Professional Περιοδικά

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΕΡΕΥΝΑ: ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΦΩΤΟΕΙΔΗΣΕΟΓΡΑΦΟΙ ΤΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ;

Μια εξαιρετική ερευνητική δουλειά, που αξίζει να μελετηθεί από κάθε Έλληνα φωτογράφο.

1556 φωτογράφοι, από 100 και πλέον χώρες, που συμμετείχαν στο 2015 World Press Photo Contest απάντησαν σε αυτή, συμπληρώνοντας ένα λεπτομερές ερωτηματολόγιο που περιείχε  63 ερωτήσεις. Η έρευνα διοργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο του Stirling, το World Press Photo Foundation, και το Reuters Institute for the Study of Journalism του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Η δημοσιοποίηση της έρευνας έγινε στις 23/9/15. Το σύνολο της καταλαβάνει 76 σελίδες. Από αυτές σταχυολογούμε εδώ τα 20 πιο βασικά συμπεράσματά της, όπως καταγράφονται στις σελίδες 6-8:

  • To επάγγελμα του φωτορεπορτάζ ασκείται κυρίως από άνδρες, σε ποσοστό 85%.
  • Η πλειοψηφία των φωτογράφων (60%) οι οποίοι ανταποκρίθηκαν στην έρευνα
    ήταν αυτοαπασχολούμενοι.
  • Τα τρία τέταρτα των ερωτηθέντων εργάζονται με πλήρες ωράριο ως φωτογράφοι.
  • Όταν τους ζητήθηκε να αυτοπροσδιοριστούν, το 40% χρησιμοποίησε τον όρο
    «φωτορεπόρτερ», το 30% «φωτογράφος documentary», και το 14%
    «φωτογράφος ειδήσεων».
  • Ως προς την κατηγορία φωτογραφίας στην οποία εντάσσονται οι περισσότερες λήψεις τους, η τρέχουσα ειδησεογραφία (news photography) ήταν η δημοφιλέστερη επιλογή (19% των ερωτηθέντων), ακολουθούμενη από την προσωπικά project (18%) το πορτραίτο (14%), και τον αθλητισμό (10%).
  • Οι φωτοειδησεογράφοι δουλεύουν σε μεγάλο βαθμό μόνοι τους (80% των ερωτηθέντων).
  • Ενώ οι περισσότεροι από τους μισούς από τους φωτογράφους που συμμετείχαν στην έρευνα ασχολούνται με τη λήψη στατικών εικόνων (54%), η συντριπτική πλειοψηφία (93%) απάντησε ότι θα επικεντρωνόταν αποκλειστικά σε αυτό, αν είχε τη δυνατότητα. Μόνο το ένα τρίτο ασχολείται με το βίντεο, είτε λόγω επιλογής είτε λόγω ανάγκης.
  • Υπάρχει γενικά υψηλό μορφωτικό επίπεδο στο επάγγελμα – περισσότερα από τα δύο τρίτα των συμμετεχόντων στην έρευνα έχουν πτυχία πανεπιστημιακού επιπέδου, αν και το ένα τέταρτο δεν έχει καμία εξειδικευμένη εκπαίδευση στη φωτογραφία.
  • Τα κέρδη είναι πολύ χαμηλά, με τα τρία τέταρτα να εισπράττουν λιγότερα από 40.000$ ετησίως από τη φωτογραφία, και το ένα τρίτο 10.000$ ανά έτος ή λιγότερο. Παρόλα αυτά, οι περισσότεροι δηλώνουν πως τα καταφέρνουν με τα οικονομικά τους ή πως αισθάνονται καλά με την οικονομική τους κατάσταση.

