Know How

(ΑΝΑ)ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ “ΜΑΥΡΟ ΣΗΜΕΙΟ” ΣΤΗΝ ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Μια λεπτομέρεια(;) με καθοριστική αξία για πάρα πολλά είδη α/μ λήψης!

Η ασπρόμαυρη φωτογραφία δεν είναι παιγνίδι για το φωτογράφο! Απαιτεί σεβασμό και μελέτη για τη σωστή εφαρμογή της, και δεν είναι σε καμιά περίπτωση μια απλή επιλογή στις λειτουργίες της κάμερας!

Αυτό υποστηρίζει ο φωτογράφος Kent DuFault με άρθρο του στο picturecorrect.com, από το οποίο επιλέξαμε και παρουσιάζουμε τα σημαντικότερα στοιχεία, πλαισιωμένα με χαρακτηριστικές εικόνες – παραδείγματα.


Γνωριμία με το “Μαύρο Σημείο”

Ας ξεκινήσουμε με μια απλή ερώτηση: “ποιο είναι το μαύρο χρώμα”; Η απάντησή της μοιάζει να είναι μια σχετικά εύκολη υπόθεση – ωστόσο δεν είναι, ειδικά όταν μιλάμε για ασπρόμαυρη φωτογραφία!

Υπάρχουν άπειρες αποχρώσεις και τόνοι χρώματος γύρω μας. Ο εγκέφαλός μας, με τη βοήθεια των ματιών μας, κατηγοριοποιεί και αναγνωρίζει κάθε αντικείμενο που βλέπουμε. Κοιτάζουμε ένα αντικείμενο και λέμε: “αυτό είναι μαύρο”. Η αλήθεια είναι πιο περίπλοκη: υπάρχουν άπειρες αποχρώσεις και διαβαθμίσεις του μαύρου χρώματος!

Ας παρατηρήσουμε με προσοχή τη χαριτωμένη γάτα στην παρακάτω λήψη:

Finmiki – Pixabay

Τι είναι μαύρο σε αυτήν την εικόνα; Είναι το τρίχωμά της; Η ίριδα του ματιού της; Το φόντο; Η προφανέστερη απάντηση είναι: “όλα τα παραπάνω”! Αυτή ακριβώς η παραδοχή μάς βοηθάει να εξετάσουμε μια σημαντική έννοια στην ασπρόμαυρη φωτογραφία, η οποία είναι γνωστή ως το Mαύρο Σημείο (Black Point).

Το μαύρο σημείο είναι η πιο σκοτεινή και πιο μαύρη περιοχή κάθε λήψης μας, και βρίσκεται στο αριστερό μέρος του ιστογράμματος. Το εργαλείο του σταγονόμετρου, “διαβάζει” το μαύρο σημείο ως τιμές RGB 0,0,0.

Μια προσεκτική ματιά στα δύο κόκκινα κουτάκια που έχουμε προσθέσει στη λήψη, αρκεί για να διαπιστώσει κανείς ότι υπάρχουν περιοχές του αυτιού και του σώματος της γάτας που έχουν γίνει ένα με το φόντο. Έχουν χαθεί κυριολεκτικά μέσα σε αυτό! Αυτή η διαπίστωση αρκεί από μόνη της για να οδηγηθούμε στο ασφαλές συμπέρασμα ότι το μαύρο σημείο δεν έχει αποτυπωθεί σωστά στη συγκεκριμένη εικόνα.

Η σωστή υλοποίηση

Ας δούμε τώρα μια διαφορετική εικόνα πορτρέτου, όπου το σύνολο σχεδόν των μαλλιών της εικονιζόμενης γυναίκας έχει χαθεί στο φόντο!

Κehinde Οgunsanya, Pexels

Η διαφορά είναι ότι, σε αντίθεση με τη λήψη της γάτας, η λήψη της γυναίκας πραγματοποιήθηκε σκόπιμα κατ’ αυτόν τον τρόπο: o φωτισμός της είναι υποδειγματικός! To ίδιο ακριβώς ισχύει και το αντρικό πορτρέτο που βλέπετε στην κορυφή της σελίδας.

Το να γνωρίζουμε, λοιπόν, πώς να τοποθετούμε το μαύρο σημείο στη λήψη μας, είναι μια πολύτιμη δεξιότητα στην ασπρόμαυρη φωτογραφία (και όχι μόνο)!

Μετατροπή έγχρωμης εικόνας σε ασπρόμαυρη

Όσες φορές επιχειρούμε την παραπάνω διαδικασία, είναι πολύ σημαντικό να έχουμε το βλέμμα μας στο ιστόγραμμα, ώστε να προσέχουμε να μην χαθούν σημαντικές πληροφορίες της φωτογραφίας μας αλλά και για να διασφαλίσουμε την διατήρηση της ευρύτερης δυνατής γκάμας τόνων στην εικόνα!

 






Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.