Know How Τεχνικές

ΑΠΟΔΙΔΟΝΤΑΣ ΤΗ ΓΡΑΜΜΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

Συνήθως, για τις ανάγκες αντίστοιχων λήψεων χρησιμοποιούμε ευρυγώνιους φακούς.

Η προοπτική χρησιμοποιείται κατά κόρον στη ζωγραφική και τη φωτογραφία σε μια προσπάθεια απόδοσης βάθους, με απώτερο σκοπό να ξεπεραστούν τα στενά δισδιάστατα πλαίσια που επιβάλλουν, εξ’ ορισμού, τα δύο μέσα. Υπάρχουν αρκετοί τρόποι απόδοσής της: εδώ θα εστιάσουμε σε αυτό που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε «γραμμική προοπτική».

Η γραμμική προοπτική αποδίδεται με τη σύγκλιση, σε ένα σημείο φυγής εντός του φωτογραφικού κάδρου, νοητών ευθειών και παράλληλων γραμμών. Η σύγκλιση είναι εκείνη που, με τη σειρά της, δημιουργεί κλίμακα μεγεθών και, ως εκ τούτου, αναδεικνύει την απόσταση ανάμεσα στα διάφορα στοιχεία της εικόνας, χαρίζοντας ένα σχεδόν τρισδιάστατο εφέ.

Στη φωτογραφία του άρθρου επιλέχθηκε κάθετο κάδρο και το σημείο φυγής τοποθετήθηκε περίπου στο κέντρο της εικόνας. Αν και το συγκεκριμένο παράδειγμα αφορά σε ένα αρχιτεκτονικό θέμα που βρίσκεται σε εσωτερικό χώρο, είναι προφανές ότι η γραμμική προοπτική μπορεί να αξιοποιηθεί εξίσου αποτελεσματικά, αν όχι ακόμα πιο δημιουργικά, σε εφαρμογές φωτογράφησης τοπίου.

Συνήθως, για την απόδοση της γραμμικής προοπτικής, χρησιμοποιούμε ευρυγώνιους φακούς, χωρίς όμως αυτό να είναι απόλυτο. Αυτό είναι κάτι που θα καθορίσει το ίδιο το θέμα. Ωστόσο, οι ευρυγώνιοι είναι εκείνοι που εντείνουν τη γραμμική προοπτική περισσότερο, προσφέροντας σαφές πλεονέκτημα έναντι των νορμάλ και των τηλεφακών. Προτείνονται επίσης χάρη στο μεγαλύτερο βάθος πεδίου που έχουν τη δυνατότητα να αποδώσουν.

Η γραμμική προοπτική έχει ταυτιστεί με το μεγάλο βάθος πεδίου. Σχεδόν ποτέ δε θα δείτε εικόνα με πρώτο ή δεύτερο πλάνο φλουταρισμένο γιατί απλά αυτή η περίπτωση εντάσσεται σε άλλη κατηγορία απόδοσης προοπτικής.

Επιστρέφοντας στην εικόνα του παραδείγματος, θα πρέπει να τονίσουμε πως αυτή προήλθε από συγχώνευση πολλαπλών εικόνων διαφορετικών εκθέσεων. Αυτό έγινε στο Photomatix αλλά βέβαια η επεξεργασία συνεχίστηκε στο Photoshop.  Είναι σημαντικό να τονιστεί η αξία του τρίποδου σε λήψεις HDR καθώς και η επιλογή κλειδώματος του καθρέπτη πριν από τη κάθε λήψη, αν βέβαια η μηχανή υποστηρίζει τη συγκεκριμένη λειτουργία.

Σχετικά με τον συντάκτη

Γιώργος Τσάφος

Γιώργος Τσάφος

Συνεργάζεται με τα περιοδικά μας από το 2002. Μέλος του διεθνούς φωτογραφικού πρακτορείου Lonely Planet Images για περισσότερο από 15 χρόνια, έχει δημοσιεύσει εικόνες του σε Lonely Planet, Frommer’ s, Dorling kindersley και National Geographic Traveler. Έχει συνεργαστεί επίσης με New York Times, Sunday Times, Καθημερινή, Icon Travellers κ.ά. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Ψηφιακή Φωτογραφία - Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε» και εισηγητής τεχνικών σεμιναρίων που απευθύνονται τόσο σε επαγγελματίες όσο και σε ερασιτέχνες φωτογράφους.