Know How

ΠΩΣ ΝΑ ΒΡΕΙΤΕ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΣΑΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΤIΛ

Καιρός για μια ουσιαστική εσωτερική αναζήτηση – μπορεί να αποβεί πολλαπλά επωφελής φωτογραφικά!

Πρόκειται ασφαλώς για μια διαδικασία που απαιτεί χρόνο και τρόπο. Επιπρόσθετα, ακόμα και αν θεωρείτε ότι έχετε κατοχυρώσει το προσωπικό σας ύφος, είναι πολύ πιθανό κάποια στιγμή, κατά τη διάρκεια της διαδρομής σας, να χρειαστεί  να αναθεωρήσετε – κι αυτό είναι απόλυτα θεμιτό και θετικό, διότι αποδεικνύει ότι εξελίσσεστε φωτογραφικά.

Σε άρθρο της στο PetaPixel, η φωτογράφος Christina Svenja αναλύει το τι πρέπει να κάνετε για να προσδώσετε το δικό σας χαρακτήρα στις λήψεις σας, ακολουθώντας μια συγκεκριμένη μέθοδο και έχοντας ως αφετηρία το ήδη υπάρχον σώμα δουλειάς σας.


Η δημιουργός προτείνει να ξεκινήσετε την ενασχόλησή σας με το θέμα, με μια ενδοσκόπηση: προτού  αναζητήσετε αλλού την έμπνευση (ξανα)ρίξτε μια ειλικρινή ματιά στις εικόνες σας. Ποιες λήψεις είναι εκείνες που θεωρείτε αγαπημένες; Απομονώστε τις και αναλύστε τις, αναζητώντας απαντήσεις στις παρακάτω ερωτήσεις:

  • Πώς θα χαρακτηρίζατε τον φωτισμό τους; Είναι απαλός ή έντονος (λ.χ. με σκληρές σκιές);
  • Από πού προέρχεται ο φωτισμός; (οπίσθιος, πλευρικός, κ.ά.)
  • Πού έχει γίνει η φωτογράφιση; Σε εσωτερικό ή σε εξωτερικό χώρο;
  • Πώς είναι τα χρώματα; Θερμά ή ψυχρά;
  • Επιπρόσθετα για τα χρώματα: είναι ζωηρά ή απαλά;
  • Οι τόνοι; Είναι φωτεινοί ή σκοτεινοί;
  • Υπάρχει bokeh effect ή όλο το κάδρο είναι net;
  • Υπάρχουν άνθρωποι στις λήψεις; Τι φοράνε; Τι κάνουν; Ποζάρουν;
  • Υπάρχουν ζώα στις λήψεις; Πού τοποθετούνται συνθετικά;
  • Τι διάθεση προκαλεί κάθε φωτογραφία σε εσάς;
  • Παρατηρείτε ένα κοινό θέμα μεταξύ των εικόνων σας;

Τι να πράξετε, έχοντας τις απαντήσεις

Αφού εστιάσετε σε όσα στοιχεία, από τις φωτογραφίες σας, σας εξιτάρουν, δοκιμάστε να τα επαναλάβετε στις επόμενες δουλειές σας. Ξεκινήστε με τον τρόπο λήψης των φωτογραφιών και συνεχίστε με την επεξεργασία τους, με όποιο πρόγραμμα προτιμάτε. Για παράδειγμα, εάν σας αρέσει μια εικόνα επειδή κυριαρχούν σε αυτή τα θερμά χρώματα ενός ηλιοβασιλέματος, μην προγραμματίσετε την επόμενη φωτογράφισή σας …καταμεσήμερο!

Αν ανακαλύψετε τι σας αρέσει σε μια λήψη, αλλά δεν έχετε τις τεχνικές γνώσεις που θα σας επιτρέψουν να το ενσωματώσετε στην επόμενη δική σας φωτογράφιση, τότε …κάντε ερωτήσεις! Ακόμα κι αν ντρέπεστε ή φοβάστε, απλά δοκιμάστε το! Δεν έχετε να χάσετε το παραμικρό – αντίθετα η καινούρια γνώση που θα αποκομίσετε, θα σας βοηθήσει να διευρύνετε και παράλληλα να εξελίξετε τους φωτογραφικούς σας ορίζοντες.

Αξιοποιώντας εικόνες άλλων φωτογράφων

Όποτε βλέπετε μια εικόνα άλλου (-ης) δημιουργού που σας αρέσει ιδιαίτερα, μελετήστε τη με προσοχή, αναζητώντας επιπρόσθετα κι άλλες λήψεις του ίδιου ή της ίδιας – είναι πολύ πιθανό να ανακαλύψετε περισσότερες εικόνες παρόμοιες με την αρχική που κέρδισε το ενδιαφέρον σας. Μέσω αυτής της τακτικής, θα βοηθηθείτε στη συστηματικότερη ανάλυση των τύπων εικόνων από τους οποίους προσελκύεστε. Αν δεν ξέρετε από την πρώτη στιγμή ποιοι είναι αυτοί, μην ανησυχείτε! Συνεχίζοντας την αναζήτηση, αργά ή γρήγορα θα ανακαλύψετε εκείνη τη λήψη που θα σας κάνει “κλικ”. Μόλις συμβεί αυτό, αναλύστε την με τον τρόπο που υποδείχτηκε!

Επιχειρώντας αλλαγές: do’s and dont’s

Μην ανησυχείτε αν διαπιστώσετε πως το φωτογραφικό σας γούστο …αλλάζει. Μπορεί να σας αρέσει ένα συγκεκριμένο στιλ για λίγο, και στη συνέχεια να νιώσετε έτοιμοι (-ες) να προχωρήσετε σε κάτι λίγο διαφορετικό – κανένα πρόβλημα! Προσοχή ωστόσο, στο εξής: οι εικόνες που δείχνετε στους πελάτες σας πρέπει να έχουν συνέπεια ύφους. Άλλωστε με βάση αυτό το συγκεκριμένο ύφος (και εξαιτίας του!) ο πελάτης θα σας επιλέξει – και φυσικά θα αναμένει να του παραδώσετε αντίστοιχες εικόνες.

Oι αλλαγές που επιχειρείτε θα πρέπει να εφαρμόζονται σταδιακά στις λήψεις σας, ώστε να είναι πάντα σαφές ποιες εικόνες μπορούν να περιμένουν οι πελάτες σας από εσάς.

Ιδού ένας πρακτικός τρόπος για να επιτευχθεί το παραπάνω: κατά τη διάρκεια των φωτογραφίσεών σας ενόσω διανύετε μια μεταβατική περίοδο αλλαγής ύφους, τραβήξτε το 75% έως 90% των εικόνων σας με το στιλ που περιμένει ο πελάτης από εσάς, και 10-25% με το νέο στιλ. Καθώς ο αριθμός των λήψεων με το νέο σας στιλ θα αυξάνεται, σταδιακά θα αυξάνετε και το ποσοστό τους. Έτσι θα διασφαλίσετε αφενός το ότι οι πελάτες σας θα παίρνουν πάντα αυτό που περιμένουν από εσάς, αφετέρου το ότι θα μεταβείτε στο νέο σας στιλ ομαλά, διατηρώντας τους πάντες ευχαριστημένους.

Συμπερασματικά

  • Να μελετάτε εικόνες (τόσο δικές σας όσο και φωτογράφων με στιλ που θαυμάζετε)
  • Κάντε έρευνα στο YouTube για το κάθε νέο concept που σας ιντριγκάρει, κάντε ερωτήσεις σχετικά, και ζητήστε εποικοδομητική κριτική για τις δικές σας σχετικές λήψεις!
  • Εξασκηθείτε, εξασκηθείτε, εξασκηθείτε (τόσο στη λήψη φωτογραφιών όσο και στην επεξεργασία τους)
  • Νιώθετε πως φτάσατε σε δημιουργικό αδιέξοδο; Παρακολουθήστε ένα σχετικό σεμινάριο/workshop από ένα φωτογράφο που έχει ήδη κατακτήσει με επιτυχία το στιλ που επιθυμείτε!
  • Τέλος: μην εγκλωβίζεστε – πιστέψτε στον εαυτό σας. Αφού διδαχθείτε από άλλους (-ες), στη συνέχεια, κάντε το δικό σας! Προσθέστε τη δική σας πινελιά, σε κάθε νέα σας λήψη, και ποτέ μη σταματάτε να πειραματίζεστε!

 – Φωτό στην κορυφή του άρθρου: Miha Jan Strehovec

 






Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.