Camera Περιοδικά

ΟΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (ΜΕΡΟΣ 1)

Η αλματώδης εξέλιξη των υπολογιστικών συστημάτων την τελευταία δεκαετία έχει επηρεάσει όλες τις εκφάνσεις τις σύγχρονης ζωής. Έτσι, ο κινηματογράφος, μια άμεσα συνυφασμένη με την τεχνολογία τέχνη, δεν θα μπορούσε παρά να εκμεταλλευτεί τις νέες αυτές δυνατότητες που προσφέρονται.

Συσκευές όπως οι επιτραπέζιοι υπολογιστές, τα smartphones, τα tablets και τα laptop, μπορούν να αξιοποιήσουν τα χρήσιμα κινηματογραφικά προγράμματα και να βοηθήσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό την προετοιμασία και την αποπεράτωση μιας κινηματογραφικής ταινίας. Από την σύλληψη της ιδέας μέχρι και την τελική προβολή της ταινίας, τα εξειδικευμένα αυτά προγράμματα μπορούν να γίνουν ο καλύτερος φίλος και συνεργάτης σας.

Pre Production (Προετοιμασία)

Σενάριο

Κάθε κινηματογραφική προσπάθεια ξεκινάει από την συγγραφή του σενάριου, και, παρόλο που υπάρχουν ακόμα συγγραφείς και σεναριογράφοι που προτιμούν τις κλασικές γραφομηχανές, οι ηλεκτρονικοί κειμενογράφοι είναι το καλύτερο εργαλείο γι’ αυτήν την διαδικασία. Πέρα, λοιπόν, από τα βασικά προγράμματα εγγραφής κειμένου όπως είναι το Microsoft Word ή το Pages της Apple, θα μπορούσατε να αξιοποιήσετε ένα πιο εξειδικευμένο πρόγραμμα. Το κορυφαίο σ΄ αυτήν την κατηγορία είναι το Final Draft, του οποίου η τελευταία έκδοση διορθώνει πολλά από τα χρόνια προβλήματα που είχε η εφαρμογή. Έτσι, σας παρέχεται αυτοματοποιημένη μορφοποίηση του κειμένου σύμφωνα με τα παγκόσμια πρότυπα και άμεση αναγνώριση επαναλαμβανόμενων σκηνών και χαρακτήρων. Μ’ αυτήν την λειτουργία μπορείτε, γρήγορα και χωρίς κόπο, να δείτε όλες τις σκηνές που διαδραματίζονται στον ίδιο χώρο, ή όλες τις ατάκες που λέει ένα χαρακτήρας καθόλη την ταινία. Το Final Draft είναι η πρώτη επιλογή των επαγγελματιών του χώρου, αλλά επειδή η τιμή του δεν είναι προσιτή για όλους, υπάρχει και μια άλλη εξίσου καλή, και δωρεάν λύση: το Celtx. Ένα open source πρόγραμμα, που παρέχει πολλές από τις εξειδικευμένες λειτουργίες των πιο επαγγελματικών software και ταυτόχρονα έχει υποστήριξη σ’ όλα τα συστήματα και σχεδόν σε όλες τις συσκευές. Τέλος, μια καλή λύση για τα tablets είναι το Scripts Pro, μια πολύ ελαφριά και χρήσιμη εφαρμογή για συγγραφή σεναρίου εν κίνηση.

Final Draft: screenshot

Το Final Draft.

Οργάνωση

Μετά την ολοκλήρωση του σεναρίου, θα πρέπει να καταστρώσετε σχέδια για το πώς θα οπτικοποιήσετε καλύτερα την ιστορία σας. Η προετοιμασία του γυρίσματος είναι μια πολύ σημαντική διαδικασία και μπορείτε να βρείτε πολλά χρήσιμα προγράμματα που θα σας λύσουν τα χέρια. Αρχικά, θα πρέπει να φτιαχτεί ο προϋπολογισμός της ταινίας και των εξόδων σας. Αντί να χρησιμοποιήσετε ένα απλό πρόγραμμα σαν το Microsoft Excel, μπορείτε να δοκιμάσετε εφαρμογές όπως το Movie Magic Budgeting ή το Showbiz Budgeting. Έτσι, θα έχετε πρόσβαση σε επαγγελματικές φόρμες προϋπολογισμού και θα μπορέσετε να υπολογίσετε ξεχωριστά τα έξοδα κάθε ειδικότητας του συνεργείου. Επίσης, οι εφαρμογές έχουν αυτοματοποιημένες ομαδοποιήσεις των εξόδων και μπορούν να υπολογίσουν άμεσα το ΦΠΑ ή άλλες εφοριακές επιβαρύνσεις. Αν και τα προγράμματα αυτά περιλαμβάνουν κι άλλες λειτουργίες, σίγουρα η πιο πλήρης λύση της αγοράς είναι το Gorilla της Jungle Software. Μέσα από αυτό δεν θα μπορέσετε μόνο να φτιάξετε έναν λεπτομερή προϋπολογισμό της ταινίας σας αλλά και ταυτόχρονα ένα αναλυτικό οργανόγραμμα και πρόγραμμα των γυρισμάτων. Επίσης, θα έχετε την δυνατότητα να φτιάξετε βάσεις δεδομένων με πληροφορίες για το συνεργείο, τους ηθοποιούς, τις εταιρίες με τις οποίες θα συνεργαστείτε, καθώς και τους χώρους των γυρισμάτων σας. Ακόμη, περιέχεται ένα ενσωματωμένο πρόγραμμα δημιουργίας storyboard – η εφαρμογή έχει άμεση συμβατότητα με το Final Draft, αλλά σίγουρα είναι η πιο ακριβή απ όλες τις προτάσεις. Τέλος, αν και τα περισσότερα απ αυτά τα προγράμματα έχουν αντίστοιχες εφαρμογές για tablets και smartphones, μια άλλη καλή λύση είναι το Cinema Forms, το οποίο περιέχει όλες τις απαραίτητες φόρμες που θα χρησιμοποιήσετε κατά την οργάνωση του έργου σας.

