Know How Τεχνικές

ΠΟΤΕ Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΛΗΨΗ;

Ώρα να το ανακαλύψουμε!

Έγχρωμη ή ασπρόμαυρη λήψη; Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα διλήμματα της φωτογραφίας! Στο άρθρο που ακολουθεί θα δούμε πώς μπορείτε να το αντιμετωπίσετε αποτελεσματικά.

Καταρχάς ας ξεκαθαρίσουμε πως δεν υφίσταται κάποιος χρυσός και απαράβατος σχετικός κανόνας – είναι μια από τις περιστάσεις όπου το προσωπικό γούστο (δικαιούται να) έχει κυρίαρχο ρόλο. Με μια γρήγορη αναζήτηση, θα διαπιστώσετε πως υφίστανται πολλοί κορυφαίοι φωτογράφοι που επιλέγουν σχεδόν πάντα τις ασπρόμαυρες λήψεις και άλλοι τόσοι που δίνουν αυστηρή προτεραιότητα στις έγχρωμες εικόνες.

Ωστόσο, πέρα από τα υποκειμενικά κριτήρια του καθενός για το τι είναι πιο όμορφο, υπάρχουν ορισμένες συμβουλές που μπορούν να σας βοηθήσουν να αποφασίσετε αν και πότε θα επιλέξετε την ασπρόμαυρη εικόνα.

Η Dasa Husarova του learn.zoner.com, η οποία μας έχει ήδη μιλήσει για τα φωτογραφικά κλισέ που πρέπει να αποφεύγουμε, δημιούργησε έναν πολύ ενδιαφέροντα σχετικό οδηγό, από τον οποίο σταχυολογούμε τα σημαντικότερα σημεία. Αφετηρία του αποτελεί μια σειρά από ερωτήσεις που καλούμαστε να θέσουμε στον εαυτό μας!


Πόσο σημαντικό είναι το χρώμα για μια εικόνα;

Ρίξτε μια προσεκτική ματιά σε μια οποιαδήποτε λήψη σας και κάντε στον εαυτό σας την εξής απλή ερώτηση: πόσο απαραίτητο είναι το χρώμα; Εάν απουσίαζε, τι θα έχανε η εικόνα; Εάν κρίνετε πως χάνεται κάποιο σημαντικό στοιχείο, τότε πιθανότατα δεν είναι καλή ιδέα να την μετατρέψετε σε ασπρόμαυρη. Φανταστείτε ότι φωτογραφίζετε έναν πολύχρωμο παπαγάλο. Θα είναι σχεδόν αδύνατο να απεικονιστεί η ομορφιά του χωρίς χρώματα! Συνεπώς, όταν τα χρώματα είναι βασικό μέρος του θέματος μιας λήψης, αυτή πρέπει να είναι έγχρωμη.

Αυτό φυσικά δε σημαίνει ότι οι σκηνές με τα πολύ ζωηρά χρώματα απαγορεύεται να απεικονίζονται σε άσπρο και μαύρο, καθώς αυτά συχνά μπορούν να αποσπούν την προσοχή σας από το θέμα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μάλιστα, δεν έχουν απολύτως τίποτα να προσθέσουν στο μήνυμα ή στη διάθεση που θέλετε να εκφράσετε μέσα από την εικόνα σας.

Κυριαρχείται η φωτογραφία από γεωμετρικά σχήματα και φόρμες;

Αν η φωτογραφία σας ενσωματώνει γεωμετρικά σχήματα και (πολύ περισσότερο) έντονες γραμμές, τότε είναι ιδανικό να γίνει ασπρόμαυρη. Χρήσιμο εδώ είναι να αξιοποιήσετε αυτές τις γραμμές για να αποκτήσετε μια δυναμική σύνθεση που καθοδηγεί το βλέμμα του θεατή. Στο ασπρόμαυρο, οι γραμμές αυτές ξεχωρίζουν ακόμα περισσότερο και εξασφαλίζουν ένα πιο εντυπωσιακό τελικό αποτέλεσμα.

