Know How Τεχνικές

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ PΑΤΤΕRNS

Όποιο φακό κι αν έχετε, δοκιμάστε γωνίες λήψης, εστιακή μήκη, παίξτε με το φως αλλά και με τη σύνθεση!

O όρος pattern ή motif μπορεί να αποδοθεί ως επαναλαμβανόμενο μοτίβο ή πρότυπο. Πρόκειται για μια σκηνή στην οποία εμφανίζεται το ίδιο θέμα πολλές φορές, είτε με γεωμετρική συμμετρία, είτε χωρίς. Η επανάληψη ενός στοιχείου στην καθημερινή ζωή μπορεί καμιά φορά να είναι βαρετή, αλλά στη φωτογραφία μπορεί να δημιουργήσει πολύ ενδιαφέροντα θέματα! 

Το μοτίβο μπορεί να περιλαμβάνει χρώματα, σχήματα, γραμμές, σκιές, οτιδήποτε που επαναλαμβάνει τον εαυτό του. Καθημερινά υπάρχουν γύρω μας επαναλαμβανόμενα μοτίβα. Και μην νομίζετε ότι είναι κάτι δύσκολο να το βρείτε. Το μόνο που χρειάζεται είναι να εξασκήσετε το μάτι σας να τα διακρίνει. Μόλις το καταφέρετε αυτό, τα πράγματα γύρω αποκτούν άλλη οπτική γωνία.

Ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο μπορεί να είναι δημιουργημένο από τον άνθρωπο, είτε άθελά του είτε ηθελημένα, αλλά μπορεί να είναι και δημιουργία της φύσης. Κάποιες φορές στη φύση μπορείτε να βρείτε τα πλέον πρωτότυπα και δυνατά μοτίβα. Όταν ένα μοτίβο γεμίζει το καρέ δίνει πολύ πιο δυνατή οπτική εντύπωση, αλλά αυτό δεν είναι απαράβατος κανόνας. Υπάρχουν τα ομοιόμορφα μοτίβα, όπου όλα τα αντικείμενα είναι ίδια, αλλά υπάρχουν και μοτίβα όπου η ομοιομορφία διακόπτεται, είτε από ένα διαφορετικό αντικείμενο, είτε από διαφορετικό χρώμα κ.λπ.

Ένα πρακτικό παράδειγμα: η λήψη στην κορυφή της σελίδας έγινε στην Ύδρα, πριν αρκετά χρόνια, σε μια από τις καφετέριες στην περιοχή της Υδρονέτας. Το ομοιόμορφο χρώμα και σχήμα από τις καρέκλες και τα τραπεζάκια, μαζί με τις σκιές τους, δημιουργούν μια πολύ ενδιαφέρουσα σύνθεση. Είναι από τις λίγες περιπτώσεις όπου το αυξημένο κοντράστ που δημιουργούσε ο ήλιος που βρισκόταν ψηλά στον ουρανό ενισχύει την εικόνα. Είναι επίσης μια εικόνα που επαληθεύει τον κανόνα που λέει πως όταν βρίσκετε κάτι ενδιαφέρον φωτογραφίστε το άμεσα – μην το αφήνετε για αργότερα! Παλιά πήγαινα στην Ύδρα συχνά. Αφού έγινε αυτή η λήψη, την επόμενη φορά που πήγα στο νησί, μόλις κατέβηκα από το δελφίνι έτρεξα αμέσως στο ίδιο μέρος για να το φωτογραφίσω ξανά: μόλις έφτασα με περίμενε μια έκπληξη – η καφετέρια είχε σκεπαστεί με καλάμια!

Αναφορικά με τον εξοπλισμό, δεν υπάρχει κανόνας για το φακό που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για φωτογράφηση patterns,  όπως θα δείτε στα 5 παραδείγματα που ακολουθούν – μπορούν να χρησιμοποιηθούν από υπερευρυγώνιοι μέχρι τηλεφακοί. Δοκιμάστε διάφορες γωνίες λήψης, διάφορα εστιακή μήκη, παίξτε με το φως αλλά και με τη σύνθεση.

Γενική συμβουλή: πειραματιστείτε! Μην επαναπαύεστε με μια λήψη που θα κάνετε.

Στην πλειονότητα των περιπτώσεων θέλουμε η εικόνα να είναι εστιασμένη σε όλο το βάθος της, αλλά υπάρχουν και περιπτώσεις που και ένα μικρό βάθος πεδίου μπορεί να λειτουργήσει εξίσου καλά!

Η λήψη αυτή έγινε στην Πλάκα και δείχνει τα διακοσμητικά κεραμικά σε μια οροφή σπιτιού. Όταν περπατάτε να κοιτάτε και ψηλά: το θέμα σας μπορεί να βρίσκετε ακριβώς πάνω από το κεφάλι σας! Στην συγκεκριμένη περίπτωση ήμουν τυχερός γιατί το σπίτι ήταν φρεσκοβαμμένο – δεν είναι πάντα έτσι. Εδώ παρόλο που το μοτίβο δεν γεμίζει το καρέ, η σύνθεση είναι αρκετά επιτυχημένη χάρη στην χρωματική αντίθεση με τον μπλε ουρανό και τον άσπρο τοίχο. Οι σκιές από τα κεραμικά ενισχύουν επίσης στην εικόνα. Όπως βλέπετε, δεν χρειάζεται πάντα το μοτίβο να γεμίζει το καρέ.

