Photo Specials

ΕΞΟΡΜΗΣΗ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ ΛΟΦΟΤΕΝ

Μια μοναδική εμπειρία, με λόγια και εικόνες!

Άγρια και απόκρημνα βουνά, φιορδ που αγκαλιάζονται στην παγωμένη θάλασσα του αρχιπελάγους το οποίο βρίσκεται αρκετά πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο. Τα παραδοσιακά ψαροχώρια των νησιών στο Νόρλαντ της Νορβηγίας, γνωστά επίσης ως νησιά Λοφότεν, ήταν ο προορισμός στον οποίο είχα την ευκαιρία να περάσω 10 μέρες το Φεβρουάριο του 2019!

Σκοπός μου; Να καταγράψω με τη φωτογραφική μηχανή μου τις συνθήκες αλλά και τα ονειρικά τοπία σε έναν από τους δυσκολότερους μήνες του χρόνου εκεί. Παράλληλα, αν η τύχη ήταν μαζί μου, αναζητούσα την ευκαιρία να δω και να απαθανατίσω το Βόρειο Σέλας (Aurora Borealis) – μια επιθυμία ετών.

Προετοιμασία

Ξεκινώντας την προετοιμασία για ένα τέτοιο ταξίδι, το πρώτο πράγμα που πρέπει ο φωτογράφος να διευθετήσει είναι το θέμα του ρουχισμού. Οι συνθήκες μπορεί εύκολα να είναι κοντά στους 0 με -5 βαθμούς Κελσίου αλλά κατά τη διάρκεια της ημέρας, η οποία κρατάει λίγο την περίοδο αυτή (περίπου 5-6 ώρες), μπορεί εύκολα να πέσει στους -15 μέχρι τη δύση του ηλίου και ακόμα περισσότερο κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Το ρουχισμό μου και συμβουλές για τον καιρό και την διαβίωση μου εκεί τα προμηθεύτηκα από τον καλό φίλο Βασίλη Μαργαρίτη και το κατάστημά του OutdoorWay (Κρέμου 184 Καλλιθέα, 211-4096950). Θα χρειαστούν από 3-5 layers, αδιάβροχο, γάντια, σκούφος, walking sticks, κράμπονς, γκέτες, και φυσικά το πιο σημαντικό μέρος του εξοπλισμού, ένα καλό ζευγάρι μποτάκια που θα κρατήσει τα πόδια ζεστά και κυρίως στεγνά καθώς την περισσότερη ώρα τα πόδια βρίσκονται μέσα στο χιόνι μέχρι το γόνατα. Εδώ να υπογραμμίσω την ειδική προσοχή που απαιτεί το βάδισμα λόγω του ότι η επίστρωση του χιονιού καλύπτει την ορατότητα στο έδαφος, με αποτέλεσμα πολύ εύκολα κάποιος να βρεθεί (ακόμα και βαθιά!) σε κάποια τρύπα χιονιού με ό,τι κίνδυνο αυτό συνεπάγεται.

Εξοπλισμός

Ο εξοπλισμός μου, όπως σε κάθε μου φωτογραφικό ταξίδι,  μια full frame μηχανή με φακό 16-35mm f4 και έναν σταθερό 18mm f2.8 για τις νυχτερινές λήψεις, μια bridge φωτογραφική με τηλεφακό 24-600mm, φίλτρα NDκαι πολωτικά, τρίποδο, και φυσικά το drone μου με τα φίλτρα του, τα οποίο ήταν ευγενική χορηγία της ομάδας DroneScanner (Ελ. Βενιζέλου 131 A, Νέα Ιωνία, 210-2774784). Η  φωτογραφική τσάντα θα πρέπει να έχει αδιαβροχοποίηση ή κάποιας μορφής σκέπασμα, αφού οι συνθήκες είναι συνήθως βροχερές ή με πολύ έντονη χιονόπτωση, οπότε ο εξοπλισμός μας θα πρέπει να κρατηθεί στεγνός.

PHOTOTIP
Κρατήστε τις μπαταρίες μέσα στο μπουφάν σας, σε κρύες συνθήκες, έτσι ώστε να προστατέψετε την διάρκεια ζωής τους καθώς είναι γνωστό ότι οι μπαταρίες σε τόσο χαμηλές θερμοκρασίες αποφορτίζονται πολύ πιο γρήγορα από το κανονικό.

 Ταξίδι

Δεν υπάρχει απευθείας πτήση από Ελλάδα αλλά μπορείτε να φτάσετε με πτήση προς την πρωτεύουσα, το Όσλο και από εκεί πετώντας προς στο Bodø να περάσετε αεροπορικώς στα νησιά, στις πόλεις Leknes ή Svolvær. Υπάρχουν και εναλλακτικοί τρόποι όπως λεωφορείο ή τρένο αλλά πρέπει να ελέγξετε από πριν τις συχνότητες των δρομολογίων καθώς ποικίλουν ανάλογα την εποχή.

Καιρικές συνθήκες

Οι καιρικές συνθήκες που συνάντησα είναι οι πιο άστατες σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο προορισμό έχω βρεθεί στο παρελθόν. Οι θερμοκρασίες μπορεί να ξεκινήσουν από τους 0ºC  και να πέσουν εύκολα στους -18ºC, Ειδικά τις βραδινές ώρες πρέπει να υπάρχουν extra layers για να κρατηθεί κάποιος ζεστός έξω, στη διάρκεια της προσπάθειας να φωτογραφίσει το Βόρειο Σέλας.

Στη διάρκεια της μέρας (5-6 ώρες) o ήλιος δεν έκανε συχνά την εμφάνισή του – αντιθέτως συνάντησα αρκετές βροχές και έντονες χιονοπτώσεις, που δυσκόλευαν αρκετά την προσπάθειά μου να φωτογραφίσω το τοπίο. Μετά τις πρώτες δυο μέρες, που καταλαβαίνεις ότι αυτές είναι οι συνθήκες στα Λοφότεν, το παίρνεις απόφαση και ξεκινάς να φωτογραφίζεις με όποιες συνθήκες βρεις.

PHOTOTIP
Οι καιρικές εναλλαγές είναι συχνές και με μικρή διάρκεια, με αποτέλεσμα εκεί που βρέχει ή χιονίζει έντονα ξαφνικά να σταματάει, να βγαίνουν κάποιες ακτίνες ηλίου μέσα από σύννεφα, και αυτομάτως το τοπίο να παίρνει μιαν άγρια ομορφιά με περίεργο φωτισμό, που μου επέτρεπε να παίρνω τα κάδρα που ήθελα. Συμπέρασμα; Αναμονή στο σημείο που μας ενδιαφέρει μέχρι οι καιρικές συνθήκες να είναι αυτές που μας επιτρέπουν να έχουμε τη φωτογραφία που θέλουμε!

Λήψεις

Κατά τη διάρκεια του χειμώνα, τα Λοφότεν μετατρέπονται σε ειδυλλιακό μέρος, ιδανικό για όσους αγαπούν το αρκτικό τοπίο. Όπως ανέφερα προηγουμένως, το παιχνίδι με το φως είναι έντονο και ο φωτογράφος θα πρέπει να είναι σε ετοιμότητα καθώς οι συνθήκες αλλάζουν γρήγορα και με έντονη διαφοροποίηση. Οι επιλογές είναι αρκετές, όχι απεριόριστες όμως.

Τα ωραία ψαροχώρια καλυμμένα με χιόνι, δίπλα ακριβώς στο νερό, είναι μια εικόνα που δεν την συναντάμε αρκετά συχνά σε άλλους προορισμούς. Τις περισσότερες φορές ο φωτογράφος θα έχει σαν background ένα ωραίο χιονισμένο βουνό (σε κάποιο περίεργο σχήμα συνήθως) να συνδυάσει με το θέμα του χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και από μόνο του δεν μπορεί να σταθεί σαν θέμα στο κάδρο του. Πέραν των φανταστικών τοπίων, τις ωραίες μεγάλες παραλίες και τις παγωμένες λίμνες που υπάρχουν στη θεματολογία, βρήκα αρκετά όμορφα καρέ με τον τηλεφακό μου από την καθημερινότητα των ψαράδων, των εργαλείων τους, τις βάρκες αλιείας που έχουν καθώς και από την επεξεργασία των ψαριών.

PHOTOTIP
Επειδή τα επαναλαμβανόμενα θέματα είναι μια «παγίδα» για τον ταξιδιωτικό φωτογράφο, τη στιγμή που το εντοπίζω αυτό στις λήψεις μου, χρησιμοποιώ ένα τρικ που μου έχει πει ένας πεπειραμένος φωτογράφος τοπίου και δάσκαλός μου: αλλάζω τη θεματολογία ή τον σκοπό της φωτογράφισης μου! Π.χ. από τη φωτογράφιση τοπίου πολλές φορές άρχιζα να εντοπίζω μια επανάληψη στις λήψεις μου (ίσως και γιατί το περιβάλλον εκεί το βοηθούσε αυτό). Αμέσως άφηνα τον ευρυγώνιο φακό και με τον τηλεφακό μου συγκεντρωνόμουν σε θεματολογία αρκετά διαφορετική όπως για παράδειγμα την αρχιτεκτονική των σπιτιών στην περιοχή. Αυτό πολλές φορές με βοήθησε να «ξεμπλοκάρω» την οπτική μου και να εντοπίσω νέα θέματα που προηγουμένως δεν μπορούσα να βρω.

