Photo Specials

FACEBOOK: ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ NA TO ΑΞΙΟΠΟΙΕΙ Ο EΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ;

Αμέτρητοι (δυνητικοί) πελάτες είναι εκεί και σας περιμένουν: πώς θα τους κερδίσετε;

Από τον Οκτώβριο του 2010 που το Instagram μπήκε στη ζωή μας, οι φωτογράφοι απέκτησαν την προσφορότερη πλατφόρμα για να μοιραστούν τις εικόνες τους online. Γιατί λοιπόν χρειάζονται και το Facebook για να κάνουν τη δουλειά τους; Η απάντηση είναι απλή: αν το Instagram είναι η γκαλερί τους, το Facebook είναι η κοινότητά τους!

Ακριβώς όπως ένας αισθητήρας και ένα κλείστρο είναι εξίσου απαραίτητα σε μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή και δεν μπορείτε να έχετε το ένα χωρίς το άλλο, έτσι και η ταυτόχρονη ισχυρή παρουσία, στα δύο αυτά social media, είναι εξίσου επιθυμητή.

Το Facebook παραμένει με διαφορά η καλύτερη πλατφόρμα για την πραγματοποίηση των (ανεκτίμητων!) επαφών με νέους πελάτες, αλλά και για τη γνωστοποίηση (branding) του ονόματος και της ιδιότητάς σας.

Είτε βρίσκεστε στο ξεκίνημα του επαγγελματικού σας ταξιδιού στη φωτογραφία, είτε είστε ένας βετεράνος, με 1000+1 γάμους στο βιογραφικό σας, υπάρχουν περισσότεροι από ένας τρόποι προκειμένου να επωφεληθείτε από την προβολή σας στην πιο δημοφιλή κοινωνική πλατφόρμα σήμερα – χωρίς, φυσικά, αυτό να σημαίνει ότι δεν σας είναι χρήσιμο να διατηρείτε παράλληλα και το προσωπικό σας φωτογραφικό site.

Aκόμα κι αν έχετε ήδη μια σελίδα στο Facebook, η ανάγνωση των γραμμών που ακολουθούν θα σας βοηθήσει να την εξελίξετε στο επόμενο (ανώτερο) επίπεδο. Ας δούμε λοιπόν 10 απαραίτητα βήματα για να δημιουργήσετε μια επιτυχημένη σελίδα στο Facebook για τη φωτογραφική δουλειά σας, όπως μας τα προτείνει η Julia Ronen, Creative Content Developer για την Wix (μια ηλεκτρονική πλατφόρμα που σας επιτρέπει να δημιουργήσετε δωρεάν το δικό σας site.)


Κάντε το προφίλ σας να δείχνει επαγγελματικό

Πολλοί φωτογράφοι χρησιμοποιούν τον προσωπικό τους λογαριασμό στο Facebook και για τους επαγγελματικούς τους σκοπούς. Έτσι βλέπουμε τα άλμπουμ των φωτογραφιών από γάμους και εκδηλώσεις να αναμιγνύονται με φωτογραφίες από το τελευταίο ταξίδι τους για κάμπινγκ στη φύση. Είναι σαφές ότι μια τέτοια τακτική είναι λάθος: εάν θέλετε να θεωρείστε επαγγελματίας, πρέπει να δράτε ως επαγγελματίας. Όσο όμορφα κι αν είναι τα παιδιά σας, ο/η σύζυγός σας και τα κατοικίδια ζώα σας, δεν σχετίζονται στο παραμικρό με την επαγγελματική σας υπόσταση. Αυτός είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο θα πρέπει να δημιουργήσετε μια ειδική σελίδα στο Facebook για την αμιγώς φωτογραφική σας δραστηριότητα. Βάλτε μία από τις πιο εντυπωσιακές λήψεις σας ως φωτογραφία εξώφυλλου και προσθέστε μια σοφά επιλεγμένη εικόνα προφίλ. Ο τίτλος της σελίδας της επιχείρησής σας πρέπει να είναι σύντομος και συνοπτικός, περιέχοντας μόνο τις πιο σημαντικές λεπτομέρειες: στις περισσότερες περιπτώσεις, το όνομά σας ακολουθούμενο από τις λέξεις «Φωτογραφία» ή «Φωτογράφος» αρκεί για να κάνει (και συνεπακόλουθα να φέρει) τη δουλειά.

Εξηγήστε το πού βρίσκεστε

Αυτό το στοιχείο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για επαγγελματίες φωτογράφους, οι οποίοι βασίζονται στο Internet για να προσελκύσουν πιθανούς πελάτες και δουλειές. Το Facebook σάς επιτρέπει να τοποθετήσετε όλα τα επαγγελματικά σας στοιχεία επαφής κατευθείαν στη σελίδα σας (στην ενότητα «Πληροφορίες»), συμπεριλαμβανομένου του ιστοτόπού σας, του αριθμού τηλεφώνου σας και ενός χάρτη τύπου-Google που βοηθά τους μελλοντικούς πελάτες να καταλάβουν πού εδρεύετε.

Screenshot of Facebook Page

Περιγράψτε με σαφήνεια πού είστε και πώς μπορεί να επικοινωνήσει κάποιος μαζί σας.

Αναζητήστε κριτικές

Ένα ακόμα «must» για τους επαγγελματίες φωτογράφους – το Facebook επιτρέπει στους πελάτες σας να κάνουν μια αξιολόγηση των υπηρεσιών σας, είτε βαθμολογώντας σας από το 1 έως το 5, είτε με ένα γραπτό σκεπτικό. Εάν οι πελάτες σας εκτιμούν αυτό που κάνετε (και το αποτέλεσμα που τους προσφέρετε) τότε αυτή η μέθοδος αποτελεί μεγάλη ευκαιρία για να κάνετε δυνατή εντύπωση και να προσελκύσετε τα κατάλληλα πρόσωπα που θα σας αναθέσουν την επόμενη δουλειά σας. Για το λόγο αυτό, μην αμελείτε ποτέ να ζητάτε από τους πελάτες σας να υποβάλουν την κριτική τους στο Facebook όταν ολοκληρωθεί η συνεργασία σας, στέλνοντας τους ένα προσωπικό email ή ακόμα και ένα απλό αλλά εγκάρδιο μήνυμα στο Facebook.

Post-άρετε τακτικά αλλά με σύνεση 

Στο Facebook, μπορείτε να δημοσιεύσετε τα πάντα: από τις φωτογραφίες σας (προφανώς!) ως ένα backstage video από τη δημιουργία του νέου portfolio που μόλις ανεβάσατε στο προσωπικό σας site. Όλοι οι τύποι περιεχομένου συνιστώνται – και η ανάμειξή τους είναι σίγουρα μια καλή ιδέα, αφού θα αυξήσει τον αριθμό των χρηστών που βλέπουν τις δράσεις σας και μαζί με αυτόν τις πιθανότητες να εξασφαλίσετε περισσότερα εύσημα, έστω με τη μορφή παλλόμενων καρδιών, ανεβασμένων αντιχείρων, like και επαινετικών σχολίων!

Τα παραπάνω, ωστόσο, δεν σημαίνουν πως δεν πρέπει να ληφθούν υπόψη και ορισμένοι κανόνες!

  • Πρώτον: απλά επειδή μπορείτε να μοιραστείτε κάτι, δεν σημαίνει ότι πρέπει να δημοσιεύετε τα πάντα! Επιλέξτε με σύνεση το τι θέλετε να ανεβάσετε, δεδομένου του ότι δεν (πρέπει να) θέλετε να «φορτώσετε» με υπερβολικό περιεχόμενο το timeline των επαφών σας. Αναρωτηθείτε το εξής: «θα ήθελα πραγματικά να συμπεριλάβω τη συγκεκριμένη ανάρτηση στα περιεχόμενα του feed μου;»
  • Δεύτερον: κάντε αναρτήσεις τακτικά, αλλά όχι συνέχεια! Ποτέ λιγότερο από 3 ή 4 φορές την εβδομάδα, αλλά όχι περισσότερο από 2 φορές την ημέρα. Λάβετε υπόψη σας, επίσης, πως ορισμένες ώρες δημοσίευσης είναι καλύτερες από άλλες. Οι μεσημεριανές ώρες (μεταξύ 1 μμ – 4μμ) είναι οι προσφορότερες εξαιτίας της αυξημένης απήχησης που, κατά κανόνα, προσφέρουν, ωστόσο καλό είναι να κάνετε και τις δικές σας δοκιμές, προκειμένου να αντιληφθείτε τι εξυπηρετεί καλύτερα τους δικούς σας followers.

