ο τρίμηνο του 2019, οι πωλήσεις των φωτογραφικών και των consumer electronics προϊόντων είναι οι μοναδικές που κατέγραψαν αρνητικές επιδόσεις. Αυξημένη η ζήτηση των mirrorless μηχανών, πτωτική η τάση για τις compact, λόγω της αυξημένης ζήτησης των smartphones.

  • Ουκρανία: -6% (∼3.7 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων – 111 εκ. γρίβνα)

Η Ουκρανία είναι άλλη μια χώρα της έρευνας όπου καταγράφηκε συνολική αύξηση πωλήσεων σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019. Το ποσοστό ανόδου έφτασε το 7% – ωστόσο οι πωλήσεις των φωτογραφικών (όπως και οι αντίστοιχες για το IT και τον εξοπλισμό γραφείου) βρέθηκαν στο κόκκινο.

  • Πορτογαλία: -25.7% (6 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων)

Οι εναλλάξιμοι φακοί παρουσίασαν μικρές ανοδικές τάσεις. Οι ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές κατέγραψαν σημαντική πτώση πωλήσεων.

  • Ρωσία: +1.4% (∼45 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων – 3.508 δις ρούβλια)

Οι πωλήσεις σε εναλλάξιμους φακούς υπερέβησαν τις αντίστοιχες του 1ου τριμήνου του 2019. Οι λάτρεις της φωτογραφίας προετοιμάστηκαν για την αυτο-απομόνωση της καραντίνας αποφασισμένοι να ασχοληθούν με το χόμπι τους – και δεν επέλεξαν τις φθηνότερες λύσεις για τις αγορές τους!

  • Σλοβακία: -19.9% (2 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων)

Οι mirrorless εξακολουθούν να επηρεάζονται λιγότερο από την γενικότερη πτώση της αγοράς. Διευρύνεται ο τομέας των full-frame μηχανών. Τα έσοδα από πωλήσεις SLR μειώνονται χρόνο με το χρόνο.

  • Σουηδία: -19.7% (∼12.5 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων – 131 εκ. κορώνες)

Οι ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές σε πτώση.

  • Τουρκία: -14% (∼2.07 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων – 16 εκ. λίρες)

Ενώ η αγορά TCG κατέγραψε συνολική άνοδο 20.8% στη γείτονα χώρα, αγγίζοντας συνολικά σε έσοδα τα ∼2.23 δις ευρώ (17.2 δις τουρικές λίρες) στο 1ο τρίμηνο του 2020, ο τομέας των φωτογραφικών ήταν ο μοναδικός που βρέθηκε στο κόκκινο, και μάλιστα με διψήφιο ποσοστό.

  • Τσεχία: -19.6%  (∼7.5 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων – 202 εκ. κορώνες)

Στα φωτογραφικά, μόνο οι mirrorless με αισθητήρα full-frame παρουσιάζουν ετήσια αύξηση εσόδων. Όλες οι άλλες κατηγορίες πώλησης του συγκεκριμένου τομέα κινούνται πτωτικά, με τις χειρότερες επιδόσεις να καταγράφονται στις compact με σταθερό φακό.

  • Φινλανδία: -6.3% (7 εκ. ευρώ το ύψος των πωλήσεων)

Οι ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές σε πτώση.

Ακολουθούν οι αναλυτικοί πίνακες πωλήσεων στην αγορά των Τεχνικών Καταναλωτικών Αγαθών ανά χώρα, για το 1ο τρίμηνο του 2020: 



Συμπεράσματα & εκτιμήσεις

Η εικόνα που βλέπετε στην κορυφή της σελίδας, δεν επιλέχτηκε τυχαία. Το μήνυμα που περιέχει αποτέλεσε μέρος της «θετικής προπαγάνδας» που ξεκίνησε ο OHE, έχoντας στόχο να καλλιεργήσει μια αίσθηση ελπίδας στους ανθρώπους σε μια περιόδο πολλαπλής αβεβαιότητας, όπως αυτή που ζούμε τους τελευταίους μήνες λόγω του κορωνοϊού. Είναι μια δημιουργία της Heads Up (Μadwell).