Aurora Borealis (Βόρειο Σέλας)

Η αναζήτηση για το Βόρειο Σέλας ξεκινούσε κάθε βράδυ μετά τις 22:00 και κρατούσε έως τις πρώτες πρωινές ώρες. Φυσικά όλα αυτά ύστερα από πρόβλεψη καθώς υπάρχουν κάποια σχετικά μοντέλα, βασισμένα στην ηλιακή δραστηριότητα, τα οποία έχουν μονάδα μέτρησης KP. Όταν η πρόβλεψη ήταν πάνω από 2 KP (ιδανική πρόβλεψη είναι από 3-6 KP) ετοίμαζα τον εξοπλισμό μου και κατευθυνόμουν στο σημείο που μπορούσα να έχω μια ωραία σύνθεση να συνδυάσω με το Σέλας.

Δυστυχώς, τις περισσότερες μέρες, η συννεφιά ήταν έντονη και ο κίνδυνος να μην μπορέσω να «πάρω» το κλικ για το οποίο ταξίδεψα γινόταν όλο και πιο έντονος. Ευτυχώς, δύο ημέρες πριν το τέλος του ταξιδιού μου, ο καιρός μού επέτρεψε να έχω τις συνθήκες για να δω αυτό το θέαμα, που όπως κατάλαβα μετά κοιτώντας τις εικόνες μου, καμία φωτογραφία δεν μπορεί να αποτυπώσει.

Η αίσθηση του φωτισμένου πράσινου, μοβ και άλλων (μικρών) αποχρώσεων ουρανού είναι κάτι απίστευτα μαγευτικό και πρωτόγνωρο. Αυτομάτως όλη η ταλαιπωρία, όλη η κούραση, το κρύο, τα βρεγμένα ρούχα και οι μηχανές ξεχάστηκαν – η εικόνα του Σέλαος, πάνω από το κεφάλι μου, άξιζε να τα περάσω όλα από την αρχή.

Και… θα τα ξαναπεράσω, γιατί η επίσκεψή μου στα Λοφότεν δεν θεωρώ ότι τελείωσε με αυτό το ταξίδι. Αντίθετα νομίζω ήταν η πρώτη από πολλές άλλες που θα ακολουθήσουν και θα χαρώ να έχω μαζί μου και άλλους Έλληνες φωτογράφους, προκειμένου να αποτυπώσουμε με τους φακούς μας τα μαγευτικά τοπία των Λοφότεν, που δίνουν υπόσταση στους μύθους και τις ιστορίες των τρομερών θεών των Βίκινγκ αλλά και στα ναυτικά ποιήματα του Καββαδία.

Ευχαριστίες

Το ταξίδι αυτό πραγματοποιήθηκε με τη βοήθεια του Βασίλη Μαργαρίτη και του καταστήματός του OutdoorWay (www.outdoorway.gr, Κρέμου 184 Καλλιθέα, 211-4096950), των παιδιών της ομάδας των DroneScanner (www.dronescanner.gr, Ελ. Βενιζέλου 131 A, Νέα Ιωνία, 210-2774784).

1Η ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: Photonet τ. 214 – Μπορείτε να το παραγγείλετε εδώ!

Σχετικά με το συντάκτη

Φίλιππος Γαβρίλος

Φίλιππος Γαβρίλος

Ασχολείται με τη φωτογραφία σχεδόν δύο δεκαετίες, με αγάπη στο τοπίο και την ταξιδιωτική φωτογραφία. Σπούδασε Ιστορία της Τέχνης στο FIT στην Κύπρο, με ειδίκευση στην Φωτογραφία και στο Graphics Design. Ταξιδεύει συνέχεια με τις μηχανές του -δρόμου και φωτογραφίας- και είναι φανατικός χρήστης mirrorless φωτογραφικών μηχανών και drones. Από το 2016 ασχολείται με τα φωτογραφικά workshop στην Ελλάδα και το εξωτερικο με φωτογράφους απ' όλο το κόσμο. Το 2019 κέρδισε την 1η εθνική θέση στο φωτογραφικό διαγωνισμό MAESTRO της EISA.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;
   

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο