Know How Τεχνικές

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΠΟΡΤΡΕΤΟΥ: Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΕΣΤΙΑΣΗΣ ΣΤΟ ΒΛΕΜΜΑ

Τι πρέπει να προσέξουμε πριν δημιουργήσουμε ένα πορτρέτο;

Όταν φωτογραφίζουμε ένα πορτρέτο, οφείλουμε να δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στη ματιά, στο βλέμμα του ατόμου. Είναι εκείνο που θα μας βοηθήσει να ανακαλύψουμε την ψυχοσύνθεσή του και να αναζητήσουμε στοιχεία του χαρακτήρα του, να ξεφύγουμε δηλαδή από το προφανές (της εξωτερικής απεικόνισης) και να εμβαθύνουμε τη φωτογραφική ανάγνωση.

Προς τούτο είναι σημαντικό να κρατάμε τα μάτια όσο πιο ευκρινή γίνεται. Στην ερώτηση «πού εστιάζω όταν φωτογραφίζω ένα πορτρέτο;» απαντάμε σχεδόν πάντα «στα μάτια». Εκμεταλλευόμενοι το βάθος πεδίου, μπορούμε να αναδείξουμε περισσότερο το βλέμμα και να προσδώσουμε μεγαλύτερη δυναμική στην εικόνα.

Μια μικρή υπενθύμιση των τριών παραγόντων που καθορίζουν το βάθος πεδίου: τιμή διαφράγματος, εστιακό μήκος φακού, απόσταση από το θέμα. Η λήψη που βλέπετε έγινε μέσα στην εκκλησία της Ολύμπου, ένα βράδυ Ανάστασης. Χρησιμοποίησα την Canon EOS-1D X και τον EF 200mm f/2.8L II USM, έναν πραγματικό εξαιρετικό φακό που έχει ήδη συμπληρώσει 18 χρόνια παρουσίας στην αγορά. Το μεγάλο πλεονέκτημα του συγκεκριμένου φακού δεν είναι τόσο η φωτεινότητά του (θα μπορούσα κάλλιστα να είχα χρησιμοποιήσει και ένα zoom 70-200 f/2.8) αλλά το γεγονός ότι είναι αρκετά ελαφρύς και σχετικά διακριτικός. Φωτογράφισα στο μέγιστο διάφραγμα, με τη μηχανή ρυθμισμένη στα ISO 3200 και ταχύτητα κλείστρου 1/200sec. Έδωσα ιδιαίτερη προσοχή στην ακρίβεια της εστίασης στα μάτια, έκανα αρκετές λήψεις και φρόντιζα κάθε φορά να ακολουθώ το βλέμμα.

Η εικόνα έχει δουλευτεί αρκετά στο Photoshop και έχουν αποκατασταθεί πλήρως κάποιες τονικές ανισορροπίες που δημιουργούσε ο σημειακός φωτισμός του πολυελαίου (δε φαίνεται στην εικόνα). Τα μάτια δεν απαίτησαν κάτι ιδιαίτερο: απλά μια μικρή αύξηση του κοντράστ στις βλεφαρίδες για ακόμα καλύτερη αίσθηση ευκρίνειας. Φυσικά, όταν κάποιος δουλεύει με τέτοιες φωτιστικές συνθήκες και θέλει να έχει ευελιξία στο στάδιο της επεξεργασίας, χρειάζεται μια μηχανή με χαμηλά επίπεδα θορύβου. Πριν κλείσω, θα ήθελα να προσθέσω ότι το sharpening εφαρμόστηκε επιλεκτικά, κυρίως στους μεσαίους τόνους του δέρματος και καθόλου στο φόντο.

Σχετικά με τον συντάκτη

Γιώργος Τσάφος

Γιώργος Τσάφος

Συνεργάζεται με τα περιοδικά μας από το 2002. Μέλος του διεθνούς φωτογραφικού πρακτορείου Lonely Planet Images για περισσότερο από 15 χρόνια, έχει δημοσιεύσει εικόνες του σε Lonely Planet, Frommer’ s, Dorling kindersley και National Geographic Traveler. Έχει συνεργαστεί επίσης με New York Times, Sunday Times, Καθημερινή, Icon Travellers κ.ά. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Ψηφιακή Φωτογραφία - Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε» και εισηγητής τεχνικών σεμιναρίων που απευθύνονται τόσο σε επαγγελματίες όσο και σε ερασιτέχνες φωτογράφους.