Χαρακτηρίζεται η φωτογραφία από υψηλή αντίθεση;

Οι εικόνες υψηλής αντίθεσης αναδεικνύουν εξαιρετικά τη δυναμική τους στο ασπρόμαυρο. Όταν από μια φωτογραφία αφαιρεθούν τα χρώματα, αυτό που απομένει είναι η σύγκρουση του φωτός και της σκιάς. Οι εικόνες με υψηλή αντίθεση έχουν πολλά μαύρα και άσπρα, χωρίς ιδιαίτερες γκρίζες αποχρώσεις. Η αντίθεση είναι ακριβώς ένα από εκείνα τα στοιχεία που μπορούν να κάνουν τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες τόσο ενδιαφέρουσες. Συχνά, τα χρώματα αποσπούν την προσοχή μας, με αποτέλεσμα να χάνεται το παιχνίδι της αντίθεσης. Συνεπώς, όταν η διαφορά μεταξύ φωτός και σκιάς είναι έντονη, μη διστάζετε να μετατρέπετε την εικόνα σας σε ασπρόμαυρη.

Οι σκιές που υπάρχουν στη φωτογραφία ακολουθούν μια διεύθυνση;

Όταν ο ήλιος βρίσκεται χαμηλά στον ορίζοντα, δημιουργεί μεγάλες σκιές, οι οποίες μπορούν να τονιστούν μέσω μιας ασπρόμαυρης λήψης. Όπως και στον προηγούμενο κανόνα, έτσι και εδώ υπάρχει ένα παιχνίδι αντίθεσης μεταξύ των φωτεινών και σκοτεινών περιοχών της εικόνας.

Κυριαρχεί στη φωτογραφία η υφή μιας επιφάνειας;

Όλα τα αντικείμενα με χαρακτηριστική δομή και υφή αποτελούν ιδανικά συστατικά μιας ασπρόμαυρης φωτογραφίας. Για παράδειγμα, ο φλοιός των δέντρων, το ξεθώριασμα ενός τοίχου ή το δέρμα ενός προσώπου που έχει έντονες ρυτίδες. Τέτοιες υφές αναδεικνύονται καλύτερα μέσω της αφής. Ένας φωτογράφος, όμως, πρέπει να μπορεί να υποκαταστήσει το αίσθημα της αφής με τη δύναμη της εικόνας του. Οφείλει να κάνει τους θεατές να νιώθουν με τα μάτια τους πόσο τραχιά ή απαλή είναι μια επιφάνεια που αντικρύζει. Η αίσθηση αυτή είναι πιο εύκολο να επιτευχθεί μέσω μιας ασπρόμαυρης εικόνας.

Κυριαρχεί στη σύνθεση ένα μόνο στοιχείο;

Οι απλές συνθέσεις αποδίδουν εξαιρετικά σε μαύρο και άσπρο. Το ιδανικό είναι να υπάρχει στη σύνθεσή σας ένα κύριο θέμα που να κάνει ωραία αντίθεση με ένα “καθαρό” περιβάλλον, χωρίς πολλά άλλα στοιχεία που να αποσπούν την προσοχή.

Τι διάθεση θέλετε να δημιουργήσετε;

Συχνά, τόσο οι ασπρόμαυρες όσο και οι έγχρωμες παραλλαγές μιας φωτογραφίας έχουν, για ξεχωριστούς λόγους, ιδιαίτερα πλεονεκτήματα. Οπότε αυτό που απομένει, για να γίνει η επιλογή, είναι η προσωπική άποψη του δημιουργού. Στο σημείο αυτό επανέρχονται οι κλασικές ερωτήσεις: ποια μηνύματα θέλει να μεταφέρει μέσω των εικόνων του; Πώς μεταδίδονται αυτά πιο εύστοχα: μέσω μιας έγχρωμης ή μιας ασπρόμαυρης λήψης; Το ασπρόμαυρο προσδίδει συνήθως ευκολότερα ένα δραματικό στοιχείο στην εικόνα.

Τελικές συμβουλές

Όταν μετατρέπετε τις λήψεις σας σε ασπρόμαυρες, φροντίστε να διατηρείτε τα μαύρα μαύρα και τα λευκά λευκά, έτσι ώστε οι φωτογραφίες σας να μην εξαντλούνται σε μονότονες και αδιάφορες αποχρώσεις του γκρι. Εξάλλου, η μαγεία των ασπρόμαυρων εικόνων βρίσκεται στις αντιθέσεις τους και στην αλληλεπίδραση του φωτός με το σκοτάδι.

Ολοκληρώνοντας, είναι πάντοτε καλό να θυμάστε πως όταν θέλετε να κάνετε μια ασπρόμαυρη λήψη, είναι ιδιαίτερα χρήσιμο το να είστε τολμηροί στη δομή της σύνθεσης.


  • Φωτό: Νικόλαος Κατσουλώτος

Photonet Newsletter
Kάθε Τρίτη & Πέμπτη όλα τα φωτογραφικά νέα δωρεάν!

   



Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;