Photo Specials

10 ΤΥΠΙΚΑ ΛΑΘΗ ΣΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΠΩΣ ΝΑ ΤΑ ΑΠΟΦΥΓΟΥΜΕ – Α’ ΜΕΡΟΣ

Η γνώση είναι δύναμη!

Ανεξάρτητα από το πότε και το πώς ξεκινήσαμε να φωτογραφίζουμε, είναι δεδομένο πως στην πορεία μας αναπτύσσουμε συγκεκριμένες συνήθειες, οι οποίες μας ακολουθούν και μας χαρακτηρίζουν δημιουργικά. Φυσικά είναι αδύνατο όλες αυτές οι συνήθειες να είναι καλές!

Ορισμένες από αυτές όχι μόνο δε μάς βοηθούν να εξελιχτούμε αλλά αντίθετα μπορούν να μετατραπούν σε παγίδες, οι οποίες δεν μας επιτρέπουν να πετύχουμε τα αποτελέσματα που θέλουμε. Το digitalcameraworld.com σταχυολόγησε δέκα από αυτές κι εμείς τις παρουσιάζουμε στα πλαίσια δύο άρθρων – το πρώτο ακολουθεί ευθύς αμέσως!


  • Αγοράζουμε λάθος εξοπλισμό

Πολύ συχνά, οι φωτογράφοι (ιδίως οι νεότεροι) είναι έτοιμοι να επενδύσουν και το τελευταίο ευρώ τους  προκειμένου να αγοράσουν την πιο ακριβή κάμερα που μπορούν να αντέξουν οικονομικά. Μπορεί να πρόκειται για μια μηχανή με αισθητήρα υψηλής ανάλυσης, πλήρως εφοδιασμένη με τις πιο πρόσφατες τεχνολογικές καινοτομίες, ωστόσο μια τέτοια επιλογή αφήνει διαθέσιμα πολύ λίγα χρήματα για την αγορά φακών – σε πολλές περιπτώσεις θα πρέπει να συμβιβαστούμε με τις (συνήθως) υποδεέστερες υλοποιήσεις των κιτ φακών που προσφέρονται με κάθε αγορά σώματος. Είναι σαν να αγοράζουμε μια Ferrari την οποία, στη συνέχεια, τροφοδοτούμε με το ευτελέστερο διαθέσιμο καύσιμο – είναι αδύνατο να εξασφαλίσουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα με αυτή την τακτική.

Αντίθετα, εάν επιδιώκουμε να εξελιχτούμε στη φωτογραφία, είναι καλύτερο να δοκιμάσουμε να χωρίσουμε τον προϋπολογισμό μας για καλύτερη ισορροπία. Μαζί με την αγορά μιας καλής φωτογραφικής μηχανής, ας βεβαιωθούμε ότι θα υπάρξει ένα ικανό υπόλοιπο σε αυτόν, προκειμένου να αποκτήσουμε κι ένα αξιοπρεπή φακό, με γρήγορο διάφραγμα. Ένας 24-70mm f / 2.8 δεν είναι φθηνός αλλά αποτελεί μια καλή επένδυση – παράλληλα οι φθηνότερες (συνήθως) επιλογές τρίτων κατασκευαστών συνιστούν συχνά εντελώς αξιοσέβαστες εναλλακτικές προτάσεις αγοράς.  Ένα τέτοιο μοντέλο θα μας καλύψει για τις περισσότερες φωτογραφικές προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουμε, ενώ παράλληλα θα μας προσφέρει χρόνο (και χρήμα) για να ανακαλύψουμε ποιον επιπλέον φακό θα επιλέξουμε στη συνέχεια – λ.χ. ένα φακό κατάλληλο για πορτρέτα ή για macro κ.ο.κ.

  • Αδιαφορούμε για τις λεπτομέρειες

Κανείς δεν θέλει να εξαντληθεί η μπαταρία του ή η χωρητικότητα στο αποθηκευτικό του μέσο στα μισά μιας φωτογράφισης. Οι σημερινές μπαταρίες στις κάμερες είναι καλύτερες από ποτέ, αλλά ακόμη και οι μπαταρίες DSLR μακράς διάρκειας δεν είναι φυσικά ανεξάντλητες, οπότε η αγορά μιας δεύτερης είναι απαραίτητη. Όπως σημειώθηκε για τους φακούς, και εδώ οι εναλλακτικές προτάσεις αγοράς τρίτων κατασκευαστών μπορεί να να φανούν οικονομικότερες, αλλά θα πρέπει να βεβαιωθούμε ότι πληρούν όλα τα σχετικά επίπεδα ασφαλείας.