Σχεδιάστηκε στα πλαίσια του Global Call Out To Creatives των Ηνωμένων Εθνών, προκειμένου να σταματήσει η διάδοση του COVID-19. Στόχος της, με βάση την ίδια την περιγραφή που τη συνοδεύει, δεν είναι να εκπέμψει μια “τυφλή” αισιοδοξία. Αντίθετα επιδιώκει “οι άνθρωποι να αισθάνονται λιγότερο μόνοι τους και να πιστεύουν πως θα ξεπεράσουν αυτές τις τεράστιες προκλήσεις. Το μέλλον είναι ακόμα λαμπρό.” 

To παραπάνω μήνυμα μπορεί να φανεί εξαιρετικά χρήσιμο (και) στη φωτογραφική αγορά, η οποία πανευρωπαϊκά (και όχι μόνο) είναι βυθισμένη σε βαθύτατη ύφεση – η χώρα μας δεν ήταν δυνατό να αποτελεί εξαίρεση. Οι αριθμοί που παρατέθηκαν είναι αμείλικτοι ως προς το εύρος των απωλειών – και είναι ουσιαστικά σίγουρο πως θα χειροτερέψουν κι άλλο στο δεύτερο τρίμηνο του έτους (Απρίλιος – Ιούνιος) που περικλείει την περίοδο κατά την οποία ολόκληρος ο δυτικός κόσμος βρέθηκε στο επίκεντρο της πανδημίας.

Ναι, η φωτογραφία νοσεί – και αυτό φυσικά δεν οφείλεται αποκλειστικά στον κορωνοϊό! Τα νούμερα, ετησίως, κινήθηκαν πτωτικά, σε παγκόσμιο επίπεδο, καθόλη την τελευταία δεκαετία! Ωστόσο είναι τα ίδια αυτά νούμερα που επιβεβαιώνουν πωλήσεις αξίας άνω των 743.000.000€ μόνο στις 19 ευρωπαϊκές χώρες που κάλυψε η GfK TEMAX για το πρώτο τρίμηνο του 2020!

Αν λοιπόν η φωτογραφία νοσεί, δεν μπορεί κανείς να εκτιμήσει πως συνολικά “πεθαίνει”! Ασφαλώς, όμως, θα πρέπει να μεταλλαχτεί προκειμένου να ανακάμψει: να δουλέψει χωρίς φόβο αλλά με πολύ πάθος! Να δουλέψει με συστηματικότητα, πείσμα, ενθουσιασμό και επένδυση στην εξειδικευμένη γνώση, που είναι πια περισσότερο απαραίτητη από ποτέ. Να δουλέψει χωρίς να αρνείται να εναγκαλιστεί νέες μεθόδους εργασίας και συμπεριφοράς, και χωρίς να προσκολλάται εμμονικά σε αγκυλώσεις που προκαλούνται από συνήθειες του παρελθόντος που απλά δεν έχουν εφαρμογή, πλέον, σήμερα. Η μετάλλαξη αυτή, δε, αφορά τους πάντες: ξεκινά από τα παγκόσμια brands του χώρου και φτάνει μέχρι τον τελευταίο επαγγελματία φωτογράφο του πλανήτη!

Τι δεν επιτρέπεται ως συνέπεια των παραπάνω αριθμών; Η απογοήτευση, η μιζέρια, ο συντηρητισμός και η ακινησία! Όλα τα παραπάνω συστατικά οδηγούν, με μαθηματική ακρίβεια, σε μια και μόνη κατάληξη: το λουκέτο! Όποιος (-α) αμφιβάλλει για το παραπάνω αξίωμα (προσοχή: αξίωμα – όχι θεώρημα!) ας δαπανήσει ελάχιστο χρόνο google-άροντας και ερευνώντας σχετικά, σε συνέχεια όσων μόλις διάβασε.

Για το κλείσιμο του παρόντος άρθρου, θα παρατεθεί ένα και μόνο παράδειγμα: για κάθε μια Photokina που ακινητεί και φθίνει (μακάρι όχι ανεπανόρθωτα) υπάρχει μια IFA που προελαύνει και επεκτείνεται. Εσείς στη μακροημέρευση ποιας διοργάνωσης θα στοιχηματίζατε τα λεφτά σας; Αν ασχολείστε επαγγελματικά με τη φωτογραφία κατ’ οποιονδήποτε τρόπο, και μπορείτε να διαλέξετε με ασφάλεια και σιγουριά το ποντάρισμά σας, θα πρέπει να ατενίζετε επίσης με σιγουριά το μέλλον της δουλειάς σας.

  • Eικόνα στην κορυφή της σελίδας: OHE, Unsplash

Aρθρογράφος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Περιοδικών Ήχου και Εικόνας (EISA) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;
   

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο