Mεγάλη Προσφορά Nitecore!
Know How

ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΜΑΘΩ ΝΑ “ΒΛΕΠΩ” ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΛΗΨΗ;

…απλά ακολουθώντας τις συμβουλές του άρθρου!

Το απόφθεγμα του Bresson είναι πασίγνωστο: “οι πρώτες 10.000 φωτογραφίες ενός φωτογράφου είναι οι χειρότερες”. Αυτό δεν σημαίνει ότι κάποιος (-α) γίνεται αυτομάτως καλός φωτογράφος, τραβώντας τη λήψη νούμερο 10.001! Πριν απ’ όλα πρέπει να ασκηθείτε στο πώς να τραβάτε φωτογραφίες και στην προσεκτική παρατήρηση και μελέτη της δουλειάς κορυφαίων επαγγελματιών.

Ακολουθεί η πολύ ενδιαφέρουσα λίστα με οδηγίες που αναφέρει το αντίστοιχο άρθρο του Picture Correct


1. ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ

Απομνημονεύστε τους βασικούς κανόνες της σύνθεσης και εν συνεχεία, κάθε φορά που βγαίνετε έξω για φωτογράφιση, εφαρμόστε τους. Μπορείτε να δείτε τις κατευθυντήριες γραμμές; Τι γίνεται με τον κανόνα των τρίτων; Μπορείτε να τραβήξετε μια φωτογραφία τοποθετώντας το θέμα σας κατάλληλα; Γνωρίζετε τον κανόνα του χώρου; Τον κανόνα των μονών αριθμών; Ξέρετε πού να τοποθετήσετε τη γραμμή του ορίζοντα; Τέλος, μπορείτε να εντοπίσετε τα μοτίβα γύρω σας;

Ας δούμε αυτούς τους κανόνες έναν προς έναν, με παραδείγματα.

2. ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ

Στην παραπάνω νυχτερινή φωτογραφία, προσέξτε τις γραμμές από τα παγκάκια, το πεζοδρόμιο, το δρόμο και το διαχωριστικό λωρίδας – δεν είναι δύσκολο να τις βρείτε. Ένα σημαντικό στοιχείο: οι γραμμές δεν πρέπει να είναι κάθετες ή οριζόντιες, αλλά διαγώνιες.

Φυσικά, ορισμένοι κανόνες μπορούν να παραβιαστούν. Στην παραπάνω φωτογραφία, για παράδειγμα, οι κάθετες γραμμές του δρόμου λειτουργούν πολύ καλά και κατευθύνουν το βλέμμα στο κέντρο της εικόνας.

3. Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΩΝ ΤΡΙΤΩΝ

Στο παραπάνω παράδειγμα, ο γλάρος θα μπορούσε να τοποθετηθεί στο κέντρο. Βάζοντάς τον όμως στο 1/3 στον οριζόντιο άξονα, αποδίδει ένα πιο ισορροπημένο αποτέλεσμα.

4. Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ

Ο κανόνας των τρίτων δημιουργεί κενό χώρο που δίνει μια ελευθερία. Στην παραπάνω εικόνα, το σκάφος κινείται, και απαιτεί χώρο για να κινηθεί. Αφήστε λοιπόν λίγο χώρο μπροστά από το σκάφος. Εάν το σκάφος ήταν τοποθετημένο πιο δεξιά, θα φαινόταν “άβολο”: είναι απλώς μια λειτουργία του εγκεφάλου αλλά έχει σημασία!

5. Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΩΝ ΜΟΝΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ

Αυτός ο συγκεκριμένος κανόνας δεν είναι πάντοτε εφαρμόσιμος. Η ιδέα είναι να τοποθετείτε (ή να βρίσκετε) τα θέματά σας σε μονούς αριθμούς: τρία λουλούδια αντί για δύο ή πέντε βουβάλια αντί για τέσσερα. Καθώς τραβάτε φωτογραφίες πολλών θεμάτων, έχετε στον νου σας αυτόν τον κανόνα.

Προσέξτε πως λειτουργεί ο κανόνας στα δύο παραπάνω παραδείγματα!

6. ΜΟΤΙΒΑ

Για να βρείτε μοτίβα, αναζητάτε έναν τύπο φωτογραφίας που πιθανότατα καταλαμβάνει ολόκληρη την εικόνα με τα ίδια ακριβώς αντικείμενα, όπως παραπάνω.

Ακολουθεί ένα ακόμη παράδειγμα μοτίβου σε μια φωτογραφία.

Μπορείτε να αναζητήσετε (και να βρείτε!) μοτίβα παντού – ακόμα και ενώ περπατάτε στη γειτονιά σας!

7. ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ

Ο ορίζοντας είναι η γραμμή που χωρίζει το έδαφος από τον ουρανό.

Κοιτάξτε τη φωτογραφία παραπάνω: απεικονίζει ένα τυπικό εξωτερικό χώρο parking. To έδαφος συναντά τον ουρανό, περίπου στο κάτω τρίτο της φωτογραφίας. Έγκειται σε εσάς να αποφασίσετε κάθε φορά σε πιο ύψος θα τοποθετείτε τον ορίζοντα. Κάποιες φορές είναι ιδανική θέση το πάνω τρίτο της σύνθεσης, άλλες φορές το κάτω τρίτο.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Είναι σημαντικό να απομνημονεύσετε αυτούς τους βασικούς κανόνες σύνθεσης, διαφορετικά δεν θα βρίσκετε ποτέ ευκαιρίες για λήψεις γύρω σας. Εξασκηθείτε κάνοντας μια απλή βόλτα στη γειτονιά σας και εντοπίστε/εφαρμόστε κάποιον (-ους) από αυτούς καθώς κοιτάτε μέσα από το φακό της μηχανής σας!

  • Φωτό στην κορυφή του άρθρου: Erik Eastman

Θέλεις να μαθαίνεις τα πάντα για τη φωτογραφία;

 




Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών".

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;
   

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο