Το απόφθεγμα του Bresson είναι πασίγνωστο: “οι πρώτες 10.000 φωτογραφίες ενός φωτογράφου είναι οι χειρότερες”. Αυτό δεν σημαίνει ότι κάποιος (-α) γίνεται αυτομάτως καλός φωτογράφος, τραβώντας τη λήψη νούμερο 10.001! Πριν απ’ όλα πρέπει να ασκηθείτε στο πώς να τραβάτε φωτογραφίες και στην προσεκτική παρατήρηση και μελέτη της δουλειάς κορυφαίων επαγγελματιών.
Ακολουθεί η πολύ ενδιαφέρουσα λίστα με οδηγίες που αναφέρει το αντίστοιχο άρθρο του Picture Correct
1. ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ
Απομνημονεύστε τους βασικούς κανόνες της σύνθεσης και εν συνεχεία, κάθε φορά που βγαίνετε έξω για φωτογράφιση, εφαρμόστε τους. Μπορείτε να δείτε τις κατευθυντήριες γραμμές; Τι γίνεται με τον κανόνα των τρίτων; Μπορείτε να τραβήξετε μια φωτογραφία τοποθετώντας το θέμα σας κατάλληλα; Γνωρίζετε τον κανόνα του χώρου; Τον κανόνα των μονών αριθμών; Ξέρετε πού να τοποθετήσετε τη γραμμή του ορίζοντα; Τέλος, μπορείτε να εντοπίσετε τα μοτίβα γύρω σας;
Ας δούμε αυτούς τους κανόνες έναν προς έναν, με παραδείγματα.
2. ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ
Στην παραπάνω νυχτερινή φωτογραφία, προσέξτε τις γραμμές από τα παγκάκια, το πεζοδρόμιο, το δρόμο και το διαχωριστικό λωρίδας – δεν είναι δύσκολο να τις βρείτε. Ένα σημαντικό στοιχείο: οι γραμμές δεν πρέπει να είναι κάθετες ή οριζόντιες, αλλά διαγώνιες.
Φυσικά, ορισμένοι κανόνες μπορούν να παραβιαστούν. Στην παραπάνω φωτογραφία, για παράδειγμα, οι κάθετες γραμμές του δρόμου λειτουργούν πολύ καλά και κατευθύνουν το βλέμμα στο κέντρο της εικόνας.
3. Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΩΝ ΤΡΙΤΩΝ
Στο παραπάνω παράδειγμα, ο γλάρος θα μπορούσε να τοποθετηθεί στο κέντρο. Βάζοντάς τον όμως στο 1/3 στον οριζόντιο άξονα, αποδίδει ένα πιο ισορροπημένο αποτέλεσμα.
4. Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ
Ο κανόνας των τρίτων δημιουργεί κενό χώρο που δίνει μια ελευθερία. Στην παραπάνω εικόνα, το σκάφος κινείται, και απαιτεί χώρο για να κινηθεί. Αφήστε λοιπόν λίγο χώρο μπροστά από το σκάφος. Εάν το σκάφος ήταν τοποθετημένο πιο δεξιά, θα φαινόταν “άβολο”: είναι απλώς μια λειτουργία του εγκεφάλου αλλά έχει σημασία!
5. Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΩΝ ΜΟΝΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ
Αυτός ο συγκεκριμένος κανόνας δεν είναι πάντοτε εφαρμόσιμος. Η ιδέα είναι να τοποθετείτε (ή να βρίσκετε) τα θέματά σας σε μονούς αριθμούς: τρία λουλούδια αντί για δύο ή πέντε βουβάλια αντί για τέσσερα. Καθώς τραβάτε φωτογραφίες πολλών θεμάτων, έχετε στον νου σας αυτόν τον κανόνα.
Προσέξτε πως λειτουργεί ο κανόνας στα δύο παραπάνω παραδείγματα!
6. ΜΟΤΙΒΑ
Για να βρείτε μοτίβα, αναζητάτε έναν τύπο φωτογραφίας που πιθανότατα καταλαμβάνει ολόκληρη την εικόνα με τα ίδια ακριβώς αντικείμενα, όπως παραπάνω.
Ακολουθεί ένα ακόμη παράδειγμα μοτίβου σε μια φωτογραφία.
Μπορείτε να αναζητήσετε (και να βρείτε!) μοτίβα παντού – ακόμα και ενώ περπατάτε στη γειτονιά σας!
7. ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ
Ο ορίζοντας είναι η γραμμή που χωρίζει το έδαφος από τον ουρανό.
Κοιτάξτε τη φωτογραφία παραπάνω: απεικονίζει ένα τυπικό εξωτερικό χώρο parking. To έδαφος συναντά τον ουρανό, περίπου στο κάτω τρίτο της φωτογραφίας. Έγκειται σε εσάς να αποφασίσετε κάθε φορά σε πιο ύψος θα τοποθετείτε τον ορίζοντα. Κάποιες φορές είναι ιδανική θέση το πάνω τρίτο της σύνθεσης, άλλες φορές το κάτω τρίτο.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Είναι σημαντικό να απομνημονεύσετε αυτούς τους βασικούς κανόνες σύνθεσης, διαφορετικά δεν θα βρίσκετε ποτέ ευκαιρίες για λήψεις γύρω σας. Εξασκηθείτε κάνοντας μια απλή βόλτα στη γειτονιά σας και εντοπίστε/εφαρμόστε κάποιον (-ους) από αυτούς καθώς κοιτάτε μέσα από το φακό της μηχανής σας!
- Φωτό στην κορυφή του άρθρου: Erik Eastman