Σε πολλές από τις τοποθεσίες με αρχαία μπορείτε να βρείτε θέματα με επαναλαμβανόμενα μοτίβα. Βλέπετε το ναό του Ηφαίστου στην Αρχαία Αγορά, τον πλέον καλοδιατηρημένο ναό στην Ελλάδα. Το απογευματινό φως παίζει με τις κολόνες , αλλά το μοτίβο με τις σκιές που βλέπετε προέρχεται από την οροφή του ναού. Μια περίπτωση όπου οι σκιές μπορεί να δημιουργήσουν πολύ ενδιαφέρον θέμα. Βέβαια, ο ίδιος ο ναός διαθέτει αρκετά μοτίβα στην σχεδίασή του.

Η Αίγινα είναι γνωστή για το φιστίκι που παράγει. Όλα τα μαγαζιά, στην παραλία της, το πουλάνε σε διάφορες μορφές, ακόμα και σε γλυκό σε βάζα. Η εικόνα που βλέπετε δείχνει βαζάκια με φιστίκια και ελιές σε κάποιο από τα μαγαζιά της παραλίας. Εδώ, αυτό που τραβάει το μάτι είναι τα πάνινα καλύμματα που έχουν τα βαζάκια μαζί με τις κόκκινες κορδέλες. Είναι μια περίπτωση επαναλαμβανόμενου μοτίβου που χρειάζεται να γεμίσει όλο το καρέ για να δείχνει πιο δυνατό.

Στα ελληνικά νησιά τα μοτίβα που μπορείτε να βρείτε είναι άπειρα. Βλέπετε το Πλωμάρι στη Λέσβο, όπου οι κόκκινες οροφές με κεραμίδια και το ομοιόμορφο σχήμα των σπιτιών δημιουργεί μια ιδιαίτερη εικόνα. Γι’ αυτή τη λήψη, θα χρειαστεί να περπατήσετε στο μόλο που υπάρχει εμπρός από το Πλωμάρι και να χρησιμοποιήσετε ένα τηλεφακό. Η λήψη έγινε αργά το απόγευμα και είναι μια από τις περιπτώσεις που το μοτίβο πρέπει να γεμίζει το καρέ.

Άλλο ένα παράδειγμα μοτίβου που μπορεί να συναντήσετε στη φύση. Βλέπετε ένα κάκτο φωτογραφημένο με φακό macro. Εδώ η ομοιομορφία από τα αγκάθια αλλά και οι σκιές τους προσφέρουν μια μοναδική σύνθεση.

Οι άνθρωποι μπορούν πολλές φορές να δημιουργήσουν μοτίβα. Βλέπετε την εκκίνηση του Tinos Running Experience που έγινε στις 11 Ιουνίου 2016, στην Τήνο. Οι πολύχρωμες ενδυμασίες των αθλητών δημιουργούν ένα πολύ ενδιαφέρον σκηνικό. Επίσης είναι μια περίπτωση που το κόντρα φως δίνει βάθος στην εικόνα και την κολακεύει. Αν ο φωτισμός ήταν από εμπρός, η εικόνα δεν θα είχε την ίδια δυναμική. Το μικρό βάθος πεδίου κολακεύει το τελικό αποτέλεσμα.

Τα μοτίβα που μπορεί να δημιουργήσει  η φύση είναι απλά κορυφαία. Βλέπετε εδώ την ουρά ενός παγωνιού. Η λήψη έγινε στο Αττικό Ζωολογικό Πάρκο. Το παγώνι περπατούσε στο έδαφος μπροστά μου, όταν ξαφνικά ανέβηκε σε μια χαμηλή μάντρα, έμεινε για λίγο εκεί ακίνητο και έφυγε! Η ουρά του κρεμόταν προς τα κάτω και έτσι προσέφερε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για λήψη pattern. Τα χρώματα αλλά και το σχήμα των φτερών δημιουργούν μια μοναδική σύνθεση. Βέβαια δεν μπορούσα να πάω κοντά γιατί θα έφευγε. Κάποιες φορές θα χρειαστεί να αντιδράσετε γρήγορα σε μια ευκαιρία που παρουσιάζεται: μετά από λίγο η εικόνα μπορεί να μην υπάρχει!

Σχετικά με τον συντάκτη

Γιώργος Ατσαμετάκης

Γιώργος Ατσαμετάκης

Freelance φωτογράφος, που ασχολείται με το μέσο τα τελευταία τριάντα πέντε χρόνια. Τα πιο αγαπημένα του θέματα είναι οι άνθρωποι, τα σπορ και η φύση. Εικόνες του έχουν διακριθεί σε διάφορους διαγωνισμούς φωτογραφίας και έχουν δημοσιευτεί τόσο σε διεθνή μέσα, μέσω πρακτορείων, όσο και σε πληθώρα ελληνικών περιοδικών. Έχει διατελέσει για 12 χρόνια Υπεύθυνος Τεχνικών Θεμάτων για το περιοδικό Photonet, δοκιμάζοντας την πλειοψηφία των προϊόντων που αφορούν επαγγελματικό εξοπλισμό (φωτογραφικές μηχανές, φακούς, εκτυπωτές κ.ά.)