Movie Magic Budgeting: screenshot

Movie Magic Budgeting.

Gorilla (Jungle Software): screenshot

Το Gorilla της Jungle Software.

Προ-απεικόνιση

Ένα εξίσου σημαντικό βήμα της προ-παραγωγής είναι ο λεπτομερής σχεδιασμός των πλάνων, των σκηνικών και των φωτισμών της ταινίας. Το βέλτιστο εργαλείο σ’ αυτήν την διαδικασία είναι ένα λεπτομερές και καλοφτιαγμένο storyboard. Σχέδια δηλαδή, συνήθως ζωγραφισμένα με το χέρι, που δείχνουν το κάδρο, την δράση, και όλες τις απαραίτητες πληροφορίες κάθε πλάνου. Επειδή όμως μπορεί οι δυνατότητες σας στο σκιτσάρισμα να είναι περιορισμένες, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε επαγγελματικά προγράμματα δημιουργίας storyboard. Τέτοια είναι το FrameForge Previz και το Storyboard Artist, και οι δύο ακριβές αλλά απόλυτα χρήσιμες εφαρμογές. Μέσα απ αυτές, μπορείτε να συνθέσετε το κάδρο σας με έτοιμα 3D μοντέλα ανθρώπων, χώρων και prop και να τους δώσετε κίνηση, είτε μέσα στο κάδρο είτε σαν προσομοίωση της κίνησης της κάμερας. Επίσης έχετε την δυνατότητα να “φωτίσετε” τα κάδρα σας με το πρόγραμμα να προσομοιώνει δημοφιλή κινηματογραφικά φώτα. Πιο οικονομικές λύσεις αποτελούν προγράμματα για tablet και smartphones, τα οποία εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες των οθονών αφής και με απλά interface επιτρέπουν στον χρήστη να οπτικοποιήσει το σενάριο του με λίγες και απλές κινήσεις. Τα Storyboards Premium και Cinemek Storyboard Composer είναι από τις πιο δημοφιλείς και οικονομικές επιλογές. Άλλα χρήσιμα εργαλεία για την προ-απεικόνιση του σεναρίου σας είναι εφαρμογές που σας επιτρέπουν να φτιάξετε φωτιστικές κατόψεις των χώρων, ώστε όλοι οι βασικοί συντελεστές να ξέρουν με πιο τρόπο θα φωτιστεί κάθε σκηνή. Δύο πολύ καλοφτιαγμένες εφαρμογές είναι τα Shot Designer και Lighting Designer, και τα δύο διαθέσιμα σε πολλές συσκευές. Τέλος, ένα software που συνδυάζει την οργάνωση του γυρίσματος με την προ-απεικόνιση των πλανών είναι το Shot Lister, με το οποίο μπορείτε εύκολα και γρήγορα να φτιάξετε το ημερήσιο πρόγραμμα γυρίσματος και ταυτόχρονα να έχετε storyboard αναφορές για κάθε πλάνο που έχετε στην ταινία σας.

Frame Forge Previz: screenshot

Frame Forge Previz.

Shot Designer: screenshot

To Shot Designer.

Σχετικά με τον συντάκτη

Αλέξανδρος Καπιδάκης

Αλέξανδρος Καπιδάκης

Σπούδασε στο Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με ειδικότητα στην Διεύθυνση Φωτογραφίας. Ακολούθησε μετεκπαίδευση στην International Colorist Academy, με θέμα το κινηματογραφικό Color Correction. Εργάστηκε ως Διευθυντής Φωτογραφίας, Α’ Βοηθός Φωτογραφίας και Colorist σε ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους, διαφημιστικά και βίντεο κλιπ. Υπεύθυνος για το περιοδικό Professional Camera and Μicrophone.