Ενδιαφέρουν

ΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΚΛΙΣΕ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΕ (B’ ΜΕΡΟΣ)

…περισσότερες προτάσεις για λήψεις που ΔΕΝ πρέπει να επιδιώκετε!

To πρώτο μέρος του αφιερώματος συγκέντρωσε τεράστιο ενδιαφέρον, γεγονός που πιστοποιεί πως το θέμα είναι ευαίσθητο και αγγίζει την πλειοψηφία των φωτογράφων.

Με οδηγό το άρθρο της  Dasa Husarova του learn.zoner.com …κλιμακώνουμε τον αγώνα ενάντια στην κοινοτοπία που καταδυναστεύει ένα αδικαιολόγητα αριθμό λήψεων στη σημερινή εποχή!


Φωτογραφία δρόμου δεν σημαίνει λήψεις αστέγων

Αν έπρεπε να επιλέξω το χειρότερο κλισέ που είναι ευρέως διαδεδομένο στους φωτογράφους της συγκεκριμένης κατηγορίας, θα ήταν οι εικόνες αστέγων, ζητιάνων κ.ο.κ. Πέρα από όλα τα άλλα, αυτές οι λήψεις μπορεί ενδεχομένως να θεωρηθεί πως εκμεταλλεύονται τις δυσμενείς και ιδιαίτερα δύσκολες καταστάσεις που βιώνουν οι συγκεκριμένοι συνάνθρωποί μας. Την ίδια ακριβώς σκέψη μπορεί να προκαλέσουν και εικόνες μικρών παιδιών που τρέχουν σε σκονισμένα δρομάκια φτωχών χωρών και απαθανατίζονται από ένα (σ.σ.: τουρίστα) φωτογράφο με μια μεγάλη φωτογραφική μηχανή.

Εάν αυτό που πραγματικά επιθυμείτε να κάνετε με κάθε νέα λήψη σας είναι να διευρύνετε το portfolio σας, ξανασκεφτείτε το: τέτοιες εικόνες συνιστούν τεράστιο κλισέ και παράλληλα είναι ηθικά αμφισβητήσιμες. Αντί να απασχολήστε με τόσο ρηχά θέματα, σκεφτείτε τι αξίζει πραγματικά να φωτογραφηθεί στο δρόμο και τι θα μπορούσε ενδεχομένως να έχει παραβλεφθεί από άλλους δημιουργούς.

Όχι άλλα παράθυρα με σταγόνες βροχής

Άλλη μια κοινότοπη επιλογή που καθηλώνει δημιουργικά αρκετούς φωτογράφους δρόμου. Προκύπτει συνήθως μετά από σκέψεις του τύπου «πού να τρέχω τώρα έξω στη βροχή προς αναζήτηση ενός πραγματικά πρωτότυπου θέματος – άσε που μπορεί να βραχεί και η κάμερα!» Κάπως έτσι προκύπτει η «ιδέα»: «μήπως να φωτογραφίσω, μέσα από το παράθυρο, τις σταγόνες να κυλάνε;» Αρκεί λίγη μόνο σκέψη προκειμένου να καταλάβετε πως αυτή είναι μια τακτική πασιφανώς λανθασμένη. Αντίστοιχα στιγμιότυπα έχουν επαναληφθεί τόσες φορές που πλέον δεν προξενούν το παραμικρό ενδιαφέρον στο θεατή τους. Τι επιλογές έχετε; Είτε αγοράζετε ένα αδιάβροχο μπουφάν για εσάς, μια θήκη για τη μηχανή σας και βγαίνετε έξω, είτε περιμένετε να τελειώσει η βροχή.

Μία από τις πολλές παραλλαγές λήψης σε παράθυρο που καλύπτεται από βροχή. Ανεξάρτητα από το πόσο ορατό ή όχι είναι το τοπίο πέρα ​​από το παράθυρο, το αποτέλεσμα, σχεδόν πάντα, είναι αδύνατο να αποφύγει τη σφραγίδα του κλισέ.