Γιορτάστε!

Μην ψάχνετε για κάποια συγκεκριμένη αφορμή: είτε πρόκειται για τα Χριστούγεννα, είτε για την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, είτε για την Παγκόσμια Ημέρα Τουαλέτας (ναι, υπάρχει: γιορτάζεται στις 19 Νοεμβρίου!) ποτέ μην χάνετε την ευκαιρία να δημοσιεύσετε μια σχετική φωτογραφία ή/και ένα άρθρο σχετικό με το hot trending θέμα της κάθε φοράς. Αν το κάνετε με σωστό τρόπο, τα likes, τα σχόλια και τα shares που θα αποκομίσετε θα σας ανταμείψουν για τον κόπο σας – και φυσικά, όπως ήδη (πρέπει να) γνωρίζετε, δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από τα τρία αυτά στοιχεία προκειμένου οι αλγόριθμοι του Facebook να αποκτήσουν κίνητρο να σας παραχωρήσουν ακόμα μεγαλύτερη δημοσιότητα.

Screenshot of Facebook image

Ένα έξυπνο μήνυμα για μια δυνατή ετήσια αρχή: «Ποιες θα γίνουν νύφες μέσα στη νέα χρονιά;»

Προσθέστε λεζάντες

Aκόμα κι αν το γράψιμο δεν αποτελεί το φόρτε σας, είστε τυχεροί (-ες): στο Facebook δεν χρειάζεται να γράφετε πολλά – αρκεί να γράφετε έξυπνα. Προσπαθήστε να είστε πνευματώδεις, να γράφετε με χιούμορ και να συνοδεύετε κάθε φωτογραφία που δημοσιεύετε με μερικές αξιομνημόνευτες ατάκες. Τα κείμενα δεν πρέπει να περιγράφουν αλλά να συμπληρώνουν την εικόνα, προκειμένου να διευρύνεται η προσφερόμενη εμπειρία στο θεατή.

Επιπλέον, κάντε tag κάθε άτομο που συμμετείχε στη διαδικασία δημιουργίας της λήψης: από το μοντέλο και τον στυλίστα, μέχρι τον πελάτη που σας ανέθεσε τη φωτογράφιση και το χώρο που τη φιλοξένησε. Με τον τρόπο αυτό, η φωτογραφία σας θα εμφανίζεται και σε όλα ta feeds των φίλων τους στο Facebook – ποιος ξέρει, ίσως κάποιος (-α) από αυτούς (-ες) ψάχνει για ένα επαγγελματία φωτογράφο!

Επιλέξτε κάθετα κάδρα

Φαίνεται ότι η αρνητική προδιάθεση εναντίον τους ανήκει πλέον στο παρελθόν. Επί χρόνια ολόκληρα, οι φωτογράφοι επέλεγαν αναγκαστικά τα οριζόντια κάδρα, καθώς οι διαστάσεις τους ταίριαζαν καλύτερα στις σελίδες των χρηστών. Τώρα τα πράγματα άλλαξαν και οι κάθετες εικόνες φαίνεται να αντιμετωπίζονται εξίσου θετικά από τους αλγορίθμους του Facebook. Συνεπώς (και με δεδομένο ότι οι κάθετες εικόνες καταλαμβάνουν ένα τόσο μεγάλο χώρο στην οθόνη, ειδικά σε προβολή μέσω smartphone) είναι κρίμα να μην αξιοποιούνται ως ένα πρόσθετο εργαλείο για να εξασφαλίσετε μεγαλύτερο αντίκτυπο για τις αναρτήσεις σας.

Το κάθετο κάδρο κερδίζει την προσοχή του θεατή!

Streem-άρετε το feed σας

Αν έχετε μια πραγματικά ξεχωριστή σελίδα στο Facebook, γιατί να μην την (ανα)δείξετε και στον ιστότοπό σας; Με ένα γρήγορο ψάξιμo online, θα βρείτε πολυάριθμες εφαρμογές και plugins τα οποία θα αναλάβουν δωρεάν να παρουσιάσουν το δικό σας feed με ένα κομψό design, το οποίο μάλιστα (συνήθως) μπορεί να προσαρμοστεί στις δικές ανάγκες και γούστα.

Μια άλλη σημαντική υπόμνηση είναι η εξής: φροντίστε να συμπεριλάβετε, ενσωματώνοντας το σχετικό εικονίδιο, ένα link για τη σελίδα σας στο Facebook στο footer του site σας ή στη σελίδα της Επικοινωνίας. Φυσικά μην ξεχάσετε και την ανάποδη διαδικασία, προσθέτοντας έναν σύνδεσμο του site στη σελίδα σας στο Facebook.

Διαφημιστείτε για να προσεγγίσετε νέους πελάτες

Ναι, η διαφήμιση κοστίζει χρήματα, αλλά αν γίνει σωστά μπορείτε να εισπράξετε πολλά περισσότερα σε αντάλλαγμα. Δεν ξέρετε από πού να αρχίσετε; Επιλέξτε προσεκτικά την εικόνα και το κείμενο που θέλετε να χρησιμοποιήσετε στo post που θα προωθήσετε επί πληρωμή – θυμηθείτε το (σοφό) κλισέ: έχετε μόνο μια ευκαιρία να κάνετε μια καλή πρώτη εντύπωση! Βεβαιωθείτε ότι το μήνυμα είναι σαφές και ότι το σχετικό link στο οποίο οι χρήστες θα κληθούν να κάνουν κλικ θα τους οδηγήσει τελικά στα στοιχεία επικοινωνίας σας, είτε στη σελίδα σας στο Facebook είτε στον ιστότοπό σας.

Η καλύτερη πρακτική είναι να ξεκινήσετε με ένα μικρό χρηματικό ποσό (1€/ημέρα για ένα συγκεκριμένο αριθμό ημέρων ανά μήνα) το οποίο μπορείτε να αυξήσετε όταν αρχίσετε να διατυπώνετε με μεγαλύτερη σαφήνεια και αυτοπεποίθηση το μήνυμά σας και αφού σχηματοποιήσετε πληρέστερα το κοινό στο οποίο στοχεύετε. Έξτρα συμβουλή: μην αμελείτε ποτέ να συμπεριλαμβάνετε στους αποδέκτες της διαφήμισής σας τους ανθρώπους στην περιοχή σας.  Έτσι αυξάνετε την πιθανότητα να αποκτήσετε νέους πελάτες (και) από τη γειτονιά σας!

Μένετε διαρκώς προσβάσιμοι

Είτε μας αρέσει είτε όχι, στον σημερινό 24/7 online κόσμο, o όρος «διαθέσιμος» έχει καταστεί συνώνυμος του «αξιόπιστος». Δεδομένης της τεράστιας δημοφιλίας του Facebook Messenger, υπάρχουν πολλά οφέλη που προκύπτουν από τη χρήση του. Κάντε διαθέσιμη τη δυνατότητα επικοινωνίας μέσω μηνυμάτων στη σελίδα σας – αυτό παρέχει στους πιθανούς πελάτες έναν άμεσο και εύκολο τρόπο για να έρθουν σε επαφή μαζί σας.

Μόλις γίνει η πρώτη επαφή, δώστε όσο το δυνατόν περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τις υπηρεσίες σας, δηλώστε τη διαθεσιμότητά σας για μια άμεση συνάντηση με το δυνητικό πελάτη, εφόσον την επιθυμεί, και παράλληλα προσπαθήσετε να του καταδείξετε πόσο παθιασμένοι είστε με τη δουλειά σας.

Μια πρόσθετη καλή τακτική, που μπορείτε επίσης να χρησιμοποιείτε για να κερδίσετε πιθανούς πελάτες, είναι αυτή της αποστολής ενός link για το portfolio σας ή απευθείας μερικών εικόνων, καθώς μιλάτε. Είναι το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε στα πλαίσια μιας πρώτης επικοινωνίας μέσω μηνυμάτων. Να θυμάστε πως δεν είναι συμφέρον να κλείνετε οριστικές συμφωνίες μέσω Facebook: ο κίνδυνος παρεξηγήσεων είναι αρκετά μεγάλος. Είναι προτιμότερο το τελικό στάδιο της διαπραγμάτευσης να γίνεται από κοντά, με τη συνοδεία ενός φλιτζανιού καλού καφέ!

Σχετικά με το συντάκτη

Κωνσταντίνος Φλώρος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Περιοδικών Ήχου και Εικόνας (EISA) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;