Know How Τεχνικές

Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΩΝ «ΝΟΡΜΑΛ» ΦΑΚΩΝ

Τα 50mm έχουν ορισμένα συγκριτικά πλεονεκτήματα που παραμένουν αναλλοίωτα στο πέρασμα του χρόνου.

Υποθέτω πως όλοι είστε εξοικειωμένοι με το χαρακτηρισμό «νορμάλ» ή «standard» που έχει αποδοθεί στο πέρασμα των ετών στο φακό των 50mm.

Παλιότερα  -την εποχή των αναλογικών ρεφλέξ και τηλεμετρικών μηχανών- ήταν ο πλέον διαδεδομένος. Η δυνατότητά του να αναπαράγει την προοπτική στην οποία είναι συνηθισμένο το ανθρώπινο μάτι, αλλά και το γεγονός ότι υπήρξε ο φακός με τον οποίο διάσημοι φωτο-ειδησεογράφοι δημιούργησαν πολλές από τις εξαιρετικές εικόνες που χαρακτήρισαν το δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα, βοήθησαν ώστε ο νορμάλ να αναχθεί ταυτόχρονα σε αναγκαιότητα και φετίχ για πλήθος ερασιτεχνών και επαγγελματιών. Η επιτυχία του συγκεκριμένου φακού έμελε να ακολουθήσει φθίνουσα πορεία με την εμφάνιση ποιοτικών και φωτεινών standard zoom, ωστόσο αρκετοί είναι εκείνοι που τον επιλέγουν ακόμα και σήμερα – ανάμεσά τους κι εγώ!

Τα 50mm έχουν ορισμένα συγκριτικά πλεονεκτήματα που παραμένουν αναλλοίωτα στο πέρασμα του χρόνου. Αρχικά είναι ο πιο οικονομικός φωτεινός φακός που κυκλοφορεί στην αγορά. Είναι επίσης ο πιο ελαφρύς στην ίδια κατηγορία φωτεινότητας, συγκρινόμενος με φακούς μέγιστης τιμής διαφράγματος f/1.8 ή  f/1.4 όπως ο 24mm, ο 35mm και ο 85mm. Λόγω της απλής του σχεδίασης παρουσιάζει πολύ καλά χαρακτηριστικά οπτικής συμπεριφοράς προσφέροντας έτσι εξαιρετικό δείκτη απόδοσης/τιμής, ενώ παράλληλα δέχεται φίλτρα μικρής διαμέτρου (συνήθως 52mm ή 58mm).

Τέλος, λόγω της αυξημένης φωτεινότητάς του υποβοηθάει περισσότερο τα συστήματα εστίασης των φωτογραφικών μηχανών, ειδικά σε συνθήκες νυχτερινών λήψεων. Στις μέρες μας μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει το νορμάλ ως …νορμάλ πάνω σε σώματα full frame ή σαν μικρό τηλεφακό (περίπου 75mm) πάνω σε σώματα APS-C, υποκαθιστώντας κάπως το αποτέλεσμα που δίνει ένας «πορτρετίστικος» φακός των 85mm. Έτσι ακριβώς χρησιμοποιήθηκε ο Canon EF 50mm f/1.4 -πάνω σε σώμα Canon EOS 7D- στη φωτογραφία που βλέπετε στην κορυφή της σελίδας. Δεν ήταν μόνο ότι το σύστημα εστίασης της μηχανής λειτούργησε απροβλημάτιστα, κάτι που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη μέγιστη φωτεινότητα του φακού, αλλά και το γεγονός ότι μπόρεσα να φωτογραφίσω στο χέρι καθώς δεν υπήρχε χρόνος να στήσω τρίποδο.

Σχετικά με τον συντάκτη

Γιώργος Τσάφος

Γιώργος Τσάφος

Συνεργάζεται με τα περιοδικά μας από το 2002. Μέλος του διεθνούς φωτογραφικού πρακτορείου Lonely Planet Images για περισσότερο από 15 χρόνια, έχει δημοσιεύσει εικόνες του σε Lonely Planet, Frommer’ s, Dorling kindersley και National Geographic Traveler. Έχει συνεργαστεί επίσης με New York Times, Sunday Times, Καθημερινή, Icon Travellers κ.ά. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Ψηφιακή Φωτογραφία – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε» και εισηγητής τεχνικών σεμιναρίων που απευθύνονται τόσο σε επαγγελματίες όσο και σε ερασιτέχνες φωτογράφους.