Photo Specials

Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΔΡΟΜΟΥ

Προσφέρει άπειρες δυνατότητες λήψεων – αλλά έχει τις δικές της απαιτήσεις και προκλήσεις!

Μια μικρή εισαγωγή σε ένα αγαπημένο φωτογραφικό είδος και στην ελευθερία που το χαρακτηρίζει!

Οι αποκαλούμενοι κανόνες φωτογραφικής σύνθεσης είναι, κατά τη γνώμη μου, άνευ αντικειμένου, άκυροι και άσχετοι – Ansel Adams

Πολλοί ενδιαφέρονται τα τελευταία χρόνια για το φωτογραφικό είδος αυτό. Έχουν βγει σχετικά βιβλία και μάλιστα με λίγο ψάξιμο θα βρείτε μερικά δωρεάν σε pdf μορφή (street photography). Δάσκαλοι φωτογραφίας (ή φωτογράφοι που νομίζουν ότι είναι δάσκαλοι) διοργανώνουν σεμινάρια με τίτλο “Φωτογραφία Δρόμου”. Φυσικά είναι θέμα που παρουσιάζω κι εγώ εκτενώς στα μαθήματά  μου.

Ως φωτογραφία δρόμου ορίζουμε τη φωτογραφία σε δημόσιο χώρο. Οπότε δεν είναι μόνο ο δρόμος πεδίο φωτογραφικής δράσης, αλλά ακόμη κι ένα εμπορικό κέντρο, ένας σταθμός μετρό ή οποιαδήποτε σφαίρα της δημόσιας ζωής.

Θέμα του φωτογράφου δεν είναι ούτε το τοπίο (όπως στην ταξιδιωτική φωτογραφία), ούτε οι μεμονωμένοι άνθρωποι (όπως στο πορτρέτο – αν και υπάρχει ως υποείδος το πορτρέτο δρόμου), αλλά το τι μπορεί να δημιουργήσει με ό,τι υπάρχει μπροστά του, και με τις σχέσεις μεταξύ των διαφορετικών στοιχείων (κτίρια, άνθρωποι, αυτοκίνητα, σύννεφα, σκιές, φως, κινήσεις, βλέμματα…).

Είναι η φωτογραφία που της αρέσει να παίζει με τους κανόνες. Μια φωτογραφία δρόμου μπορεί να είναι κουνημένη, κακοφωτισμένη, με περίεργο καδράρισμα, φλου… κι όμως να συγκινεί με τη δύναμή της!

Είναι φωτογραφία προσωπικής έκφρασης (κι όχι φωτογραφία εφαρμοσμένη – εμπορική) κι έτσι αποτελεί κυρίως ανάγκη του φωτογράφου για δημιουργία. Αυτό την κάνει δύσκολη στην προσέγγιση από το φωτογραφικά απαίδευτο. Παράλληλα, για κάποιους δημιουργούς, ταυτίζεται με την καλλιτεχνική φωτογραφία (φυσικά, όμως, υπάρχουν πολλά άλλα είδη που μπορούν να χαρακτηριστούν ως καλλιτεχνική φωτογραφία).

Εξοπλισμός: Πολλοί φωτογράφοι δρόμου (street photographers) χρησιμοποιούν μικρές, ευέλικτες, ελαφριές “ερασιτεχνικές” μηχανές –τελευταία και smartphones– για να μη δίνουν στόχο και να δουλεύουν απρόσκοπτα. Δεν είναι εύκολο μέσα στο μετρό, για παράδειγμα, να σηκώσεις μια επαγγελματική SLR και να αρχίσεις να φωτογραφίζεις τον κόσμο… Μην ξεχνάμε εξάλλου ότι η φωτογραφία δε βασίζει τη δύναμή της στον ακριβό εξοπλισμό και στη μεγάλη ευκρίνεια της εικόνας. Αγαπημένοι φακοί για τους έμπειρους είναι οι ευρυγώνιοι (για να είναι μέσα στο πεδίο, μέσα στη δράση…) και ο πενηντάρης (που βλέπει τον κόσμο όπως το μάτι μας).

Εφόσον η φωτογραφία δρόμου δεν έχει συγκεκριμένο θέμα, κανόνες, τεχνική ή εξοπλισμό, τότε τι έχει; Μα την ελευθερία να βγεις έξω και να βρεις τις εικόνες που σε εκφράζουν κι έτσι να φτιάξεις το δικό σου (φωτογραφικό) κόσμο!

Αν δείτε πόσο διαφορετικοί είναι οι φωτογράφοι που δουλεύουν συστηματικά στο δημόσιο χώρο θα καταλάβετε την ελευθερία, αλλά και τη δυσκολία του είδους. Δείτε για αρχή φωτογραφίες των Henri Cartier-Bresson (“αποφασιστική στιγμή”), Garry Winogrand (παράξενα κάδρα), Dorothea Lange (μεγάλη Αμερικανίδα φωτογράφος), Andre Kertesz (δημιουργικός και πρωτότυπος), William Klein (μια απίστευτη Νέα Υόρκη…) – οι παραπάνω είναι μερικά μόνο από τα ονόματα που ανήκουν στους μεγάλους της φωτογραφίας.

Δεν προτείνω για τους νέους στο είδος τυχαίο ψάξιμο στο ίντερνετ, γιατί πολλοί από τους σύγχρονους φωτογράφους δρόμου κάνουν απλά επίδειξη τεχνικής και photoshop, ενώ από ουσία τίποτα…

Με αυτές τις σκέψεις, σας παραθέτω μερικές εικόνες μου τραβηγμένες στους δρόμους της Νέας Υόρκης.


Photonet Newsletter
Kάθε Τρίτη & Πέμπτη όλα τα φωτογραφικά νέα δωρεάν!

   



Aρθρογράφος

Aνδρέας Κατσικούδης

Έχει σπουδάσει στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης. Σπούδασε επίσης φωτογραφία και παρακολούθησε μαθήματα κινηματογράφου και σεμινάρια πάνω στην ιστορία της τέχνης και τη δημιουργικότητα. Διδάσκει φωτογραφία από το 2005 και κινηματογράφο από το 2011. Αυτή την περίοδο είναι στην επεξεργασία της πρώτης του ταινίας μεγάλου μήκους - ένα ντοκιμαντέρ για τη φωτογραφία και τους φωτογράφους. Στον ελεύθερό του χρόνο παίζει ηλεκτρικό μπάσο και τρέχει μαραθώνιους.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;