Photo Specials

7 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΛΑΘΗ ΓΙΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΦΤΑΙΕΙ Η ΜΗΧΑΝΗ ΣΑΣ!

…just DON’T do it!

Είτε είναι κάποιος ερασιτέχνης είτε επαγγελματίας δημιουργός, σχεδόν σίγουρα έχει υποπέσει σε ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα “θανάσιμα” φωτογραφικά “αμαρτήματα”, για τα οποία δεν του φταίει κανένας εξοπλισμός παρά μόνο ο εαυτός του! Γιατί να τα κάνετε/πάθετε κι εσείς, εφόσον μπορείτε να το αποφύγετε με μια απλή ανάγνωση;

Η παράθεσή τους γίνεται πολύ εύστοχα μέσα από σχετικό άρθρο του DPS. Ας πάψουμε λοιπόν να κατηγορούμε για όλα τον εξοπλισμό μας, και ας δούμε ποια είναι αυτά:


1. Προβληματική σύνθεση

Η φτωχή αισθητικά σύνθεση είναι ένα από τα βασικότερα λάθη που κάνουν συνήθως οι αρχάριοι φωτογράφοι. Το να μην πλησιάζετε αρκετά κοντά στο θέμα σας, έχει ως αποτέλεσμα να περιλαμβάνεται ανούσιος και περιττός χώρος στις εικόνες σας. Από την άλλη, εάν το παρακάνετε και πλησιάσετε υπερβολικά, ενδεχομένως να καδράρετε λανθασμένα το θέμα σας.

Τι χρειάζεται; Να έχετε πάντοτε τον έλεγχο των στοιχείων της σύνθεσής σας! Αναρωτηθείτε: τα αντικείμενα που περιλαμβάνονται στο κάδρο, είναι σχετικά με το θέμα σας; Εάν όχι, διορθώστε το λάθος άμεσα, μετακινώντας το φακό σας πιο κοντά ή αλλάζοντας θέση.

Η απουσία ελεύθερου χώρου πάνω από το κεφάλι ενός μοντέλου, είναι ένα μόνο παράδειγμα εσφαλμένης σύνθεσης. Συχνά αυτό που βρίσκεται πάνω από το εκάστοτε θέμα, δεν έχει σημασία για τη φωτογραφία. Για να ελαχιστοποιήσετε αυτόν τον κενό χώρο, πλησιάστε στο θέμα σας ή γείρτε την κάμερά σας προς τα κάτω.

woman behind green leaves

Alex Iby – Unsplash: εξαιρετικό παράδειγμα σύνθεσης, που υπηρετεί απολύτως την ιδέα του φωτογράφου να εστιάσει στο μάτι του μοντέλου του.

2. Βιασύνη

Όσο περισσότερο ασκείστε στη φωτογραφία (ανεξαρτήτως είδους), τόσο θα διαπιστώνετε πως η υπομονή είναι ένα χαρακτηριστικό που (σχεδόν πάντα!) σας προσφέρει καλύτερες λήψεις. Όποτε βιάζεστε για το κλικ, σπάνια πετυχαίνετε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Υπάρχουν, φυσικά, και οι εξαιρέσεις, ωστόσο εάν θέλετε να βελτιωθείτε πραγματικά, πρέπει να οργανώνετε προσεκτικά και λεπτομερώς τις λήψεις σας προτού τις πραγματοποιήσετε. Εστιάστε ειδικά στη σωστή ρύθμιση της κάμερας και τον προσχεδιασμό των συνθέσεών σας.

Η χρήση της manual λειτουργίας μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη: εκτός του ότι δεν θα σας …επιτρέψει να βιαστείτε, θα σας “αναγκάσει” να επιλέξετε προσεκτικότερα τις αναγκαίες ρυθμίσεις προτού κάνετε κάθε λήψη.

clear hour glass beside pink flowers

Nathan Dumlao – Unsplash: άρτια εκτέλεση, σε μια λιτή λήψη, όπου ωστόσο είναι εμφανής η προσοχή που δόθηκε σε κάθε λεπτομέρειά της. Την επιλέξαμε και για το …συμβολισμό της: ο χρόνος στη φωτογραφία πρέπει να είναι σύμμαχος κι όχι εχθρός μας!

3. Ενοχλητικό φόντο

Το φόντο, όταν διαθέτει έντονα χρώματα και σχήματα, είναι πιθανό να τραβήξει το βλέμμα του θεατή πολύ περισσότερο από όσο -ίσως- χρειάζεται. Μέσα από το Live View της μηχανής, είναι εύκολο να παραπλανηθεί κανείς, και να πιστέψει ότι οι λήψεις είναι μια χαρά. Ωστόσο όταν προβάλλετε τις ίδιες εικόνες σε μεγαλύτερη οθόνη, θα διαπιστώσετε ότι ένα ανάλογων προδιαγραφών φόντο σε αρκετές περιπτώσεις αποσπά την προσοχή από το κύριο θέμα.

Για να αποφύγετε αυτό το πρόβλημα, ακολουθήστε ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω βήματα:

  • Χρησιμοποιήστε φακό με μεγαλύτερο εστιακό μήκος
  • Μετακινήστε το θέμα σας κάπου αλλού
  • Αλλάξτε τη γωνία ή/και τη θέση της κάμερας
  • Χρησιμοποιήστε ένα ανοιχτό διάφραγμα για να θολώσετε το φόντο

4. Έλλειψη φαντασίας στην επιλογή οπτικών γωνιών

Πολλές φορές, και λόγω βιασύνης, οι αρχάριοι φωτογράφοι τείνουν να τραβούν τις περισσότερες εικόνες τους από το ύψος των ματιών. Η συμβουλή εδώ είναι μία: κινηθείτε! Απαθανατίστε το θέμα σας από διαφορετικές γωνίες. Υψώστε τη μηχανή, σκύψτε και σημαδέψτε χαμηλά, πλαγιάστε… Δώστε προσοχή στις σχέσεις μεταξύ των στοιχείων της σύνθεσής σας. Μερικές φορές, ακόμη και μια πολύ μικρή αλλαγή στη γωνία της κάμερας σας, θα έχει ως αποτέλεσμα μια πιο εντυπωσιακή φωτογραφία.

Έχετε στο νου σας πάντοτε την προοπτική του κάθετου όσο και του οριζόντιου κάδρου.

orange and blue buildings illustration

Anne-Marie Pos / Unsplash: μια δραματική όσο και πρωτότυπη αρχιτεκτονική λήψη, που αντλεί τη δύναμή της κυρίως από τη γωνία λήψης που επέλεξε η φωτογράφος.

5. Έλλειψη σωστής καθοδήγησης στο φωτογραφιζόμενο πρόσωπο

Το να αποφεύγετε να δώσετε σαφείς οδηγίες στα πρόσωπα που φωτογραφίζετε, αφήνοντάς τα να ποζάρουν από μόνα τους αμήχανα, είναι ακόμα ένα από τα πιο κοινά λάθη που κάνουν οι αρχάριοι φωτογράφοι. Δώστε ιδιαίτερη έμφαση στην επικοινωνία σας με τους ανθρώπους που φωτογραφίζετε. Εξηγήστε τους τι ακριβώς θέλετε να κάνετε και πώς σχεδιάζετε να τους απαθανατίσετε.

Ξεκινήστε προτείνοντας κάποιες εύκολες, χαλαρές στάσεις σώματος, ώστε να νιώσουν πιο σίγουροι και ασφαλείς μαζί σας. Μην τους αφήσετε την πρωτοβουλία: οι επιλογές τους μπορεί να μη διαθέτουν μεγάλο ενδιαφέρον. Στην πράξη θα διαπιστώσετε πως τα μοντέλα σας αισθάνονται καλύτερα όταν είστε σε θέση να τους προσφέρετε σαφείς κατευθύνσεις, ειδικά αν μπορείτε να συνδυάσετε τη χαλαρότητα με την αυτοπεποίθηση στο λόγο σας. Να είστε όσο πιο σαφείς γίνεται σχετικά με το τι θέλετε να κάνουν και να μην ξεχνάτε να μιλάτε πάντοτε ευγενικά.

man sitting on sofa while using laptop

Austin Distel – Unsplash: όσο λεπτομερέστερα γνωρίζει το μοντέλο σας πώς πρέπει να σταθεί και πιο ακριβώς ρόλο καλείται να υπηρετήσει, τόσο πιο πειστικό θα είναι το τελικό αποτέλεσμα που θα εξασφαλίσουν οι λήψεις σας!