Μην το παρακάνετε με το HDR

Έχουν γραφτεί ήδη τόσα πολλά γι’ αυτό, ώστε πραγματικά ελάχιστα μπορώ να προσθέσω. Το HDR είναι μια τεχνική η χρήση της οποίας είναι εύκολο να ξεπεράσει τα όρια, οδηγώντας σε εικόνες που τραβάνε μεν το μάτι αλλά για …λάθος λόγους. Οι υπερβολικές λεπτομέρειες και ο ενισχυμένος κορεσμός μπορούν (ακόμα και) να καταστρέψουν το τελικό αποτέλεσμα. Εδώ ο κανόνας είναι: ακόμη και το λίγο μπορεί να είναι πάρα πολύ!

Ο στραβός ορίζοντας δεν βοηθά καμιά εικόνα

Μερικές φορές ίσως έχετε την αίσθηση ότι το καρέ που έχετε μπροστά σας είναι λίγο βαρετό. Για το λόγο αυτό αναζητάτε κάποιους τρόπους προκειμένου να του προσφέρετε περισσότερη ζωντάνια, δραματικότητα και ζωηράδα. Εάν σας έρθει η φαεινή ιδέα να επιτύχετε τα παραπάνω «παίζοντας» με τη γωνία λήψης ή/και την προοπτική του ορίζοντα, απλώς βγάλτε τη αμέσως από το μυαλό σας! Εκτός αν επιθυμείτε να υποχρεώνετε τους θεατές των λήψεων σας να στραβολαιμιάζουν προσπαθώντας να δουν τι ακριβώς βγάλατε.

Το συγκεκριμένο πρόβλημα παρατηρείται συχνά σε λήψεις συναυλιών. Η εικόνα που δημοσιεύεται δεν είναι ιδιαίτερα …στραβή, παρόλα αυτά σε προκαλεί να γύρεις το κεφάλι σου για να την δεις ίσια.

Μην υπογράφετε τις φωτογραφίες σας με φανταχτερά υδατογραφήματα

Μπορεί να σας χρειαστούν χρόνια για να βρείτε το δικό σας προσωπικό ύφος το οποίο θα κάνει τις φωτογραφίες σας να ξεχωρίζουν. Όμως χρησιμοποιώντας ένα πομπώδες υδατογράφημα με μια έντονη γραμματοσειρά σίγουρα δεν πρόκειται να κερδίσετε νέους θαυμαστές για τις εικόνες σας. Μπορεί κάποιος να υποβάλλει τη λογική ένσταση ότι το υδατογράφημα είναι εκεί για να προστατέψει τις φωτογραφίες σας από την κλοπή. Αλλά τα υδατογραφήματα δεν εμποδίζουν απαραιτήτως την κλοπή μιας φωτογραφίας στο Διαδίκτυο. Απλώς επιλέξτε να διευκολύνετε τη ζωή των θεατών σας και αφήστε τους να απολαύσουν τις φωτογραφίες σας σε όλο τους το μεγαλείο.

…χρειάζονται λόγια;

Μια σχεδόν ατελείωτη λίστα…

Θα μπορούσα σίγουρα να συνεχίσω καταγράφοντας ακόμα περισσότερα φωτογραφικά κλισέ. Οι φωτογραφίες γάμου, για παράδειγμα, απαιτούν το δικό τους ξεχωριστό κεφάλαιο – το ίδιο συμβαίνει με τις λήψεις εγκυμοσύνης, τις φωτογραφίες παιδιών, τις περισσότερες εικόνες των image banks, αλλά και τις εικόνες φαγητού.

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΙ ΑΛΛΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΚΛΙΣΕ ΠΟΥ ΣΑΣ ΕΝΟΧΛΟΥΝ;
Μοιραστείτε τα μαζί μας με ένα σχόλιο στο Facebook

Σχετικά με τον συντάκτη

Κωνσταντίνος Φλώρος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Περιοδικών Ήχου και Εικόνας (EISA) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.