Όσον αφορά την προμήθεια καρτών μνήμης, αυτές συνεχίζουν να προσφέρονται σε ολοένα και μεγαλύτερες χωρητικότητες και παράλληλα σε ολοένα και χαμηλότερες τιμές  – οπότε το να δημιουργήσουμε ένα ικανό απόθεμα αξίζει πραγματικά τον κόπο. Μην ξεχνάμε πως πολλές σύγχρονες φωτογραφικές μηχανές διαθέτουν διπλές υποδοχές για κάρτες μνήμης, οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα στους φωτογράφους να επεκτείνουν τη δυνατότητα λήψης ή να δημιουργούν στιγμιαία αντίγραφα ασφαλείας.

  • Δεν φροντίζουμε την καθαριότητα του εξοπλισμού μας

Οι κάμερες είναι τα εργαλεία του κάθε φωτογράφου και φυσικά, όπως όλα τα προϊόντα τεχνολογίας, πρέπει να συντηρούνται. Κάθε φορά που επιστρέφουμε από ένα φωτογραφικό ταξίδι, είναι καλό να αδειάζουμε την τσάντα του εξοπλισμού μας και χρησιμοποιώντας ένα πανί μικροϊνών να καθαρίζουμε κάθε κομμάτι ξεχωριστά, πριν το επανατοποθετήσουμε στη θήκη του για προστασία.

Υπάρχει ειδικά ένα σημείο που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής: ανεξάρτητα από το πόσο προσεκτικά αλλάζουμε τους φακούς, τα στίγματα σκόνης και βρωμιάς θα βρουν τελικά το δρόμο τους μέσα στην κάμερα και πάνω στον αισθητήρα, γεγονός που θα επηρεάσει την ποιότητα των εικόνων μας και θα απαιτήσει από εμάς να αφιερώσουμε περισσότερο χρόνο στην επεξεργασία τους.

Πολλές κάμερες διαθέτουν ένα ενσωματωμένο μηχανισμό καθαρισμού αισθητήρων, αλλά αυτός μπορεί να αποτύχει ενίοτε να καθαρίσει τα πιο επίμονα επιβλαβή σωματίδια. Μια επιλογή είναι να επενδύσουμε σε ένα κιτ καθαρισμού αισθητήρων και να μάθουμε πώς να το κάνουμε μόνοι μας – μια άλλη λύση είναι να να παραδίδουμε τη μηχανή στη φροντίδα εξειδικευμένου τεχνικού μία φορά κάθε έξι μήνες.

  • Δεν αναζητούμε νέες τοποθεσίες για φωτογράφηση

Όσοι από εμάς φωτογραφίζουμε πορτραίτα ή τοπία, γνωρίζουμε πως η τοποθεσία της λήψης μπορεί να απογειώσει ή να χαντακώσει τις εικόνες μας. Η αναζήτηση του κατάλληλου τόπου, ωστόσο, δεν πρέπει να ξεκινά όταν βγαίνουμε από το αυτοκίνητο και παίρνουμε την κάμερα στα χέρια. Εάν διαθέσουμε  λίγο χρόνο στο ψάξιμο, το πιθανότερο είναι πως θα αναγκαστούμε να συμβιβαστούμε με μια μέτρια τοποθεσία. Η λύση είναι να κάνουμε την έρευνά μας εκ των προτέρων. Χρησιμοποιώντας λύσεις όπως οι Χάρτες της Google (και η προβολή Street View) είναι αρκετά ευκολότερο να εντοπίσουμε κατάλληλους προορισμούς, οι οποίοι να διαθέτουν παράλληλα ευκολία πρόσβασης.

  • Φωτογραφίζουμε πάντα από το ύψος των ματιών μας

Πολλοί νέοι δημιουργοί συχνά κάνουν λάθη που σχετίζονται με τη σύνθεση του κάδρου τους. Ακολουθώντας τον κανόνα των τρίτων μπορούμε να αποφύγουμε πολλές δύσκολες καταστάσεις, ωστόσο ένας ασφαλέστερος τρόπος για να αποφύγουμε τις βαρετές συνθέσεις είναι να μην τραβάμε από το ύψος των ματιών μας το σύνολο των λήψεών μας.

Γιατί πρέπει να το κάνουμε αυτό; Διότι ακριβώς αυτή είναι η γωνία λήψης που έχουμε συνηθίσει περισσότερο να βλέπουμε με τα μάτια μας – συνεπώς οφείλουμε να την αποφύγουμε, προκειμένου οι εικόνες μας να μπορούν να ξεχωρίσουν. Μια υψηλή γωνία λήψης, όπως αυτή που μπορεί να επιτευχθεί με ένα drone μπορεί να βοηθήσει, ενώ μια εξαιρετικά χαμηλή γωνία μπορεί να λειτουργήσει εξίσου καλά, ειδικά για πλάνα σε φυσικό περιβάλλον.

Το δεύτερο μέρος του άρθρου θα το δείτε εδώ!

Σχετικά με το συντάκτη

Κωνσταντίνος Φλώρος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Περιοδικών Ήχου και Εικόνας (EISA) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;