6. Ανεπιτυχής “σύνδεση” με το κάθε θέμα

Όπως αναλύθηκε μόλις παραπάνω, στις φωτογραφίσεις που πρωταγωνιστούν κυρίως άνθρωποι, είναι σημαντικό ο φωτογράφος να αναπτύσσει μια ευχάριστη όσο και ουσιαστική σχέση μαζί τους. Μην κοιτάτε λοιπόν συνεχώς την κάμερα κατά τη διάρκεια των λήψεών σας. Η τεχνική αρτιότητα είναι αναγκαία αλλά όχι ικανή (από μόνη της) συνθήκη για μια επιτυχημένη φωτογραφία.

Κάθε λήψη απαιτεί συναίσθημα, ανεξαρτήτως θεματολογίας! Αναλογιστείτε: γιατί φωτογραφίζετε κάτι; Τι σας προσέλκυσε να τραβήξετε τις συγκεριμένες εικόνες;

Οι περισσότεροι θα βρουν, πιθανότατα, αυτή τη συμβουλή δύσκολη στην εφαρμογή – και είναι απολύτως λογικό. Μόνο μέσα από τη συνεχή εξάσκηση θα έρθει και η βελτίωση!

Daniel Schaffer – Unsplash: είναι εξαιρετικά δύσκολο να εξασφαλίσετε μια αληθινή ενδιαφέρουσα εικόνα, αν επιλέξετε να παρουσιάσετε την πλάτη κι όχι το πρόσωπο του μοντέλου σας.

7. Ντροπή/φόβος

Πολλοί (-ες) όταν ξεκινούν στον κόσμο της φωτογραφίας, νοιώθουν αναστολές προκειμένου να σηκώσουν το φακό τους και να φωτογραφίσουν ορισμένες κατηγορίες θεμάτων. Εάν θέλετε να τραβήξετε κάτι επικίνδυνο, είναι λογικό να φοβάστε. Δεν θα ήταν έξυπνο, για παράδειγμα, να πλησιάσετε παράτολμα ένα δηλητηριώδες φίδι στην άγρια φύση.

Ωστόσο, το να ντρέπεστε να φωτογραφίσετε σε ένα δημόσιο χώρο άγνωστους ανθρώπους, είναι μια εντελώς διαφορετική υπόθεση. Είναι αδύνατο να ξέρετε πώς θα ανταποκριθεί κάποιος (-α) μέχρι να ζητήσετε την άδειά του (-ης) για μια λήψη. Δοκιμάστε και …μην ανησυχείτε – το (μεγαλύτερο) θάρρος θα έρθει με τον καιρό!

Όταν βλέπετε κάτι που θέλετε να φωτογραφίσετε, εξετάστε το “γιατί” και το “πώς” και κατόπιν κάντε το κλικ. Μην επιτρέψετε σε περαιτέρω σκέψεις και (πολύ περισσότερο) δικαιολογίες να σας αποτρέψουν από τη λήψη: η αφοσίωση στις ιδέες που έχετε σχετικά με τις φωτογραφίες που θέλετε να καταγράψετε, θα σας βοηθήσει μακροπρόθεσμα να αναπτύξετε το προσωπικό σας στυλ.

Συμπέρασμα

Τα λάθη είναι μέσα στο παιχνίδι και δεν πρέπει να σας απογοητεύουν. Να εξασκείστε συνεχώς και να εξετάζετε στη συνέχεια τις φωτογραφίες σας, ώστε να διαπιστώνετε τα σφάλματα που έχετε κάνει και να τα αποφεύγετε στο μέλλον. Να βλέπετε πάντοτε τις εικόνες σε μεγαλύτερη οθόνη από αυτή της μηχανής σας και να κρατάτε αρχείο με τις λήψεις σας. Τέλος, μην ξεχνάτε: συχνά – πυκνά, καλό είναι να ξαναβλέπετε τις παλιές σας φωτογραφίες και να τις συγκρίνετε με τις νεότερες!

  • Φωτό στην κορυφή της σελίδας: Joshua Coleman (Unsplash) – τυπικό παράδειγμα λήψης όπου το φόντο κυριαρχεί αδικαιολόγητα, αποδυναμώνοντας το βασικό θέμα της εικόνας.
 






Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.