The State of News Photography

  • Η μη εξουσιοδοτημένη χρήση των φωτογραφιών χωρίς πληρωμή είναι ευρέως διαδεδομένη. Η συντριπτική πλειοψηφία των φωτογράφων, σε αυτή τη έρευνα, δηλώνουν πως επηρεάζονται από αυτή την κατάσταση, με τους περισσότερους να μην λαμβάνουν καμία αποζημίωση.
  • Η φωτογραφία είναι ένα δυνητικά επικίνδυνο επάγγελμα. Περισσότερο από
    το 90% των ερωτηθέντων καταθέτει πως αισθάνθηκε να βρίσκεται σε σωματικό κίνδυνο ή να κινδυνεύει από τραυματισμό κάποια στιγμή, την ώρα που έκανε τη δουλειά του. Σύμφωνα με την εκτίμηση των ερωτηθέντων, η Νότια Αμερική, η Κεντρική Αμερική, και η Καραϊβική είναι οι πιο επικίνδυνες περιοχές του κόσμου για να εργαστούν, ενώ η Ευρώπη και η Βόρεια Αμερική είναι οι ασφαλέστερες.
  • Οι απαντήσεις επιβεβαιώνουν ότι η ψηφιακή εποχή έχει προσθέσει νέα περιπλοκές και αυξημένη αβεβαιότητα ως προς την επαγγελματική δεοντολογία του φωτορεπορτάζ. Σχεδόν όλοι οι φωτογράφοι, σε αυτήν την έρευνα, πιστεύουν ότι η κατανόηση της ηθικού αυτού κώδικα είναι σημαντική υπόθεση. Ωστόσο, κάποιες από τις πρακτικές που χρησιμοποιήθηκαν από τους ίδιους τους φωτογράφους, σύμφωνα με τις μαρτυρίες τους, καταδεικνύουν ότι οι τρέχουσες κατευθυντήριες γραμμές δεοντολογίας δεν τηρούνται σε ορισμένες περιστάσεις.
  • Υπάρχει ομοφωνία γνωμών της βιομηχανίας του Ιmaging που απορρίπτει την αλλοίωση (manipulation) στις φωτογραφίες, μέσα από την πρόσθεση ή αφαίρεση περιεχόμενου σε αυτές. Το 76% των φωτογράφων θεωρούν τη διαδικασία αυτή ως ένα σοβαρό πρόβλημα. Από όσους αυτοχαρακτηρίζονται ως φωτογράφοι ειδήσεων ή φωτορεπόρτερ, το 75% δήλωσε πως ποτέ δεν μεταβάλλει (alter) την εικόνα. Ωστόσο το υπόλοιπο 25% δηλώνει ότι μεταβάλλει το περιεχόμενο των εικόνων (πέρα από το κροπάρισμα) τουλάχιστον μερικές φορές.
  • Όταν ρωτήθηκαν οι συμμετέχοντες στην έρευνα αν «σκηνοθετούν» εικόνες (λ.χ. ζητώντας από τους φωτογραφιζόμενους να ποζάρουν, να επαναλάβουν κινήσεις ή να περιμένουν μέχρι να ετοιμαστεί ο εξοπλισμός) το 36% δήλωσε «ποτέ». Το 52%, ωστόσο, δήλωσε ότι το πράττει «μερικές φορές» και ένα επιπλέον 12% μαρτυρά πως το έκανε τουλάχιστον τις μισές φορές (half the time).
  • Μόνο το 10% των φωτογράφων δεν ενισχύει ποτέ τα ενσωματωμένα ή RAW αρχεία των μηχανών τους, μεταβάλλοντας την αντίθεση, την απόχρωση, τον τόνο, ή τον κορεσμό. Το 51% δηλώνει ότι το κάνει συχνά ή πάντα.
  • Ενώ ορισμένοι θεωρούν ότι οι απλοί ερασιτέχνες φωτογράφοι συνιστούν κίνδυνο
    για την επιβίωσή τους, οι περισσότεροι τους αντιμετωπίζουν είτε ουδέτερα είτε με ευμένεια, κρίνοντας πως συνιστούν μια θετική εξέλιξη.
  • Αναφορικά με το Διαδίκτυο, το 63% των ερωτηθέντων δηλώνει πως μια προσωπική ιστοσελίδα είναι σημαντικό ή πολύ σημαντικό στοιχείο για το έργο τους, ενώ περισσότεροι από τους μισούς χρησιμοποιούν συχνά ή πάντα και τα social media ως μέρος της δουλειάς. Μόνο το 11% των ερωτηθέντων δεν τα χρησιμοποιεί.

The State of News Photography

  • Το Facebook είναι η κυρίαρχη πλατφόρμα social media για τους φωτογράφους που συμμετείχαν σε αυτή τη μελέτη. Το 62% των ερωτηθέντων το ιεράρχησε ως πρώτη επιλογή, ενώ ένα άλλο 26% ως δεύτερη ή τρίτη. Το Instagram και το Τwitter ήταν οι εναλλακτικές επιλογές που ακολούθησαν.
  • Τα τρία τέταρτα των φωτογράφων που συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνουν ότι έχουν ωφεληθεί από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με το 40% να χαρακτηρίζει τα οφέλη ως μη οικονομικά. Ποσοστό 23% δηλώνει ότι τα οφέλη έχουν οικονομικό χαρακτήρα.
  • Παρά τις χαμηλές οικονομικές ανταμοιβές, τις τρέχουσες αυξημένες προκλήσεις της βιομηχανίας του Ιmaging, και τους φυσικούς κινδύνους, η έρευνα καταγράφει υψηλό βαθμό ικανοποίησης των συμμετεχόντων από την εργασία, τη δημιουργική έκφραση και την προσωπική ανταμοιβή που τους προσφέρει το επάγγελμά τους. 2 στους 3 δήλωσαν πως είναι ευχαριστημένοι με την επιλογή αυτή. Το 55% αντιμετωπίζει, γενικά ή και πάντα, θετικά το μέλλον.
Μπορείτε να κάνετε download ολόκληρη την έρευνα εδώ

Σχετικά με τον συντάκτη

Κωνσταντίνος Φλώρος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Περιοδικών Ήχου και Εικόνας (EISA) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.